Kiderültek a kormány egyik legfrissebb döntéseinek a részletei
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Ahogy azt korábban már megírtuk a versenyképesség növelése érdekében létrejön a logisztikai parkok egységes rendszere – erről akkor a Gazdaságfejlesztési Minisztérium tájékoztatott. Orbán Viktor miniszterelnök pénteken aláírta és a Magyar Közlönyben kihirdetésre is került az erre vonatkozó kormányrendeletet (161/2023.), amely tisztázza a terület részleteit.
Mutatjuk a részleteket
Ennek értelmében egy településen csak egy intermodális vagy regionális logisztikai park cím adható ki, kivéve, ha a címadományozást a Tudományos és Innovációs, Technológiai, Ipari és Logisztikai Park Tanács egyhangú döntése ezt engedélyezi.
A helyi logisztikai parkra vonatkozó követelmények az alábbiak:
- a terület nagyságának el kell érnie a 3 hektárt,
- legalább 3000 négyzetméter fedett raktározási kapacitással kell rendelkeznie.
Az intermodális logisztikai parkra vonatkozó követelmények:
- a terület nagysága el kell, hogy érje a 15 ha-t, területe legfeljebb 3 telephelyen lehet, melyeknek azonos településen belül kell lenniük,
- legalább 10 000 négyzetméter fedett raktározási kapacitással kell rendelkeznie,
- Fényeslitke és Záhony térségében a kiépített raktározási kapacitásnak legalább 10 000 négyzetméternek kell lennie, a szabadtéri tároló felületének, rakodóponkjának legalább 50 000 négyzetméternek kell lennie, vagy éves vasúti átrakásának (normál–széles, széles–normál, vasút–közút) legalább a 100 000 tonnát vagy a 10 000 TEU-t el kell érnie,
- több telephelyes működés esetén a telephelyek között tulajdonosi kapcsolatnak kell fennállnia, és a működést meghatározó írásos megállapodással kell rendelkeznie,
- rendelkeznie kell I. típusú Vámudvarral vagy vámügynöki szolgáltatással.
A regionális logisztikai parkra vonatkozó követelmények:
- a terület nagysága el kell, hogy érje a 10 hektárt, azonos településen belül legfeljebb 3 telephelyen alakítható ki,
- több telephelyes működés esetén a telephelyek között tulajdonosi kapcsolatnak kell fennállnia, és a működést meghatározó írásos megállapodással kell rendelkezni,
- rendelkeznie kell I. típusú Vámudvarral, vagy biztosítani kell a vámügynöki szolgáltatást,
- legalább 5000 négyzetméter fedett raktározási kapacitással kell rendelkeznie,
- Fényeslitke és Záhony térségében legalább 5000 négyzetméter raktározási kapacitással kell rendelkeznie, a kiépített szabadtéri tároló felületének, rakodóponkjának legalább 25 000 négyzetméternek kell lennie, és éves vasúti átrakása (normál–széles, széles–normál, vasút–közút) legalább az 50 000 tonnát el kell, hogy érje.
Korábban a tárca a kommünikében kitér arra, hogy Magyarországon a logisztikai szektor a gazdasági növekedés egyik alapja, jelenleg is közel 2500-ra tehető azon cégek száma, amelyek a magyar logisztikai ipar valamely szegmensében dolgoznak.
AZ ÁGAZAT TÖBB MINT 280 EZER FŐT FOGLALKOZTAT, A GDP 5 SZÁZALÉKÁT ÁLLÍTJA ELŐ.
„A Kormány célja, hogy ez az arány 2030-ra 10 százalékra növekedjen. A Kormány részletesen áttekintette az ágazat helyzetét, továbbá megállapította, hogy a koronavírus-járvány, valamint a háború és szankciók sújtotta gazdasági környezet súlyosan érintette az ellátási láncokat, és jelentős kihívások elé állította a logisztikai szektor szereplőit. Hazánk gazdasági teljesítményének növelése érdekében a Kormány első lépésben jelentősen megemelte a fuvarozóknak adható adómentes napidíjat, amely belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9 ezer forintra, míg külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85 euróra emelkedett” – tájékoztatnak erről a közleményükben.