A történelem leggyorsabb és legnagyobb mélyrepülését okozta a koronavírus

GettyImages-1163184666
2021.01.07. 20:12

Végtelenül szokatlan, furcsa év volt a 2020-as: a koronavírus elképesztő hatást gyakorolt a világon mindenhol, és ez bizony a tőzsdékre is rányomta a bélyegét. A történelem leggyorsabb és legmélyebb árfolyamesését hozta a világjárvány – ez dollárban 1000 milliárdokat jelent –, valamint a legnagyobb volatilitást, negatív olajárat, ugyanakkor minden idők leggyorsabb medvepiaci (amikor huzamosabb ideig csökkennek az árfolyamok) kilábalását is 2020-ban jegyezhettük.

Összességében véve viszont elmondható, hogy a befektetők nem zártak rossz évet, az S&P 500 – az 500 legnagyobb értékű, tőzsdén jegyzett amerikai vállalat indexe – például

16,3 százalékos nyereséggel zárt.

A visualcapitalist.com pedig a FinViz alapján összegyűjtötte, mely szektorok voltak 2020 győztesei és vesztesei a pandémia árnyékában. Az eltérés pedig hatalmas: a jól teljesítő szektorokban két-három számjegyű növekedést értek el a vállalatok, míg a másik oldalon két számjegyű csökkenést könyvelhettek el.

Alapvetően azt láttuk, hogy 2020 elején, február végén, március első felében volt egy nagy reccsenés, amely valamennyi szektort érintette, függetlenül attól, hogy az üzleti kilátásai mennyire voltak erősek vagy sem. A befektetők válogatás nélkül ütötték az összes szektort

– mondta az Indexnek Cinkotai Norbert, a KBC Equitas vezetőelemzője, hozzátéve, hogy utána elindult a kilábalás, amiben az is segítette az amerikai cégeket, hogy jelentős részük exportőr, márpedig a bevételeikre pozitívan hatott, hogy gyengült a dollár.

A turizmushoz köthető szektor, a bankszektor, az olajipar jelentősen szenvedett, ellenben azok a cégek, amelyeknél jelentősebb az online fókusz, jóval stabilabbak tudtak maradni ilyen extrém helyzetben is. Őket találták meg először a befektetők, és ez márciustól kitartott az év végéig. Az emelkedést leginkább a techpapírok vezették.

Persze, a lemaradó szektorok is elkezdtek felzárkózni, főleg novembertől kezdődően, amikor érkeztek a pozitív hírek a vakcina érkezésével kapcsolatban.

Az év legnagyobb nyertesei

Talán nem meglepő, hogy remek évet zártak a

szoftveralkalmazásokat gyártó cégek,

amelyek elősegítették a home office megvalósítását, valamint segítették az e-kereskedelem térhódítását. A Big Tech számára kiemelkedő év volt, de a leginkább emlékezetes időszakot talán a Shopify zárta 178 százalékos növekedéssel – nagyjából 150 milliárd dolláros cégről van szó.

Az Amazon

az internetes kiskereskedelem

megkérdőjelezhetetlen bajnokának számít, de nagyszerű évet zárt az Etsy és a Wayfair is, valamint az e-kereskedelemmel foglalkozó kínai cégeknek is jól alakult a 2020-as esztendő: a Pinduoduo például a 331 százalékos gyarapodásával a világ leggyorsabban növekvő vállalata volt.

A hosszú ideig tartó visszaesést követően

a nyersanyagok

– acél, réz, ezüst, arany – újra remek évet zártak: a réz ára nyolcéves csúcson van, míg az arany 2020 augusztusában minden idők legjobb eredményét érte el. Néhány vállalat – mint például az Albemarle, az elektromos járművek legnagyobb lítiumszállítója – meg is tudta duplázni a részvényárfolyamát.

Szintén jó évet zártak

a fuvarozással, logisztikával foglalkozó cégek,

amelyek gyarapodásához nagymértékben hozzájárultak a lezárások, korlátozások, így a UPS és a FedEx is jól járt az e-kereskedelem globális térhódításával. És mivel az oltóanyagok szállítása kulcsfontosságú lesz 2021-ben, nem meglepő, hogy a Cryoport értékpapírjai 165 százalékkal emelkedtek.

Az ötös listára

a félvezetőkkel foglalkozó cégek

fértek még fel. Mivel egyre több adatot kell feldolgozni, a hardverek jelentősége is folyamatosan nő, így az Nvidiához hasonló cégek három számjegyű növekedést értek el – az Nvidia például 117 százalékosat. De a napelemes rendszerekkel foglalkozó kínai Daqo New Energy sem panaszkodhat, miután egy év alatt 422 százalékkal emelkedett az értékpapírjainak ára.

És a vesztesek...

Az olajipar

már a pandémia előtt is küzdött az árháborúval, a járvány miatti korlátozások pedig újabb csapást mértek a szektorra. A BP például 46 százalékkal esett vissza 2019-hez képest.

A bankszektor

is hanyatlott 2020-ban, a Wells Fargo a botránya óta keresi a helyét, a legnagyobb vesztesként 44 százalékos veszteséggel zárta az évet.

Az ingatlanpiaci kiskereskedelem

majdnem minden szereplője két számjegyű visszaesést produkált, ami a bevásárlóközpontok esetében az elmaradt bérleti díjakkal magyarázható. Ezt a Simon sínylette meg leginkább, az Egyesült Államok legnagyobb bevásárlóközpont-üzemeltetőjének részvényei 41 százalékkal csökkentek.

A légitársaságok, légi közlekedéssel foglalkozó vállalatok

szintén szenvedtek 2020-ban, ami egyértelműen a turizmus visszaesésével, az utazások hiányával magyarázható, igaz, egy-két kisebb cég, mint a Ryanair, pozitív eredménnyel tudta zárni az évet. A United Airlines értékpapírjai 54 százalékkal csökkentek, míg a Boeingé 36 százalékkal. És az online terjedésével, a webkonferenciák mindennapossá válásával az üzleti utak jelentősen csökkenhetnek a jövőre nézve is, ami nem kecsegtet a legjobb kilátásokkal.

Mit hozhat a jövő?

A jövőkép azonban pozitív összességében nézve, ami a vakcinák megjelenésének és a tömeges oltásnak köszönhető, így jó esély van arra, hogy belátható időn belül lazítanak a jelenlegi szigorú korlátozásokon. Ez az olyan iparágaknak kedvez leginkább, mint a turizmus, vendéglátás, bankszektor, energetika – ezeken a területeken javulás várható, persze, a részvényárfolyamoknak van honnan emelkedni.

Nem lesz zökkenőmentes, nem egyik napról a másikra oldódik meg minden, de ezek a szektorok közép- és hosszú távon felértékelődhetnek. Rövid távon, 2021-et nézve még számos kockázat van, főleg a vakcinákkal kapcsolatban: kérdés például, hogy milyen mennyiségben sikerül gyártani az ellenanyagot

– mondta Cinkotai Norbert, aki szerint nem rosszak a kilátások, várható a gazdasági javulás, ám a 2020-as évet nem érdemes feltétlenül alapul venni, mert extrém évnek számított, amihez képest 2021 unalmasnak mondható év lehet tőkepiaci szempontból.

(Borítókép: A United Airlines repülőgépe. Fotó: Robert Alexander / Getty Images)