Judit
3 °C
7 °C

A MÁV a befalazott liftről: Szabálytalanul használták, ezért folyton tönkrement

2018.11.27. 10:53 Módosítva: 2018-11-27 11:00:53

A napokban számoltunk be róla, hogy szomorú véget ért a Nyugati pályaudvar egykori csúcskategóriás liftjének dicstelen pályafutása. A liftet, amelyet korábban – legalábbis eddig így hittük – senki sem látott működés közben, 20 év után egyszerűen befalazták, mintha ott se lett volna. Megkérdeztük a MÁV-ot az ügyről. 

A hirdaulikus OTIS-lift háttértörténete 1998-ra nyúlik vissza, ekkor épült a WestEnd City Center a pályaudvar mellé. A pláza beruházói ajándékba adták a felvonót a pályaudvarnak, hogy a mozgássérült vagy babakocsit toló utasok könnyebben meg tudják közelíteni a bevásárlóközpont alsó szintjét és az aluljárót. Először 2007-ben írtunk arról, hogy hiába szerelték be, 9 éve nem működik, de ekkoriban úgy volt, hogy már csak az üzembehelyezési engedély kiadására vár. Ez is eléggé elhúzódhatott, mert ugyanabban az évben több hónap elteltével még mindig üzemen kívül volt.

Aztán idén, amikor a beszerelés huszadik évfordulóját ünnepelhettük, újra előszedtük a témát, és megállapítottuk, hogy a lift bizony nem működik. A napokban pedig olvasói észlelés formájában jutott el az Indexhez a hír, hogy a történetnek végleg vége, a liftet befalazták.

Egy nappal később egy másik olvasónk már arra lett figyelmes, hogy – valószínűleg a kisebb hírverésnek köszönhetően – kikerült egy laminált A4-es formátumú utastájékoztató a liftet körülvevő falra, melyben magyarázattal nem szolgáltak, csak arról informálják a könnyed lejutásra szomjazó utasokat, hogy melyik felvonókat használják az üzemen kívül helyezett OTIS helyett. A feliratból ugyanakkor úgy tűnik,

mintha a hidraulikus lift a befalazást megelőzően működött volna,

ezért furdalni kezdett minket a kíváncsiság, hogyan magyarázza a MÁV a történetet.

Megkerestük a vasúttársaság sajtóosztályát, és megkérdeztük, mi volt a műszaki vagy egyéb akadálya a lift üzembehelyezésének, valamint hogy miért kellett befalazni javítás helyett. A MÁV néhány óra alatt válaszolt is: 

A felvonót üzembehelyezését követően túlnyomó többségben árusok használták szabálytalanul, teherliftként, ezért rendszeresen meghibásodott. A vasúttársaság többször megjavíttatta, időszakonként működött, azonban már elavulttá és balesetveszélyessé vált. Az előírások szerint veszélyteleníteni kellett, és ezt követően falaztuk be. Az aluljáróból mozgólépcsőkön fel lehet jutni a Nyugatiba, illetve a pályaudvari peronok akadálymentesen is megközelíthetők a bevásárlóközpont előtti tér felől.

A MÁV tehát a nem rendeltetésszerű használattal magyarázza a lift tönkremenetelét, arra azonban nem térnek ki, hogy az elmúlt 20 évben mely időszakokban működhetett.

46813801 298387374109122 7387647188559462400 n
Fotó: Olvasói fotó

Az szintén kérdéses, hogy ha a gyakorlati igények egy teherlift vagy egy nagyobb teherbírású lift beszerelését hívták volna életre, miért nem ebbe az irányba alakították a dolgot egyszerű befalazás helyett. 

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?