Hamarosan olyan bevásárlólistát kapunk a zsebünkbe, amire nehéz lesz nemet mondani
További Gazdaság cikkek
- Bejelentette a kormány, 1410 milliárd forintot mozgatnak meg
- Cáfol a Shein: nem nyitottak üzletet Magyarországon
- Az amerikai gyógyszerfelügyelet befogadta a Richter fontos készítményeinek engedélykérelmét
- Súlyos csapás érheti az egészségügyi ellátórendszert, az állam visszatartja a gyógyszertámogatásokat
- Itt a friss rendelet a SZÉP-kártya felhasználásáról
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium és a Gazdasági Versenyhivatal közös erőfeszítéseként 2023. július 1-jén indult el az online árfigyelő rendszer Magyarországon. Az Árfigyelő célja, hogy átláthatóbbá tegye az élelmiszerárakat, és fokozza a piaci versenyt. A rendszer bevezetése óta jelentős változásokat hozott a hazai kiskereskedelmi szektorban, és a fogyasztók is egyre aktívabban használják – derült ki a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleményéből.
Az Árfigyelő 62 élelmiszer-termékcsoport esetében teszi lehetővé az árak összehasonlítását. A rendszer bevezetése óta 50 termékkategóriában az átlagárak 6,9 százalékkal csökkentek, és ez a csökkenés az inflációt is mérsékelte. A tárca szerint az élelmiszerárak csökkenésének 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, valamint 1,9 százalékpontos élelmiszer-infláció csökkentő hatása lehetett. Július elsejétől megannyi termék ára mérséklődött:
- a tojás ára több mint 29 százalékkal csökkent,
- a spagetti és a zöldségek átlagára 17 százalékot meghaladó mértékben,
- a kelkáposzta, a fejes káposzta, a zöldpaprika és a fokhagyma ára 25-30 százalékkal,
- a paradicsom több mint 40 százalékkal,
- A margarinok közel 16 százalékkal,
- a lisztek 12 százalékkal,
- a pulykamellfilé 12 százalékkal,
- a csirkeszárny 9 százalékkal kerül kevesebbe.
A rendszer hatékonyságát jól mutatja, hogy az elmúlt egy hét alatt 33 termékkategóriában tovább csökkentek az átlagárak – jelezte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, hozzátéve, hogy az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta.
A fogyasztók választása
Az árfigyelő rendszer népszerűsége is egyre nő. Az indulás óta a látogatók száma már megközelíti az 1,1 milliót, és a szabadszavas keresések száma is közel 565 ezer. A legtöbb keresés a csirkemell, cukor, tej, tojás és olaj termékekre irányult, ami azt mutatja, hogy a fogyasztók aktívan használják a rendszert az árak összehasonlítására és a legjobb ajánlatok megtalálására.
Jön a legolcsóbb bevásárlólista
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium a felhasználói visszajelzések alapján további fejlesztéseket tervez. Egyik ilyen új funkció egy többfunkciós, szabadon összeállítható bevásárlólista lesz, amely még átláthatóbbá teszi az egyes üzletek árait. A tárca szerint ez a fejlesztés további versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, és segíthet az infláció mérséklésében.
(Borítókép: Lakatos Péter / MTI)