- Gazdaság
- elektromos autó
- e-autó
- villanyautó
- töltési díj
- energiaárak
- áram
- töltőoszlop
- mobiliti
- mol
- plugee
- jövő mobilitása szövetség
Hiába a drágulás, nem rántja a mélybe a töltőkábel a villanyautósokat
További Gazdaság cikkek
- Ezermilliárd forint fölé nőtt Mészáros Lőrinc vagyona, megjelent a leggazdagabb magyarok listája
- Tiborcz István üzleti kérdésekben nem kéri ki Orbán Viktor véleményét
- Jelentős áremelkedésen mentek át ezek a termékek 2024-ben
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
A fél ország még a szilveszteri pezsgő- és virslimámorban úszott, amikor január elsején érkezett a hír, miszerint drágul az elektromos autók töltési díja. Annak, aki a hír hallatán gyorsan kirántotta a dugaljból az elektromos autó töltőkábelét, jó hírünk van: bár a nyilvános töltőoszlopokon január 2-től drágábban lehet áramhoz jutni, az otthoni töltés továbbra is megéri – így foglalható össze Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ) elnökének elemzése, amit az Indexszel osztott meg.
A drágulás mértéke nagymértékben függ attól, hogy hol és milyen sebességgel töltünk. Amennyiben ezt otthonunkban tesszük meg, akkor nem szembesülünk költségnövekedéssel
– mutatott rá a JMSZ első embere.
Ez azonban már nem mondható el a nyilvános töltőoszlopokon való töltésről. A Mobiliti által év elején publikált új árak alapján
ha a legnagyobb kapacitású villámtöltőn, percalapon töltjük autónkat, akkor közel 180 százalékos drágulással is találkozhatunk; azonban azok az autók, amelyek képesek 100–250 kilowattórával (kWh) tölteni, rövid idő alatt több 100 kilométernyi energiát képesek felvenni ezeken a töltőállomásokon. A legnagyobb számban elérhető AC-töltők esetében 17–160 százalék közötti drágulással lehet számolni.
A legfontosabb változás, hogy az eddigi túlnyomórészt egységes árazás helyett oszloponként eltérő árakkal találkozhatunk, ezért különösen fontos töltés előtt tájékozódni az adott oszlopon elérhető árakról – hívta fel a figyelmet Pukler Gábor.
Fontos megjegyezni, hogy több szolgáltató már korábban árat emelt, illetve jelentős különbségek tapasztalhatók az egyes szolgáltatók és oszlopok által kínált töltési lehetőségek árai között, például regisztrációval, előfizetéssel vagy pénzfeltöltéssel jelentős megtakarítás érhető el a nyilvános töltők használata esetén.
Vannak kWh-alapú és percalapú töltők, illetve olyanok is, ahol a kWh mellett – egy bizonyos idő után – percdíjat is felszámít a szolgáltató.
Általában a nagyobb kapacitású töltőknél használnak percalapú árazást. „Ha az autónk nem képes kihasználni a töltés során a rendelkezésre álló kapacitást, akkor vélhetően jobban járunk egy kWh-alapú árazással működő töltővel” – mondta a szövetség elnöke.
Így emelnek a szolgáltatók
A Mobilitinél a leggyakoribb, 22 kilowattos AC-töltőnél eddig 145 forint volt egy kilowattóra ára, most legalább 170, de akár 375 forint is lehet.
A DC-töltők ára a teljesítménytől függ:
- a 25 kilowattos oszlopnál 165-ről csaknem duplájára, 305 forintra növelik a kilowattóradíjat,
- az 50 kilowattos esetén 120 helyett 140–240 forintra,
- 100 kilowattnál is nagyobb teljesítmény esetén 150 helyett 415 forinttal kell számolni.
A Mobiliti ezenfelül a percdíjat is emeli, ami DC-töltő esetében 140–240 forintot jelent.
