Kiderültek a kormány egyik legfrissebb döntéseinek a részletei

2023.04.29. 10:22
Magyarországon a logisztikai szektor a gazdasági növekedés egyik alapja, jelenleg is közel 2500-ra tehető azon cégek száma, amelyek a magyar logisztikai ipar valamely szegmensében dolgoznak – fogalmazott korábban a Gazdaságfejlesztési Minisztérium. A logisztikai parkokról szóló legfrissebb változtatásokat péntek írta alá Orbán Viktor miniszterelnök.

Ahogy azt korábban már megírtuk a versenyképesség növelése érdekében létrejön a logisztikai parkok egységes rendszere – erről akkor a Gazdaságfejlesztési Minisztérium tájékoztatott. Orbán Viktor miniszterelnök pénteken aláírta és a Magyar Közlönyben kihirdetésre is került az erre vonatkozó kormányrendeletet (161/2023.), amely tisztázza a terület részleteit.

Mutatjuk a részleteket

Ennek értelmében egy településen csak egy intermodális vagy regionális logisztikai park cím adható ki, kivéve, ha a címadományozást a Tudományos és Innovációs, Technológiai, Ipari és Logisztikai Park Tanács egyhangú döntése ezt engedélyezi. 

A helyi logisztikai parkra vonatkozó követelmények az alábbiak:

  • a terület nagyságának el kell érnie a 3 hektárt,
  • legalább 3000 négyzetméter fedett raktározási kapacitással kell rendelkeznie.

Az intermodális logisztikai parkra vonatkozó követelmények:

  • a terület nagysága el kell, hogy érje a  15 ha-t, területe legfeljebb 3 telephelyen lehet, melyeknek azonos településen belül kell lenniük,
  • legalább 10 000 négyzetméter fedett raktározási kapacitással kell rendelkeznie,
  • Fényeslitke és Záhony térségében a  kiépített raktározási kapacitásnak legalább 10 000 négyzetméternek kell lennie, a szabadtéri tároló felületének, rakodóponkjának legalább 50 000 négyzetméternek kell lennie, vagy éves vasúti átrakásának (normál–széles, széles–normál, vasút–közút) legalább a 100 000 tonnát vagy a 10 000 TEU-t el kell érnie,
  • több telephelyes működés esetén a  telephelyek között tulajdonosi kapcsolatnak kell fennállnia, és a működést meghatározó írásos megállapodással kell rendelkeznie,
  • rendelkeznie kell I. típusú Vámudvarral vagy vámügynöki szolgáltatással.

A regionális logisztikai parkra vonatkozó követelmények:

  • a terület nagysága el kell, hogy érje a 10 hektárt, azonos településen belül legfeljebb 3 telephelyen alakítható ki,
  • több telephelyes működés esetén a  telephelyek között tulajdonosi kapcsolatnak kell fennállnia, és a működést meghatározó írásos megállapodással kell rendelkezni,
  • rendelkeznie kell I. típusú Vámudvarral, vagy biztosítani kell a vámügynöki szolgáltatást,
  • legalább 5000 négyzetméter fedett raktározási kapacitással kell rendelkeznie,
  • Fényeslitke és Záhony térségében legalább 5000 négyzetméter raktározási kapacitással kell rendelkeznie, a  kiépített szabadtéri tároló felületének, rakodóponkjának legalább 25 000 négyzetméternek kell lennie, és  éves vasúti átrakása (normál–széles, széles–normál, vasút–közút) legalább az 50 000 tonnát el kell, hogy érje.

Korábban a tárca a kommünikében kitér arra, hogy Magyarországon a logisztikai szektor a gazdasági növekedés egyik alapja, jelenleg is közel 2500-ra tehető azon cégek száma, amelyek a magyar logisztikai ipar valamely szegmensében dolgoznak.

AZ ÁGAZAT TÖBB MINT 280 EZER FŐT FOGLALKOZTAT, A GDP 5 SZÁZALÉKÁT ÁLLÍTJA ELŐ.

„A Kormány célja, hogy ez az arány 2030-ra 10 százalékra növekedjen. A Kormány részletesen áttekintette az ágazat helyzetét, továbbá megállapította, hogy a koronavírus-járvány, valamint a háború és szankciók sújtotta gazdasági környezet súlyosan érintette az ellátási láncokat, és jelentős kihívások elé állította a logisztikai szektor szereplőit. Hazánk gazdasági teljesítményének növelése érdekében a Kormány első lépésben jelentősen megemelte a fuvarozóknak adható adómentes napidíjat, amely belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9 ezer forintra, míg külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85 euróra emelkedett” – tájékoztatnak erről a közleményükben.