- Gazdaság
- benzin
- benzinkút
- benzinár
- benzinárstop
- nyersanyag
- nyersanyagpiac
- nyersanyaghiány
- ellátásbiztonság
Szükséges rosszak vagyunk a kormány számára, megalázó ez a helyzet
További Gazdaság cikkek
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
Múlt héten az FBSZ kilátásba helyzete, hogy augusztus 19-én és 20-án a magyarországi üzemanyaghiány és több tényező miatt egyáltalán nem lehet majd tankolni a kis benzinkutaknál – ez lehetett a fordulópont a családi vállalkozások jövőjét illetően. Hiszen kedden, a kormánnyal történt egyeztetést követően a Független Benzinkutak Szövetsége közgyűlést hívott össze. Itt arról döntöttek, hogy
minden vállalkozás egyénileg döntheti el, hogy nyitva tart-e vagy bezár. Ez már augusztus 19-re és 20-ra is vonatkozik.
Nagyon fontos megjegyezni, hogy a benzinkutak esetében a jogszabály 48 órás bezárási lehetőséget biztosít. A bejelentés értelmében megkeresik a Mol ügyvezetését is a vidéki benzinkutak jobb ellátása érdekében. Ahogy azt lapunknak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke már többször is kifejtette, amióta a hazai ellátás száz százalékát a Mol biztosítja, logisztikai és ellátásbiztonsági kihívások vannak.
A kormány korábban úgy döntött, hogy támogatja a nagy márkákhoz nem tartozó töltőállomásokat. Ezt akkor azzal indokolták, hogy kisebb tőkeerejük miatt nagy riválisaiknál sokkal nehezebben vészelik át a tavaly novemberben bevezetett ársapkát, amelynek értelmében literenként legfeljebb 480 forintért árulhatják a nekik sokkal többe kerülő normál benzint és dízelt. Erre a szövetség akkor úgy reagált, hogy a vállalkozások mindegyike beadta a támogatási kérelmét.
A támogatási program
A kormány idén márciusban vezette be a kis benzinkutak támogatásának programját, amelynek értelmében literenként húsz forint vissza nem térítendő állami támogatást kapnak. A kormány keddi bejelentése előtt Egri Gábor úgy fogalmazott, hogy a magyar kormány által megszabott és jóváhagyott támogatási rendszer kifizetése júliusra még nem történt meg. A keddi tárgyaláson ígéretet kaptak arra, hogy ezek kifizetése a közeljövőben meg fog történni.
Megkerestük Egri Gábort, hogy foglalja össze nekünk az elmúlt napok eseményeit. Az FBSZ elnöke leszögezte, hogy „harcedzett vállalkozók”.
Sok évtizede sikeresen, sokkal jelentősebb méretű cégekkel szemben vívjuk a csatáinkat. Most a megélhetésünk kérdőjeleződött meg. Így egyet tehettünk: összefogtunk. Nagy sikerként éltem meg, hogy a kormánnyal együtt ott vagyunk egy sajtótájékoztatón, és az eredményeket tiszta és józan érveléssel értük el.
Egri Gábor kiemelte: azzal, hogy a sztrájk végül központilag nem lesz megszervezve, nem azt jelenti, hogy a benzinkutakon az elkeseredettség nem fog visszaköszönni. Ezzel reflektált arra, hogy a közgyűlés döntésének értelmében a vállalkozások saját hatáskörben dönthetik el, hogy kinyitnak-e vagy sem.
Miért kell a támogatásért nekünk sorba állnunk? Valahol bizonyos mértékben megalázónak érezzük ezt a helyzetet. Négyszáz cég csatlakozott öt-hatszáz kúttal a szövetségünkhöz. Nagyobb ez a hálózat, mint a Mol hálózata darabszámra és lefedettségre nézve. Alapvetően a kis- és közepes településeken jó a lefedettségünk
– fogalmazott az Indexnek Egri Gábor, aki hangsúlyozta, hogy a szövetséghez többnyire magyar kis- és középvállalkozók tartoznak.
Lassan talán oldódhatnak ez ellátási problémák
A kormány többször hangsúlyozta, hogy fontos számukra a magyar kis- és középvállalkozások védelme. Legutóbb Palkovics László nyilatkozott a kérdéssel kapcsolatban: „a kormány mindent megtesz, hogy az energiaválság ne tegye tönkre a kis cégeket”. Egri Gábor lapunknak elmondta, hogy többek között ezért is ajánlották a Molnak és a magyar kormánynak is a stratégiai együttműködést:
Eddig egyik féltől sem kaptunk erre választ. Talán egy kicsit szükséges rosszak vagyunk számukra. Az üzemanyagárstop bevezetése óta szakmailag egyetlen nagy hálózat sem nyilvánult meg, nem is értem, hogy ezt miért vállalták be
– mondta Egri Gábor, aki szerint ellátásbiztonsági szempontból szeptember közepéig nagyon nehéz időszak lesz. De úgy látja, ha a schwechati finomító beindul, talán csökkenni fog a nyomás. Akkor már jobb helyzetben lesz a régió, ám a hatósági árakról nem változott meg a véleménye: szerinte lassan ki kell vezetni.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)