A Mol már novemberben megemelte a Plugee szolgáltatás díjait, regisztrált felhasználóként
- a 11–43 kW-os AC-töltésnél 109 helyett 149 forintot kell fizetni egy kilowattóráért,
- az 50–70 kW-os DC-töltés esetén pedig 155 helyett 179 forintba kerül egy kilowattóra.
Az e.on oszlopainál 159 forint egy kilowattóra a 22 kW-os AC- és 189 forint a 25–50 kW-os DC-töltésnél.
Még átlagfogyasztás felett is megéri
Pukler Gábor szerint egyértelmű a helyzet: továbbra is otthon éri meg jobban tölteni az e-autót, még abban az esetben is, ha meghaladjuk a rezsicsökkentett fogyasztási küszöbértéket (210 kWh/hó), és piaci áron vesszük igénybe az áramot.
Még piaci áron történő áramhasználat esetén is körülbelül másfél liter benzin ellenértékéből 100 kilométert lehet megtenni elektromos autóval. Amennyiben pedig napelemes rendszerrel rendelkezünk, akkor pedig tovább csökkenthetők az otthon töltés költségei
– mondta a JMSZ elnöke, hozzátéve: egyes bevásárlóközpontok és élelmiszerüzletek parkolóiban még mindig elérhetőek az ingyenes töltési lehetőségek.
Elektromos autózás esetén 17 kWh átlagfogyasztást számolhatunk 100 kilométernyi út megtételére. Ha valaki belefér a rezsicsökkentett keretbe, akkor ez 660 forintba kerül neki, míg piaci áron számolva 1190 forintot tesz ki.
Nem veszíti el előnyét az e-autó
A villanyautósok többsége továbbra is otthon tölt, amely esetben 1-2 liter/100 km-es belső égésű fogyasztásnak megfelelő költségről beszélhetünk továbbra is, így a kilométer-költségelőny elvesztéséről nem kell még beszélni, illetve nem szabad megfeledkezni az alacsonyabb üzemeltetési, karbantartási költségekről sem – húzta alá Pukler Gábor.
A villanyautók mellett fontos szempont a fenntarthatóság, környezetvédelmi szempontból nagyságrendekkel kedvezőbbek. Átlagos fogyasztással – hálózatról feltöltve – egy elektromos autó 48 g/km szén-dioxidot bocsát ki. Összehasonlításként a most kapható modern benzines autók 105 g/km, az átlagos korú autók pedig 150 g/km szén-dioxid-kibocsátással futnak az utakon. A különbség tehát akár háromszoros is lehet a környezeti terhelés szempontjából.
Minden egyes átlagos életkorú autó kivonása a forgalomból, helyükbe egy elektromos autó beállításával 68 százalékkal tudná csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást.
Évente egy autó átlagosan 15 ezer kilométert fut a hazai utakon, így egy átlagos életkorú autó 2,25 tonna szén-dioxidot bocsát ki, miközben egy elektromos 0,72 tonnát. Amennyiben sikerül az elektromos autókat napenergiával feltölteni, úgy ez az érték még tovább csökkenthető.
Elektromos vs. belső égésű
Vegyünk alapul egy Magyarországon átlagos korú, azaz 15 éves autót, amelynek átlagfogyasztása 100 kilométeren 8,27 liter. Az üzemanyag-ársapka eltörlése után 100 kilométert benzines autóval nagyjából 5250 forintért, míg dízelüzemű gépkocsival 5850 forintért tudunk megtenni jelenleg. A villanyautók esetében ennél színesebb a kép, hiszen minden szolgáltató más-más árazást használ, illetve a töltő elhelyezkedése és kapacitása is számít.
17 kWh/100 km fogyasztással számítva viszont a legtöbb esetben jó eséllyel 2500-3000 forintos költségen elegendő áramot tölthetünk autónkba 100 km megtételéhez. Ugyanezt otthon már 660–1190 forintos költségen is megtehetjük.
Mi a helyzet a hibridesekkel?
