2024. június 15. 15:00
Magyarország 1
Svájc 3
RheinEnergieStadion I. forduló
2024. június 15. 18:00
Spanyolország 3
Horvátország 0
Olympiastadion I. forduló
2024. június 15. 21:00
Olaszország 2
Albánia 1

Kínai tőr forog az európai autóipar szívében

2023.09.04. 05:52
Ázsiai térnyerés mellett rendezik meg jövő héten a müncheni IAA Mobility autókiállítást. Fókuszban az elektromos autók, amik terén Kína komoly piaci előnyre tett szert Európával szemben, tekintve, hogy már 15 éve felismerték az ágazatban rejlő potenciált.

A müncheni IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) autókiállítás szervezői talán nem gondolták volna, hogy az ázsiai gyártók néhány éven belül szinte átveszik az uralmat. Ám közelítünk ehhez, ugyanis a jövő héten zajló eseményen a kiállítók közel fele külföldi lesz, ebből 41 százalék ázsiai. Kínai márkából pedig kétszer annyi lesz, mint két évvel ezelőtt – írja a napi.hu a Bloombergre hivatkozva.

Mindez mutatja a kínai autóipar rohamtempóban történő fejlődését. A kínai vállalatok rendkívül versenyképes autókkal érkeznek az IAA-ra, a járműveket kifejezetten a nyugati vásárlók ízlésvilágának megfelelően tervezték – mondta Peter Fintl, a Capgemini Engineering tanácsadója.

Ezáltal a kínai autók jelenléte valódi tőrdöfést jelent az európai autóipar szívébe.

Szeptember 5-e és 10-e között az alábbi kínai gyártók mutatják majd be legújabb modelljeiket Münchenben:

  • a BYD,
  • az Avatr és
  • az MG – eredetileg – brit márka, amely már kínai kézre került.

Válaszképp a VW, a BMW és a Mercedes is bemutatja új elektromos autóit a kiállításon, piacra azonban várhatóan egyiket sem dobják 2025 előtt.

A kínai elektromos autók Európában is egyre népszerűbbek, a Politico szerint ezért az Európai Unió arra kényszerülhet, hogy korlátozásokat vezessen be az ázsiai nagyhatalomból érkező e-autók importjára. Félő ugyanis, hogy a kínai járművek rohamos fejlődése kiszorítja az európai gyártókat a kontinens piacáról.

Korán felismerték

2022-ben az európai elektromosautó-eladások tíz százalékát a kínai márkák tették ki, a KPMG nemzetközi tanácsadó vállalat prognózisa szerint pedig 2025-re ez az arány 15 százalékra ugorhat.

Az ázsiai ország már másfél évtizeddel ezelőtt felismerte az elektromos járművekben rejlő potenciált, így erőforrásaikat erre a területre csoportosították ahelyett, hogy ledolgozzák a belső égésű motoros autók gyártása terén felhalmozódott jelentős hátrányukat.

Hatalmas erőforrásokat fordítottak arra, hogy egy versenyképes gyártási szisztéma jöhessen létre az elektromos járművek terén. Nemcsak Európára, de a tengerentúlra is komoly veszélyt jelentenek a kínai elektromos autók. Az elektromos autók gyártására specializálódott Tesla árcsökkentéssel reagált a kínai előretörésre.

Az európai autógyártók nem tétlenkedtek, de az EV-piac beindulásával egyre fogy az idő – mondta Peter Fintl. Az európai márkák abban bízhatnak, hogy a kínai gazdaság vártnál gyengébb fellendülése némileg visszaveti ázsiai riválisaikat.