- Gazdaság
- benzin
- benzinárstop
- üzemanyag
- dízel
- gázolaj
- kormány
- ársapka
- hatósági ár
- tankolás
- benzinkút
- orbán viktor
Új korszak kezdődött: mennyit kell fizetni a benzinért mától?
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
Egész egyszerűen tarthatatlanná vált a helyzet a magyar benzinkutakon. Bár már az utóbbi hetekben is volt arról szó, hogy a kormány kivezeti az üzemanyagra bevezetett árstopot, eddig arról szóltak a hírek, hogy januárig nem lesz probléma. Csakhogy az utóbbi napokban az autósok szinte keresve sem találtak üzemanyagot, ahol pedig véletlenül mégis benzinre vagy dízelre bukkantak, ott többórás sort kellett kivárniuk, hogy csurranjon-cseppenjen valami.
Ahogy fogyott az üzemanyag a kutakon, úgy zártak be sorra a töltőállomások, a kezelhetetlen helyzet pedig odáig vezetett, hogy a kormánynak közbe kellett lépnie.
Vége az árstopnak
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kedd este bejelentette, hogy a kormány kivezeti az árstopot a magyar kutakról, méghozzá azonnali hatállyal, vagyis december 6-án 23 órától már senki sem tankolhat 480 forintért sem benzint, sem dízelt, hiába rendelkezik nem céges, magyar gépjárművel.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója rögtön közölte is, hogy
a sima, 95-ös oktánszámú benzinért 641 forintot, míg a nem prémium gázolajért 699 forintot kell fizetni literenként mostantól.
A kormány több mint egy évvel ezelőtt, 2021. november 15-én határozta meg az üzemanyag legfelső árát 480 forintban. Az intézkedés első körben három hónapra szólt, majd többször is meghosszabbították.
Az elmúlt időszakban azonban egyre nagyobb méreteket öltött az üzemanyaghiány a magyar kutakon, a töltőállomások közelében kígyózó sorok voltak láthatók országszerte. A Mol korábban arról tájékoztatott, látja a pánikvásárlás hatásait, de leszögezte, az ársapka miatt nem tud több üzemanyagot behozni külföldről.
Káosz alakult ki a benzinkutakon
Hernádi Zsolt kedd este arról beszélt, legutóbb az 1970-es, 1980-as években fordult elő hasonló, hogy kígyózó sorok vártak üzemanyagra a magyar benzinkutakon, és mostanra káosz alakult ki, a töltőállomások negyedében leürülés volt, vagyis egyáltalán nem lehetett kapni benzint vagy gázolajat.
Az elnök-vezérigazgató kritikusnak nevezte a helyzetet, amelyben a Mol a határig ment el, ám már nem bírta tovább, ezért jelezte a kormánynak: ez így nem mehet tovább. Egyúttal hozzátette, hogy egy-másfél hónapig is eltarthat, mire normalizálódik a helyzet a benzinkutakon.
Már megjelent a Közlönyben
A Kormányinfón elhangzott az a kérdés is, hogy Orbán Viktor miniszterelnök hogyan hagyta jóvá az árstop eltörlését, ha kedd délután még Albániában vett részt egy hivatalos látogatáson.
Hazajött, és aláírta a rendeletet
– mondta erre röviden Gulyás Gergely, amit alátámaszt, hogy kedd este már meg is jelent a legfrissebb Magyar Közlöny, benne a benzinárstop kivezetéséről szóló rendelettel, amelyet a miniszterelnök szignózott.
Drasztikusan nőnek a benzinárak
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója még az árstop feloldásakor közölte, hogy az ő kútjaikon a 95-ös benzin 641 forintba, a (nem prémium) gázolaj pedig 699 forintba kerül.
Az OMV-nél viszont már ennél drágábban lehetett hozzájutni kedd éjjel, közvetlenül az árstop feloldása után is. Az egyik vidéki kútjukon készült fotó szerint
661 FORINTBA KERÜLT A 95-ÖS BENZIN, MIKÖZBEN A GÁZOLAJÉRT 719 FORINTOT KÉRTEK EL.
Egy olvasónk mindeközben jelezte, hogy a Budafoki úton ezeknél is jóval magasabb árakkal találkozott: a Shell-kúton a 95-ös benzin 691, a dízel pedig 734,9 forintba kerül, míg a Lukoilnál a 95-ös benzinért 709, a gázolajért pedig 739 forintot kértek el.
