- Gazdaság
- elektromobilitás
- jövő mobilitása szövetség
- áram
- ár
- töltőhálózat
- carsharing
- kormány
- szabályozás
- cégautó
Infó-, szabály- és chiphiány fékezi a hazai villanyautó-forradalmat

További Gazdaság cikkek
-
Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged
- Hatalmas a lakók felháborodása, a polgármester most nyugtat: nem lesz munkásszálló, és a fákat is visszaültetnék
- Nem sértett jogszabályt Magyarország, amikor a spanyol szélsőjobb támogatásával beleszállt az ország szuverenitásába
- Reagált a tárca arra, lesznek-e tájékoztatók a boltokban az árrésstopról
- Leállásra figyelmeztet az OTP, nem lehet majd pénzt felvenni, kártyával fizetni és utalni sem
Dinamikusan növekszik Magyarországon a lakossági fenntartható közlekedési szegmens: részben az elektromos autó pályázati támogatásának köszönhetően október végére 38 753 zöld rendszámos autót helyeztek forgalomba, ebből – 49 százalékos növekedéssel – mintegy 18 800 volt a tisztán elektromos hajtású jármű. Emellett 12 342 a hibrid és 7609 a plug-in hibrid, és két hidrogénhajtású jármű van forgalomban az országban – derült ki a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ) évértékelő rendezvényén. Emellett egyre jelentősebb forgalmat bonyolítanak az elektromoskerékpár- és rollerértékesítők is, arról nem is beszélve, hogy a vidéki városokban is megjelentek az ezek kölcsönzésével, megosztásával foglalkozó mikromobilitási szolgáltatók.
A szövetség kimutatása szerint 2020-ban összesen 12 597 elektromos autó 41 millió kilométer megtételére elegendő elektromosságot vett fel az ország 183 településén található 1477 nyilvánosan elérhető töltőpontról, amivel 5,1 millió tonnányi szén-dioxid-kibocsátást előztek meg. A töltőhálózat is jelentősen bővült, mostanra 183 településen több mint 1500 töltőpont van, jelentős részben annak köszönhetően, hogy rendelet írja elő a létesítésüket például a kereskedelmi létesítmények számára.
Érezhető a szemléletváltás is, mostanra sok helyütt már új és fizetőképes vevőkör bevonását célozza az e-töltő-létesítés, épp ezért aligha veti majd vissza a töltőhálózat bővítését az, hogy jövő februárban végleg kivezetik az eddig erre a célra rendelkezésre álló társaságiadó-kedvezményt
– mondta az Index érdeklődésére Pukler Gábor, a JMSZ elnöke. Viszont mivel jelenleg egy-egy töltőpont létesítése hozzávetőleg hetven-nyolcvanmillió forintos beruházás, amelynek piaci alapú megtérülése – miután 2021-től megszűnt az ingyenes töltés lehetősége – még a jelenlegi piaci áramárak mellett is húsz-harminc év, ezért a jövőbeni jelentősebb bővítésekhez pályázati támogatásokat szorgalmaz a szektor.
Noha jelentős az érdeklődés Magyarországon az elektromos autózás és a fenntartható közlekedés iránt – egy tavaszi felmérés szerint a megkérdezettek 41,3 százaléka következő autóként elektromosat választana –, még számos akadályt kell lebontani, hogy valóban széles körben elterjedjen. Az egyik legfontosabb a lakossági és céges szemléletformálás, mivel jelentős az információhiány mind az elektromos autózás gyakorlati tudnivalóival, illetve infrastrukturális feltételeivel kapcsolatban, mind az egyéb fenntartható közlekedési formák, mikromobilitási szolgáltatások terén.
Lakossági oldalról egyébként a legnagyobb akadálynak a járművek relatíve magas árát és a töltőhálózat elérhetőségét tartják.
Ezért is indított a szövetség a honlapján elérhető videós tájékoztatási kampányt, amelyben akár a legtriviálisabb kérdésekre is választ kaphatnak az elektromos járművek iránt érdeklődők a terület szakértőitől, legyen szó elektromos autózásról, az elektromos motorokról, az elektromobilitásról, a nyilvános és otthon töltésről, autó- vagy más eszközmegosztásról, árazási modellekről és fizetési platformokról.
