Hernádi Zsolt: Ellátási problémák lehetnek, ha Magyarország nem kap import üzemanyagot
További Gazdaság cikkek
- Kiderült, hány luxusautót adtak el novemberben Magyarországon
- 320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön
- Történelmi mélypontra került a forint, Orbán Viktor rámutatott a forintgyengülés felelőseire
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
Ellátási problémák lehetnek, ha nem tudjuk elősegíteni, hogy import üzemanyag érkezzen be Magyarországra, erről tájékoztattam a kormányt – mondta a Mol elnök-vezérigazgatója, miután Rogán Antallal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterrel és Gulyás Gergellyel, a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel tárgyalt pénteken.
Az MTI tudósítása szerint Hernádi Zsolt a Budapesten tartott doorstep sajtótájékoztatón kiemelte: ha az ársapka továbbra is változatlan formában fennmarad, nem fog beérkezni az országba import üzemanyag.
Mindez azért fontos, mert a százhalombattai finomító normál körülmények között sem tudja kielégíteni a belföldi dízelfogyasztást. A finomítót azonban a tervezett karbantartás miatt hétfőn le kell állítani, ez a lépés nem halasztható tovább. Hernádi Zsolt elmondta, hogy a kormány tudomásul vette ezt a tájékoztatót.
A Mol elnök-vezérigazgatója közölte: arra kérte a kormányt, hogy minél előbb döntsön. Véleménye szerint olyan lépéseket kell minél hamarabb meghozni, hogy szűküljön az ársapkával kedvezményezettek köre olyan mértékben, hogy a kereskedőknek újra megérje Magyarországra dízelt behozni.
Hernádi Zsolt a százhalombattai finomító hétfői leállításáról megjegyezte, hogy mindez egy tervezett lépés. Áprilisban lett volna a leállás, de az üzemanyagfogyasztás olyan mértékben megnőtt abban az időben – a kormány árintézkedései és néhány ezzel kapcsolatos visszaélés miatt –, hogy a leállást augusztusra halasztották.
A Mol elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet az ország környezetében kialakult rendkívüli helyzetre is.
Kifejtette: háború van az egyik Magyarországgal szomszédos országban, amely mindent megtesz azért, hogy bárhonnan tudjon alapvetően dízelt, de bármilyen kőolaj származékot vásárolni.
Május közepe óta nem működik Ausztriában a schwechati finomító, ahol egy tervszerű leállásnak a visszaindítása nem sikerült; a finomító visszaállása az OMV hivatalos tájékoztatása szerint ősz előtt nem várható.
Ráadásul a múlt héten is történt egy nem várt esemény: Csehország két finomítója közül az egyik leállt.
Mindezek mellett Hernádi Zsolt arra is kitért, hogy a szankciós lépések következtében Európában fokozatosan próbálják meg az orosz dízelt kiváltani, kiszorítani és máshonnan behozni üzemanyagokat, ezek a lépések azonban logisztikailag komoly problémák elé állítják az olajvállalatokat.
Csökkentették a rendelhető mennyiséget
A bugyi benzinkutat pénteken arról értesítette a Mol, hogy augusztus elsejétől csak a szerződésben rögzített mennyiség 50 százalékát rendelhetik meg. A kút Facebook-bejegyezése szerint ezzel jelentősen lecsökken a benzinkúton a hatósági áron elérhető üzemanyag mennyisége és valószínű, hogy további korlátozásokat kell bevezetniük az ellátásbiztonság érdekében.
Eddig is komoly feszültségeket okozott, hogy nem kapunk a szükségleteinknek megfelelő mennyiségű üzemanyagot. Tudjuk, hogy ez a mindennapi életben és munkában mindenkinek problémát és gondot okoz. Megértjük, nekünk se könnyű ez a jelenlegi helyzet. Kérek mindenkit, hogy próbáljuk meg emberséggel, türelemmel kezelni
– olvasható a bejegyzésben.
Nem fenntartható az árstop?
Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működéséért felelős ügyvezető igazgatója az Indexnek elmondta: felül kell vizsgálni az üzemanyagárstopot, mert azzal együtt nem lehet garantálni az ellátást Magyarországon.
Az igazgató lapuknak arról is beszélt, hogy a lakosságnak is takarékoskodnia kell a kutaknál, és sürgette a kormányt a stratégiai tárolók megnyitására.
Az üzemanyagárstopot tavaly novemberben vezette be a kormány a már akkor is jelentősen növekvő árak megfékezésére. Az intézkedés alapján a sima 95-ös és a dízel üzemanyagok esetében az ár nem haladhatja meg a literenkénti 480 forintot.
Az alacsony ár azonban csábító lett a külföldi fogyasztók számára, így az áruhiány megakadályozására két szigorítást vezetett be a kormány: márciusban elrendelte, hogy a 7,5 tonna feletti gépjárműveket, kamionokat és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolni, ahol a gázolajat piaci alapon értékesítik.
Egy új intézkedés értelmében a kedvezményes áron csak magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autókat lehet tankolni.
(Borítókép: Hernádi Zsolt. Fotó: Bodnár Patrícia / Index)