Mindez azért érdekes, mert a holtankoljak.hu portál legutóbb arról számolt be, hogy szerdától az említetteknél jóval alacsonyabb átlagárakon lehet tankolni, még az árstop feloldása mellett is. Ők azt írták, hogy a két üzemanyagtípusnál ilyenek lehetnek az átlagárak:
95-ös benzin: 617 forint/liter; gázolaj: 681 forint/liter.
FRISSÍTÉS: szerdán napközben kiderült, hogy az átlagárak tovább nőttek Magyarországon, mivel a kormány növelt a jövedéki adó mértékén is kedd éjjel. Az új átlagárak a holtankoljak szerint ezek:
- Benzin: 640 forint
- Gázolaj: 700
Minderről itt írtunk bővebben.
Éjszaka még nem volt nagy változás
A bejelentést követően, már bőven 23 óra (vagyis az árstop eltörlése) után betértünk egy elméletileg 24 órán át nyitva tartó, félreeső budapesti benzinkútra, ahol a magyar valósággal szembesültünk:
SEMMILYEN ÜZEMANYAG NINCS, nincs kiszolgálás.
Az üzemanyagárat a kijelzőkön akkor még nem frissítették, azok (tévesen) azt mutatták, hogy 480 forintért lehet még tankolni.
Ennek ellenére a benzinkútra akkor már senki sem próbált meg betérni üzemanyagért, a helyszínen csak a gyalogosok és a sajtó munkatársai érdeklődtek (és értetlenkedtek). Volt, akinek a Kormányinfó bejelentése után még az sem volt egyértelmű, hogy már most életbe lépett az árstop eltörlése, többen pedig csak legyintettek egyet, és hozzátették: „Megint sz*rabb lesz.”
Több benzinkúton is próbáltunk tankolni Budapesten, sehol nem volt már üzemanyag.
Fidesz: a szankciók miatt lett zavar az ellátásban
Gulyás Gergely már a Kormányinfó legelején is azt állította, hogy a december 5-én, hétfőn életbe lépett Oroszország elleni szankciók miatt kell feloldani az árstopot, holott már hetek óta üzemanyaghiányról van szó a magyar sajtóban.
Magyarország hiába harcolt és hiába harcolt eredményesen, mégis bekövetkezett az, amitől tartottunk. A szankciók életbelépése mindenki által megtapasztalható módon zavarokat okoz Magyarország ellátásában
– mondta Gulyás Gergely.
Később, az újságírói kérdések alatt Hernádi Zsolttól is megkérdezték, hogy a szankciók miatt szűnik-e meg az ársapka, amire azt válaszolta, hogy igen.
A szankciók miatt alakult ki olyan üzemanyaghelyzet Európában, ami miatt az ársapkát részben bevezették, részben pedig fenn is maradt. Ha azt kérdezzük, hogy ezért szűnik-e meg, egyszerűen ennek a szankciónak az egyenes következménye, hogy fenntarthatatlan az üzemanyag-ellátás.
Hernádi Zsolt hozzátette azt is, hogy az üzemanyagár-sapka ma már „inkább diszfunkcionál, mint jól funkcionál”, majd ismét hangsúlyozta, hogy a szankciók az egész európai energiahelyzetnek rettentően sok kárt okoztak.
Gulyás Gergely később ezt azzal egészítette ki: az energiaárak emelkedése már korábban is megindult, de az, hogy ez az áremelkedés ilyen tartós lett, szerintük a háborúnak és a szankciónak tudható be.
Mi lesz a többi ársapkával?
Elhangzott a Kormányinfón az a kérdés is, hogy a többi árstop maradhat-e a jövőben. Gulyás Gergely erre azt mondta: minden árstopnak addig van értelme, ameddig hozzá lehet jutni az adott termékhez, és a többi árstopnál egyelőre nincs olyan veszély, hogy elfogynának.
A benzinárstop kivezetésével külön cikkben, percről percre is foglalkozunk, ahol minden részletről beszámolunk.
Önnek sikerült üzemanyaghoz jutnia Budapesten vagy vidéken az elmúlt napokban? Ha igen, ossza meg velünk történetét, írásban várjuk a tankolási mizériával összefüggő tapasztalatait, valamint azt, hogy milyen áron jutott benzinhez vagy dízelhez. Küldje el nekünk!
(Borítókép: Index)