Másrészt szabályozói oldalon is bőven lenne még mire figyelmet fordítani. Épp ezért az alig egy éve húsz, a fenntartható közlekedési megoldásokban érintett hazai piaci szereplő részvételével megalapított szövetség jövőre elsősorban a városi fenntartható közlekedés fejlesztésére fordít kiemelt figyelmet. Ezt megalapozandó idén októberben stratégiai együttműködési megállapodást kötöttek a Megyei Jogú Városok Szövetségével, és megalakult egy olyan munkacsoport is, amely a hazai városok közlekedésszervezési kihívásaira keresi a megoldásokat. Aktualitást a számos településen egyre nagyobb dugók mellett többek között az ad az együttműködésnek, hogy jövőre hat vidéki városban is jelentősebb járműflottával elindul majd a Zöld Busz program, továbbá az, hogy az alternatív hajtású járművek – beleértve a lakossági tulajdonban lévő elektromos biciklik és rollerek – mellett egyre jobban terjednek a napelemes beruházások, amelyek még olcsóbbá tehetik ezt a fajta közlekedést. Márpedig a mikromobilitási megoldások terjedésével a tömegközlekedésre is könnyebb lehet visszaterelni a pandémia miatt elszokott utasokat.

Ez azonban számos szabályozási kérdést is felvet:
például hogy milyen Kresz-szabályok vonatkoznak ezekre az akár 30-40 kilométer/órás sebességű járművekre, szükséges-e vezetői engedély hozzájuk, milyen biztosítást lehet/kellene kötniük a használóinak.
– Van egy biztosító partnerünk, amellyel közösen dolgozunk egy, a jogalkotónak szánt ajánláson, amelyben épp ezeket a kérdéseket járjuk körbe – mondta Pukler Gábor. De a szövetségnél úgy vélik, hogy viszonylag gyorsan megoldást kellene találni arra is, hogyan lehetne a céges juttatásként kapott elektromos autó otthoni, rezsicsökkentett áron való töltését legálisan elszámolni. Javaslatuk szerint megfontolandó lehet egy külön erre a célra kidolgozott tarifa, amely akár magasabb is lehet a lakossági árnál, és külön almérővel lehetne számon tartani a valós fogyasztást. Munkavállalói oldalon igény lenne a saját jármű munkahelyi töltésére, itt azonban ismét felmerülnek az elszámolási kérdések.
– Fontos lenne egy egységes szabályozás vagy műszaki előírás arra, hogy a családi házaknál, társasházaknál az otthoni járműtöltő adaptereket ki és milyen képzettséggel szerelje be utólag,
mivel a sufnituning-megoldásoknak komoly élet- és vagyonbiztonsági kockázatai vannak – hívták fel a figyelmet a szakemberek. Ahogyan egyszerűsíteni kellene a társasházak utólagos elektromosautó-töltő beruházásainak létesítését is. Az elnök szerint a következő két évben még nincs realitása, hogy Magyarországon is előírják az új családi házaknál az elektromos töltés kialakítását.
A szövetség lobbizik azért is, hogy 2022-ben az elektromosautó-vezetés a járművezetői oktatás részévé váljon. Pukler Gábor szerint megfontolandó lehet a kormányzat részéről, hogy a taxisokéhoz hasonló támogatási programot indítsanak az autósiskolák számára is.
A szabályozási kérdéseket, az iparági jó gyakorlatok becsatornázását a jogalkotás felé nehezíti, hogy maga a fenntartható közlekedési ágazat is gyorsan változik: elég csak a technikai, infrastrukturális fejlesztések mellett arra gondolni, mekkora turbulenciát okozott a járműgyártásban a koronavírus miatti leállás a mikroprocesszor-gyártásban. A chiphiány miatt el nem készült autók nagy része egyébként iparági hírek szerint részben vagy egészben elektromos meghajtású lenne.