A tisztán elektromos autókkal ellentétben a plug-in hibridek esetében két összetevőből adódik a kilométerköltség, a fosszilis üzemanyag és az elektromos áram árából.
A most bejelentett töltési költségek növekedésének hatása a plug-in hibridek esetében nagyban függ a felhasználási szokásoktól. „Minél inkább kihasználja valaki az autó elektromos képességeit – és tölti azt nyilvános töltőn –, annál inkább érinti majd az áremelkedés. Úgy látjuk azonban, hogy a plug-in hibridesek is egyre inkább elektromos módban használják az autóikat” – mutatott rá Pukler Gábor.
Az emelés nem befolyásolja a vásárlási kedvet
Magyarországon folyamatosan növekvő tendencia mutatkozik az elektromos autók számában: a legfrissebb adatok szerint 2022. október végén a teljes gépkocsiállomány 0,79 százaléka volt tisztán elektromos, ami összesen 32 596 autót jelent. Ez az arány 2020 azonos időszakában még csak 0,29, míg 2021-ben 0,47 százalék volt, tehát a villanyautók térnyerése dinamikus itthon.
Az elektromos autók számának növekedésével párhuzamosan természetesen az azt kiszolgáló infrastruktúra is nő: 2021-hez képest 25 százalékkal nőtt a nyilvánosan elérhető töltőállomások száma, így 2022 első negyedévének végére már 2031 darabot tartottak nyilván országszerte – ez 2020-hoz viszonyítva azt jelenti, hogy közel duplájára nőtt a számuk.
Magyarországon az elektromos autók számának emelkedése évek óta meghaladja a hagyományos autókét, a töltési díj emelkedése kevésbé fogja befolyásolni a vásárlási kedvet, mint például a belső égésű motorral hajtott autók piacán általánosságban megfigyelhető drágulás
– mondta Pukler Gábor. Hozzátette: az elektromos autózás legnagyobb gátját továbbra is a járművek bekerülési költsége és a felhasználók – többnyire vélt – félelmei jelentik.
Mi a különbség az AC-, valamint a DC-töltők között?
Az elektromos autók üzemanyaga az elektromos áram, ami lehet a hálózatról érkező váltakozó (AC) vagy akkumulátorban tárolt egyenáram (DC). Például egy laptop esetében a töltő alakítja át a hálózatból érkező AC-energiát DC-árammá az akkumulátor számára. Zöld rendszámú jármű töltéséhez mindkét típus használható.
Attól függően, hogy hol történik meg a váltakozó áram átalakítása, AC vagy DC típusú töltésről beszélünk. Lehet autón belül, illetve autón kívül. A jármű akkumulátora mindig DC típusút használ, tehát DC-töltőállomás esetén az AC elektromos energia átalakulása a töltőállomáson megy végbe, így egyenesen onnan áramlik a DC-energia az autó akkumulátorába. Az autón kívüli nagyobb átalakítóknak köszönhetően gyorsan konvertálható az áram, így akár 15 perc alatt is feltölthető egy autó akkumulátora, ez az úgynevezett villámtöltés.
A váltakozó áramú töltés esetén az átalakítás csak az autón belül kezdődik, az úgynevezett fedélzeti töltők alakítják a hálózati AC-energiát egyenárammá. A töltés az átalakítás után történik meg. A fedélzeti töltő limitált energiafelvételre képes hosszabb idő alatt, ez az úgynevezett gyorstöltés – magyarázta Pukler Gábor.
Újabb csapás, de várható volt
Nemcsak a töltési díj emelése, de a zöld rendszámos autók ingyenes parkolásának várható megszüntetése miatt is fájhat a villanyautósok feje.
„Az ingyenes parkolás lehetősége fontos engedmény volt a villanyautók elterjedésének beindulásához, de könnyű belátni, hogy a zöld rendszámos autók számának növekedésével, hosszú távon ez egy szép lassan kifutó kedvezménynek bizonyul” – mondta a JMSZ első embere.
(Borítókép: Sebastian Kahnert/picture alliance via Getty Images)