Világi Oszkár, a Mol-csoporthoz tartozó szlovákiai Slovnaft finomító vezérigazgatója még a benzinárstop eltörlésének bejelentése előtt nyilatkozott a parameter.sk oldalnak. Ennek azért is van nagyobb jelentősége, mert novemberben minden negyedik liter, amelyet a Mol Magyarországon eladott, a szlovák cégtől érkezett.
Február 5-ét követően a Slovnaft már nem szállíthat külföldre orosz olajból készült termékeket – leszámítva Csehországot. Emiatt más forrásokból kell beszereznie a feldolgozott olaj közel 40 százalékát.
„A jövő év nehéz lesz, de ha a Barátság kőolajvezeték legalább részben működik, akkor reményeink szerint sikerül a szlovák piacot ellátni üzemanyaggal” – vélekedett Világi Oszkár. A szankciók miatt az orosz helyett új forrást kell találniuk az olaj beszerzéséhez, ez pedig jóval többe kerül.
Egy tankhajó kőolaj feldolgozása 15 millió dollár pluszköltséget jelent, és még nincs megállapodásunk a horvátokkal az Adria vezetéken való szállításról
– magyarázta a következő kihívásokról. Ahhoz, hogy a Mol százhalombattai finomítója és a Slovnaft is rendesen tudjon üzemelni akkor is, ha leáll a Barátság vezeték, évente legalább 14 millió liter kőolajra van szükség – jelenthető ki a nyilatkozat alapján.
Az intézkedések miatt a Slovnaft finomító célpiacai, Ausztria és Lengyelország, kerülhetnek nagy gondba.
A Szentesi Mozaik nevű online portál még az árstop bejelentése előtt számolt be fotókkal arról, hogy rengeteg üzemanyag érkezett hozzájuk.
Épp most érkezett meg 37 000 liter üzemanyag a Mol-kútra. Úgy hallottuk, hogy érkezett mindenfajta üzemanyag
– írták kedden, 20.35-kor közzétett posztjukban, amelyben arról is beszámoltak, hogy az említett kutat meg is rohanták az autósok. Az írást később frissítettek az árstop feloldásáról szóló hírrel is.
Ugyanerről, és szintén az árstop feloldása előtti órákban számolt be az egyik budapesti (azon belül is gazdagréti) kisebb híroldal.
Most tudtuk meg helyszíni tudósítónktól, hogy többnapos fennakadás és üzemanyaghiány után megérkezett az utánpótló üzemanyag-szállítmány a gazdagréti Mol-kúthoz, az Eleven Center bevásárlóközpont oldalában. Úgy tűnik, most minden kapható: benzin és dízel is egyaránt. Akinek szüksége lenne benzinre vagy dízelre és lehetősége van, álljon be mielőbb a sorba, mivel a tömeg egyre növekszik, és kérdéses, hogy meddig lesz üzemanyaghiány az országban
– írták kedden 18 órakor, vagyis 5 órával az árstop megszüntetése előtt.
A Mol egyébként már napok óta szállítja teljes logisztikai kapacitásával a kutakra az üzemanyagot. Az utóbbi napokban több, ehhez hasonló bejelentés és poszt volt már helyi szinten a tankerkocsi érkezéséről, de az meglepő lehet, hogy egyes kutakra még a válság előtti órákban is ilyen mennyiségben tudtak üzemanyagot szállítani.
Másrészt, azt is meg kell jegyezni, hogy – mint arról korábban beszámoltunk – az ország nem minden területét érinti ugyanolyan mértékben az üzemanyaghiány.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kedd este bejelentette a kormány döntését, amely szerint azonnali hatállyal kivezetik a benzinárstopot, vagyis már senki nem tankolhat 480 forintért üzemanyagot Magyarországon.
A Kormányinfón elhangzott az a kérdés is, hogy Orbán Viktor miniszterelnök hogyan hagyta jóvá az árstop eltörlését, ha kedd délután még Albániában vett részt hivatalos látogatáson.
Hazajött, és aláírta a rendeletet
– mondta erre röviden Gulyás Gergely, amit alátámaszt, hogy kedd este már meg is jelent a legfrissebb Magyar Közlöny, benne a benzinárstop kivezetéséről szóló rendelettel, amelyet a miniszterelnök szignózott.
Indul az Index keddi hírösszefoglalója, itt mindent megtalálnak egy helyen, amit a benzinárstop kivezetése után tudni érdemes.
Tartsanak velünk!