A várhatóan 2023-ra talán normalizálódó chiphiányos helyzet egyes autómodelleknél másfél éves várakozási időt okozott, de mellékhatásként újraírja a járműimport, a flottaszolgáltatások, illetve az elektromos járművek forgalmazása mellett a kiszolgáló infrastruktúrát üzemeltetők üzleti modelljét is
– mondta Rónai-Horst László, a szövetség elnökségi tagja, a Mercarius Flottakezelő Kft. ügyvezető igazgatója. Szavai szerint részben szabályozási oka van, de részben a chiphiány mellékhatása az is, hogy a hagyományos belsőégésű motorral szerelt járművek is jelentősen megdrágultak, emiatt már közel annyiba kerülnek, mint az elektromos hajtással szereltek. A JMSZ gyűjtése szerint egyébként idén az új elektromos autók induló ára 27 kWh-s akkumulátorral 6,6 millió, 39 kWh-s akkumulátorral tízmillió, míg 64 kWh-s akkumulátor esetén kilencmillió forint, és ezeket csökkenthette 2,5 millió forintos állami támogatás. Miközben a szegmens itthon még olyan kihívásokkal küzd, hogy hogyan lehet támogatás nélkül fenntartható üzleti modellt kialakítani például a töltőhálózat üzemeltetésére vagy a jelentősebb áramigényű töltőállomások telepítéséhez szükséges villamosenergia-hálózati infrastruktúrát biztosítani, új kihívásként megjelenőben van az elektromos járművek másodpiaca is.
Bár Rónai-Horst László szerint ma még elsősorban a saját autó birtoklása a vásárlók fő prioritása az elektromos autóknál is, hosszabb távon a fiatalabb generációknál ez egyre kevésbé prioritás, sokkal nagyobb terepe lehet majd a carsharing-szolgáltatásoknak. Arra is számítani lehet, hogy pár év alatt teret nyernek majd ebben a járműkategóriában is az after sales szolgáltatások, mivel ebben a szegmensben sokkal egyszerűbb szoftveresen vezérelni a többletszolgáltatások bekapcsolását. Példaként említette, hogy megoldható lehet, hogy csak évi három hónapra igényelni és kifizetni például az ülésfűtést, illetve szoftverrel engedélyezni évi meghatározott alkalommal a hatótávnövelést. Egyébként már most is van példa arra, hogy gyári szoftverfrissítéssel növeljen hatótávot egy-egy gyártó. Arra számít, hogy a gyártók hosszabb távon az egyszerű, egységes járművek gyártása felé indulnak majd el, amelyek akkor egészíthetők ki a felhasználói igények szerinti extrákkal, amikor szükség van rá. Mivel az e-autókban jóval kevesebb az alkatrész, a hagyományos autóipari értékesítési modellben jelentős bevételt generáló szervizszolgáltatások jelentette bevételek helyébe az utólag igénybe vehető szolgáltatások generálta forgalom lép majd.
(Borítókép: Elektromos autót töltenek San Franciscóban 2018. szeptember 14-én. Fotó: Robert Alexande / Getty Images)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Valami készül, támadás jöhet a kormánytól
Bejelentésre készülhet Orbán Viktor, először mond beszédet jegybankelnökként Varga Mihály.
március 7., 08:50
- Gazdaság
Vizsgálatot indított a bankautomatákat üzemeltető Euronettel szemben a GVH
Megtévesztő volt az ATM-en megjelenő szöveg.
március 7., 13:24
- Mindeközben
A Házasság első látásra Szabija az anyagi helyzetéről: „Megtehetném, hogy hátradőlök, és soha többé egy gyufaszálat sem teszek keresztbe”
2 órája
- Gazdaság
Annyira nehéz az otthonhoz jutás, hogy enélkül szinte lehetetlen
Tudatos tervezést igényel a saját otthonhoz jutás.
március 7., 09:50
- Gazdaság
Térképen a 2024-ben megfiatalodott gyorsforgalmi utak
5,1 millió négyzetméteren cserélte a tönkrement, elhasznált burkolatot új aszfaltra.
március 6., 11:13
- Gazdaság
Hivatalos: a Budapest Közművek Zrt. Rákosrendező új tulajdonosa
Karácsony Gergely is megszólalt.
március 7., 09:32
- Gazdaság
Az MNB csaknem 49 millió forint bírságot szabott ki a Gránit Bankra
Enyhítő körülmény volt, hogy a bank teljes mértékben együttműködött a vizsgálat alatt.
március 7., 11:02
- Mindeközben
Dancs Annamari szerint élete traumája, hogy nem kellett Kerényi Miklós Máténak: „Kényszerítve voltam egy válásba”
5 órája
- Címlapon
Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged
A felelősség és a terhelés óriási, de a javadalmazás ennek fényében kiemelkedő.
