Nagy Márton: A magyar árukat magyar fuvarozóknak kell elszállítania
További Gazdaság cikkek
- Nagy Márton elárulta, hogy mibe fektette volna most a saját pénzét
- Jellinek Dániel: Az Auchan magyar kézbe kerülése az egész országnak siker
- Index-információ: A fúrt kutaknál mérgező anyagokat találtak a vízben a Velencei-tónál
- Nagy Márton fontos találkozón fejtette ki, mi kell az uniós gazdasági fordulathoz
- Magyar légitársaságot alapítana egy üzbég cég
A közlemény szerint a Gazdaságfejlesztési Minisztérium a fuvarozó vállalkozások versenyképességének további javítása érdekében pénteken együttműködési megállapodást kötött a fuvarozói ágazat két jelentős képviselőjével, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével, valamint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületével. A két szervezet összességében 57 ezer haszongépjárművet üzemeltető és 7300 magyar közúti személyszállítót és árufuvarozót tömörít. A nyilatkozatot
- Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter,
- Füle László, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének elnöke,
- valamint Barna Zsolt a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke írta alá.
A miniszter hangsúlyozta, a megállapodás célja, hogy tovább erősítse a hazai logisztikai és közúti fuvarozói ágazatot, különös tekintettel annak nemzetgazdaságban betöltött szerepére. Jelenleg közel 2500 vállalat tevékenykedik ezen a területen, miközben a foglalkoztatottak száma több mint 280 ezer fő.
A logisztikai szektor a növekedés és a vérkeringés alapja, a beruházás- és exportalapú gazdasági modell mozgatórugója.
Hazánk továbbá, mint a nyugati és keleti tőke és technológia találkozási pontja, jelenleg is jelentős nemzetközi áruforgalmat bonyolít le. Nagy Márton az ország gazdasági helyzetével kapcsolatban kifejtette, hogy „az inflációt legyőztük és egy számjegyűre csökkentettük”. Ezzel párhuzamosan egyre inkább a gazdaság helyreállítása, a növekedés ösztönzése kerül a kormány fókuszába.
A cél, hogy az idei 0 százalékos növekedést követően jövőre ismét dinamikusan, 4 százalékos vagy afölötti mértékben növekedjen a gazdaság. A gazdasági fellendülés következtében az export mértéke a GDP 100 százalékára emelkedhet az évtized végére, amelyhez nagyban hozzájárul, a high-tech ipar fokozott jelenléte mellett Európában a hatodik, globálisan pedig a 11. legkomplexebb exportszerkezettel rendelkezik Magyarország.
A tárcavezető kiemelte, kormány célja a logisztikai ágazat teljesítményének jelentős megemelése: az ágazat jelenleg a bruttó hazai hozzáadott érték 5 százalékát teszi ki, ezt az értéket a kormányzat 2030-ra 10 százalékra kívánja emelni. A mindennapokra lefordítva a közlemény szerint ez azt jelenti, hogy több árut kell majd elszállítania a logisztikai ágazatnak. További cél, hogy a magyar árut magyar vállalkozások szállítsák. Nagy Márton hozzátette, a kormány jól ismeri a feladatát, „a már ma is minőségi infrastruktúrát még tovább kell fejleszteni új autópályaépítéssel, vasútfejlesztéssel, a légi szállítmányozás megerősítésével, a logisztikai parkok fejlesztésével”.
Számos módosítás következik
A közlemény szerint a tárcavezető emlékeztetett arra, hogy a Gazdaságfejlesztési Minisztérium folyamatosan egyeztet a fuvarozói ágazat képviselőivel azért, hogy megfelelő intézkedések szülessenek az ágazat megerősítése érdekében. Ennek köszönhetően a szakmai szervezetekkel közösen korábban kidolgozásra került a logisztikai szektor megerősítését célzó versenyképességi csomag, valamint a minisztérium javaslatára a kormány arról is döntött, hogy
az adómentesen adható napidíjat belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9-re, míg külföldi kiküldetésnél 60 euróról 85-re emeli.
Az egyeztetések eredményeként jött létre pénteken az együttműködési megállapodás is. A dokumentum rögzíti, a kormány gondoskodik a gázolaj jövedéki adótartalmából visszaigényelhető összeg 10 forintra növeléséről, valamint arról is, hogy bevezetésre kerüljön a minimális szolgáltatási díj, amely három altípussal jöhet létre, az alábbiak szerint:
- a minimális szolgáltatási alapdíj, amely a megtett úttal járó útdíj háromszorosa;
- a rakodási és raklapválogatási díj, amelynek minimum összege bruttó 10 795, vagyis nettó 8500 Ft;
- valamint az állásidőre járó állásdíj, amely legalább bruttó 8636, vagyis nettó 6800 Ft.
Emellett a megállapodás rögzíti az áru továbbításában részt vevő alvállalkozók számának maximalizálását, miszerint a feladó által megbízott fuvarozó a teljesítéshez további egy alvállalkozót vehet igénybe.
A kormány várakozása szerint ezek az intézkedések jelentősen növelik az ágazat versenyképességét. Nagy Márton hozzátette, a fuvarozók komoly vállalásokat tettek:
- Vállalták, hogy gépjárműveikbe lehetőség szerint a Magyarország területén található töltőállomásokból vételeznek üzemanyagot. A két szervezet tagjai esetében jelenleg 190 millió liter üzemanyagot tesz ki az itthon tankolt mennyiség. A közlemény szerint a felek arra tettek vállalást: mindent megtesznek annak érdekében, hogy ez további 50 millió literrel emelkedjen jövőre.
- Emellett ösztönzik, hogy a fuvarozók csökkentsék a járműflottáik átlagéletkorát, ezzel is segítve a kormányzat klímapolitikai céljainak elérését.
Emellett felhívják tagjaik figyelmét a technológiai fejlesztések pozitív hozadékára, ezen belül azoknak a járműpark korszerűsítésén keresztül a működési költségekre gyakorolt hatásaira. A felek megállapodtak abban is, hogy további erőfeszítéseket tesznek a hazai fuvarozók térnyerésének elősegítésére, és folytatják a hazai jogszabályok, fuvarozókat érintő intézkedések vizsgálatát, azzal a céllal, hogy európai összehasonlításban is versenyképes környezetben végezhessék az ipar és a kereskedelem zavartalan működéséhez nélkülözhetetlen munkájukat. Így az egyeztetések a jövőben is folyamatosak maradnak annak érdekében, hogy a magyar árukat magyar fuvarozók szállítsák.