Nemzetstratégiai érdek volt, most verseny nélkül lesz az oroszoké a Dunakeszi Járműjavító
További Gazdaság cikkek
Az orosz Transzmasholding tulajdonában lévő TMH Hungary Zrt. veszi meg a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t, írja a hvg.hu. A vállalat korábban Bombardier MÁV Hungary Kft. néven futott, majd miután az állam részesedést szerzett benne – előhúzva a mindent vivő nemzetstratégiai érdek-kártyát – átnevezték Dunakeszi Járműjavítóra. Már ekkor is voltak róla hírek, hogy a Transzmasholding majd 50 százalékos részesedést fog szerezni a cégben, és hogy itt kerülnek majd összeszerelésre a Stadler minszki gyárában gyártott emeletes vonatok.
Már amikor felröppent a hír, hogy a Transzmasholding részesedést akar szerezni a Dunakeszi Járműjavítóban több problémás pont felmerült:
- Furcsa módon 2018-ban az orosz konszern igazgatója azt mondta, hogy három hónappal a magyar választások után lezárhatják a tárgyalásokat.
- Bár korábban százmillió dolláros vételárról volt szó, később már arról beszéltek, hogy ingyen vennék át a céget, cserébe a cég felfuttatását ígérik keleti megrendelésekkel. Ez viszont azért nehezen érthető, mivel Magyarországon drágább a gyártás, a munkaerő, és még szállítási pluszköltség is keletkezik
- Viszont az oroszoknak az országgal szemben még mindig élő uniós gazdasági szankciók miatt jól jöhet, hogy tulajdonrészt szereznek egy EU-tagország járműjavítási profilú cégében.
- Szó volt egy 700 vasúti kocsis egyiptomi tenderről is, de ezt – bár az Orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztérium azt bejelentette – a Járműjavító cáfolta a lapunknak.
az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 35. § (2) bekezdés n) pontja alapján, fejlesztéspolitikai célok elérése érdekében úgy határoz, hogy a Dunakeszi Járműjavító Korlátolt Felelősségű Társaság [...] magyar állam és a [...] MÁV Zrt. tulajdonában lévő társasági részesedései [...] valamint a MÁV Zrt. tulajdonában lévő [...] ingatlanok [...] versenyeztetés mellőzésével kerüljenek értékesítésre a TMH Hungary Invest Zártkörűen Működő Részvénytársaság részére
– olvasható a Magyar Közlönyben a vonatkozó kormányhatározat. Bár korábban a felvirágoztatását ígérték a cégért cserébe, a határozat most úgy fogalmaz, hogy "a Részesedések és az Ingatlanok értékesítésére legalább a független vagyonértékelő által megállapított forgalmi értéken kerüljön sor" – összegről még nincs szó.
A határozat szerint a Járműjavítónak nemzeti vagyonkezelő által nyújtott kölcsön a Transzmasholdingra kerül átruházásra, valamint vállalniuk kell a MÁV-csoporttal fennálló szerződéses kapcsolatok fenntartását.
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy a Dunakeszi Járműjavítóval kötött alvállalkozói szerződésük lehetőséget biztosít arra, hogy a tulajdonosi háttér megváltozása esetén a megállapodás tartalmát áttekintsék, és attól adott esetben elálljanak. Szoros figyelemmel követik az eseményeket, és amennyiben a járműjavító értékesítése valóban bekövetkezik, áttekintik a lehetőségeiket és a projekt és a cégcsoport szempontjait is figyelembe véve fognak döntést hozni.
(Borítókép: A nagy kapacitású emeletes motorvonat készülő kocsiszekrényei a Dunakeszi Járműjavító Kft. szerelőcsarnokában 2018. december 17-én. Máthé Zoltán / MTI)