- Gazdaság
- autó
- autópiac
- autóipar
- autógyártás
- iaa
- münchen
- elektromos autó
- autómárka
- kína
- európa
- németország
- byd
- avatr
- mg
Kínai tőr forog az európai autóipar szívében
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A müncheni IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) autókiállítás szervezői talán nem gondolták volna, hogy az ázsiai gyártók néhány éven belül szinte átveszik az uralmat. Ám közelítünk ehhez, ugyanis a jövő héten zajló eseményen a kiállítók közel fele külföldi lesz, ebből 41 százalék ázsiai. Kínai márkából pedig kétszer annyi lesz, mint két évvel ezelőtt – írja a napi.hu a Bloombergre hivatkozva.
Mindez mutatja a kínai autóipar rohamtempóban történő fejlődését. A kínai vállalatok rendkívül versenyképes autókkal érkeznek az IAA-ra, a járműveket kifejezetten a nyugati vásárlók ízlésvilágának megfelelően tervezték – mondta Peter Fintl, a Capgemini Engineering tanácsadója.
Ezáltal a kínai autók jelenléte valódi tőrdöfést jelent az európai autóipar szívébe.
Szeptember 5-e és 10-e között az alábbi kínai gyártók mutatják majd be legújabb modelljeiket Münchenben:
- a BYD,
- az Avatr és
- az MG – eredetileg – brit márka, amely már kínai kézre került.
Válaszképp a VW, a BMW és a Mercedes is bemutatja új elektromos autóit a kiállításon, piacra azonban várhatóan egyiket sem dobják 2025 előtt.
A kínai elektromos autók Európában is egyre népszerűbbek, a Politico szerint ezért az Európai Unió arra kényszerülhet, hogy korlátozásokat vezessen be az ázsiai nagyhatalomból érkező e-autók importjára. Félő ugyanis, hogy a kínai járművek rohamos fejlődése kiszorítja az európai gyártókat a kontinens piacáról.
Korán felismerték
2022-ben az európai elektromosautó-eladások tíz százalékát a kínai márkák tették ki, a KPMG nemzetközi tanácsadó vállalat prognózisa szerint pedig 2025-re ez az arány 15 százalékra ugorhat.
Az ázsiai ország már másfél évtizeddel ezelőtt felismerte az elektromos járművekben rejlő potenciált, így erőforrásaikat erre a területre csoportosították ahelyett, hogy ledolgozzák a belső égésű motoros autók gyártása terén felhalmozódott jelentős hátrányukat.
Hatalmas erőforrásokat fordítottak arra, hogy egy versenyképes gyártási szisztéma jöhessen létre az elektromos járművek terén. Nemcsak Európára, de a tengerentúlra is komoly veszélyt jelentenek a kínai elektromos autók. Az elektromos autók gyártására specializálódott Tesla árcsökkentéssel reagált a kínai előretörésre.
Az európai autógyártók nem tétlenkedtek, de az EV-piac beindulásával egyre fogy az idő – mondta Peter Fintl. Az európai márkák abban bízhatnak, hogy a kínai gazdaság vártnál gyengébb fellendülése némileg visszaveti ázsiai riválisaikat.