32 perce
- Címlapon
A legnagyobb ellenségének küldött üzenetet Varga Mihály
Ennél egyértelműbben nem lehet fogalmazni.
4 órája
- Mindeközben
Odáig vannak a népek azért a szerelmespárért, akik Shreknek és Fiónának öltöztek az esküvőjükön
6 órája
- Gazdaság
Kapaszkodjon meg: elképesztő profitot jelentettek be Csányi Sándorék
Megszólaltak a bank vezetői.
március 7., 10:23
- Gazdaság
Lecsapott a fővárosi kormányhivatal, súlyosan megbüntették a Foodorát
Több panasz is érkezett a fogyasztóktól.
március 7., 14:25
- Gazdaság
Elindult a visszaszámlálás, ultimátumot kaptak a kormánytól a boltok
Legkésőbb egy héten belül, jövő hét elejére kell a válasz a minisztériumnak.
március 5., 10:27
- Gazdaság
Pénzlavina zúdult a bankokra, hatalmasat kaszáltak
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
március 5., 13:26
- Címlapon
Az EP továbbra is kiáll Ukrajna mellett, és elítélte a magyar kormányt
Nem minden magyar képviselő nyomott gombot.
44 perce
- Mindeközben
Kevés kínosabb videó létezik annál, mint amiben Kylie Jenner turbékolna Timothée Chalamet-val, de az ügyet sem vet rá
8 órája
- Gazdaság
Nagy Mártonék komplex lépéssorozattal küzdenek az árnövekedés ellen
Mindez egy hosszú egyeztetés végeredménye.
március 7., 17:55
- Gazdaság
Visszaélnek a Fővárosi Vízművek nevével, adathalász üzenetekkel próbálják átverni az ügyfeleket
A társaság bejelentést tett a hatóságoknál.
március 7., 19:59
- Címlapon
Hamarosan bejelentés várható a kormány részéről
Orbán Viktor fotókat posztolt a Karmelitából.
4 órája
- Gazdaság
Továbbra is mindenki olcsóbb élelmiszerárakat szeretne: itt a kezdeti lépés
Fel van adva a lecke, de van hozzá rekordmértékű támogatás.
március 5., 16:36
- Mindeközben
Gubás Gabi: Amikor a férjem belépett az életembe, ráébredtem, milyen jó is gyenge nőnek lenni
9 órája
- Gazdaság
Bejelentést tett a Richter, új korszak kezdődik a gyógyszergyártásban
A vállalat bemutatta a 2035-ös stratégiáját.
március 5., 16:36
- Gazdaság
Fontos döntést halasztott fel fél évvel a Ryanair
Papírmentességre áll át a légi cég.
március 5., 17:43
- Gazdaság
Rendkívüli és meghatalmazott nagykövet lett Jászai Gellért, a 4iG csoport elnöke
A kinevezése nem érinti a 4iG-nál betöltött szerepét.
március 5., 21:11
- Gazdaság
Németország reszkethet: hamarosan becsapódhatnak Washington vámjai
Hatalmas lépésekre készül a legnagyobb kereskedelmi partnerünk.
március 5., 18:54
- Gazdaság
800 ezer forintos részesedést kapnak a kecskeméti Mercédesz-gyár dolgozói
Jelentős bónuszra számíthatnak az autógyár alkalmazottai áprilisban.
március 5., 17:01
- Gazdaság
Bejelentést tett Varga Mihály, felülvizsgálják a Magyar Nemzeti Bank kiadásait
Növeli a jegybank gazdálkodási fegyelmét.
március 5., 13:42
- Mindeközben
Egészen szokatlanul reagált James Cameron felesége az Avatar 3. első vetítésére
tegnap, 21:12