![Párizs minket is várt: az Index helyszíni stábja is rácsatlakozott az olimpiára](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5747/57478/574785/57478563_4251271_8faf1cbc1b9d98fe8cf5c41d22bcb69e_wm.jpg)
Megjött Minszkből az első emeletesvonat-szekrény
További Gazdaság cikkek
-
Varga Mihály: A jelenlegi nemzetközi pénzügyi struktúra átalakítása szükséges
- Megszólalt Varga Mihály a kínai hitelről, hamarosan jöhet a Szamuráj-kötvény
- Most már hivatalos, megindult a deficiteljárás Magyarország ellen
- A 4iG megveszi a Direct One műholdas ügyfélállományát
- A kánikula miatt veszélybe kerülhet az áramellátás, rendeletmódosítással avatkozik be a kormány
Idén 11 darab emeletes, KISS típusú motorvonatot rendelt meg a MÁV a svájci Stadler cégtől, amihez az első három kocsiszekrény már meg is érkezett Dunakeszibe Minszkből. Ebből az első darabot mutatták be hétfőn a sajtónak, valamint a két cég vezetője további 8 darab szállításáról írt alá megállapodást.
![Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára megtekinti a nagy kapacitású, emeletes motorvonat első kocsiszekrényét a Dunakeszi Járműjavító Kft. szerelőcsarnokában 2018. december 17-én.](https://kep.index.hu/1/0/2319/23190/231905/23190520_c521ea2ba2e08f9fdba3cc7ba7451bdd_wm.jpg)
A váci vonalra (és szezonban a balatoni vonalra) szánt nagy kapacitású, modern emeletes vonatokat három helyszínen gyártják, és Dunakesziben rakják teljesen össze. A svájci Stadler minszki gyárában készülnek a motorvonatok két végén elhelyezkedő motorkocsik kompletten, valamint a betétkocsik kocsiszekrényei (ebből érkezett meg az első három), a Stadler szolnoki gyárában készülnek a betétkocsik forgóvázai (ami lényegében a teljes alvázat jelenti a kerekekkel), végül a dunakeszi üzemben szerelik össze a betétkocsik minszki szekrényeit a szolnoki forgóvázakkal, és innen gördül majd ki a komplett szerelvény az összeszerelt betétkocsikhoz csatlakozó motorvonatokkal.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy jövő év áprilisában elkészülhet az első emeletes szerelvény, a MÁV szerint pedig 2019 végén már forgalomba is állhat. Az első 11 motorvonat a legforgalmasabb vonalakon (Budapest-Vác-Szob és Budapest-Cegléd-Szolnok) közlekedik majd. Szintén elhangzott, hogy az érintett vonalak állomásait mintegy ötmilliárd forintból felújítja jövőre a MÁV.
Mivel két hónapja kijött egy hír, miszerint a Dunakeszi Járműjavító egy orosz partnerrel konzorciumban nagy mennyiségű vasúti kocsit szállíthat Egyiptomba, korábban pedig a Kirill Lipa, a Transzmasholding cégcsoport vezérigazgatója beszélt arról, hogy tulajdonrészt vásárolnak a Dunakeszi Járműjavítóban, megkérdeztük a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) és a Stadler Magyarország helyszínen levő igazgatóit, mi az igazság ebben, és hogy viszonyulnak a hírhez.
Szepessy Tamás, a DJJ igazgatója azt mondta, hogy jelenleg még csak a tárgyalások folynak az egyiptomi üzlettel kapcsolatban. Dunai Zoltán, a Stadler Magyarország igazgatója viszont közölte: a DJJ-vel kötött szerződésben benne van, hogy ha harmadik fél többséget szerez a DJJ-ben, akkor a Stadler azonnal kiszáll.
A Stadler KISS vonatról: 600 ülőhelyet tartalmaz, 160 km/óra az engedélyezett sebessége, 95 százalék a rendelkezésre állása. Az első KISS típusú vonatokat Svájcban gyártották, és a svájci vasúttársaság már több darabot is üzemeltet belőlük. Nemrég az Index újságírói Svájcban személyesen is letesztelték, milyen érzés ezeken az emeletes vonatokon utazni.