Betelt a pohár, beperelték a Ryanairt

IMG 0204
2022.06.28. 09:55
Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület pert indított a Ryanair ellen. Azt kérik, hogy a törvényszék mondja ki, hogy tisztességtelen a Ryanair Általános Személy- és poggyászfuvarozási Feltételeinek azon része, amelyik megengedi az adók és a díjak fogyasztókra történő utólagos áthárítását.

Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület civil szakértői kiemelt figyelmet fordítanak rá, hogy az úgynevezett „fapados” légitársaságok ne spórolhassanak a fogyasztóvédelmi jogszabályok betartásán. Ezért az egyesület a mai napon pert indított a Ryanair ellen, és kérte a törvényszéktől annak kimondását, hogy tisztességtelen a Ryanair Általános Személy- és poggyászfuvarozási Feltételek azon része, amelyik megengedi az adók és a díjak fogyasztókra történő utólagos áthárítását – derült ki az egyesület közleményéből.

Ha a pert megnyerik, akkor reményeik szerint a törvényszék semmissé fogja nyilvánítani ezt a feltételt, és a Ryanair köteles lesz mindenkinek visszafizetni az utólagosan áthárított extraprofitadót. A fogyasztóvédők szerint innentől nem a Ryanair vezérigazgatója dönti el, átháríthatja- e a cég költségeit, hanem az illetékes bíróság.

A perben várhatóan 2023-ban születhet ítélet.

Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület által indított közérdekű per nem helyettesíti a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálatait és nem része a minisztérium által elrendelt országos témavizsgálatnak.

Ügyfélszolgálatot kellene nyitniuk

Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület szerint a fogyasztóvédelemért felelős miniszter által elrendelt témavizsgálat során azt is szükséges vizsgálni, hogy Magyarországon kötelesek legyenek-e a fogyasztók számára nyitva álló személyes ügyfélszolgálatot nyitni a nagyobb utasforgalommal rendelkező légitársaságok. A civil fogyasztóvédők szerint a bírságolásnak csak rövid távon van pozitív hatása, az ügyfélszolgálati kötelezettség törvényi előírása viszont valódi megoldás lenne a Ryanair által okozott fogyasztóvédelmi problémákra.

A fogyasztóvédők szerint kettő, az ügyfelek részére nyitva álló ügyfélszolgálati helyiség kialakítását indokolt törvényben előírni, egyet a repülőtéren, egyet Budapest központi részén. A kötelező személyes ügyfélszolgálat fogyasztók számára biztosítása érdekében az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület egyeztetést kezdeményez a többi hazai fogyasztóvédő szervezettel, hogy közös javaslattal állhassanak elő a fogyasztóvédelmi törvény módosítására. Sokat javítana a magyar fogyasztók lehetőségein, ha a mostaninál több vállalat lenne köteles magyarországi ügyfélszolgálatot nyitni, a multik is elérhetőbbé válnának a fogyasztók problémái esetén.

Éles szóváltás volt korábban

Az extraprofitadóról szóló rendelet június 5-én jelent meg a Magyar Közlönyben. A rendelet értelmében a repülőjegyekre 3900, valamint 9750 forint különadót vetnek ki. A légitársaság a kormány bejelentését követően is már azt írta, hogy több mint hülyeség különadót kivetni a légitársaságokra, amikor azok nem nyereségesek. Majd arról tájékoztatták az utasaikat, hogy Európán belül 3900 forintot, az azon kívüli úti célokra pedig 9750 forintot kell fizetniük minden jegyért. Az összeggel utólag terhelik meg a bankkártyát, amellyel a foglalás készült. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az Index megkeresésére akkor elmondta:

elfogadhatatlannak tartja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadót áthárítja az utazókra.

A Ryanair közölte, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszternek bocsánatot kell kérnie. A miniszter erre azonban úgy reagált, hogy ha valakinek bocsánatot kell kérnie, az a Ryanair, mert olyan adót akar áthárítani a légitársaság, amit Európa más országaiban gond nélkül megfizet. A kormány ezzel az üzengetést lezártnak tekinti, és nem kíván részt venni az útszéli, kocsmai handabandázásban – tette hozzá. 

Az Igazságügyi Minisztérium 2022. június 21-én közleményt adott ki, amelyben azt írták, a panaszok nagy száma miatt soron kívüli témavizsgálatot rendel el a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a légitársaság ellen. Az ellenőrzés a nyári időszakban folyamatosan tart, a hatóságok akár kétmilliárd forintos bírságot is kiszabhatnak, amennyiben jogsértést találnak.

Hétfőn pedig Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter adott egy interjút a közmédiának, ahol úgy fogalmazott, hogy „ha valaki egy ír kocsmában töltötte a gyermekkorát, ahol túl fiatalon túl sok alkoholhoz jutott, akkor – úgy látszik – ennek felnőttkorban is nyoma marad”, utalva ezzel a Ryanair elnökére.

 (Borítókép: Nagy Attila Károly / Index)