Lázár János leváltja a MÁV vezérigazgatóját, és egy ötpontos akciótervet is bejelentett

ZS 7516
2024.08.16. 11:13
Új rendszer és új menedzsment kell a MÁV-hoz – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken tartott sajtótájékoztatóján. A miniszter egy ötpontos akciótervet is bejelentett.

Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója szeptember elsejével távozik posztjáról – jelentette be Lázár János pénteken. A miniszter szerint egy teljesen új rendszert alakítanak ki, amihez új menedzsment is dukál, ezért távolítják el székéből Pafférit.

Szeptember elsejétől Hegyi Zsolt, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese veszi át a vasúttársaság irányítását.

Lázár János a sajtótájékoztatón elmondta azt is, hogy egy ötpontos közlekedési akciótervet dolgoztak ki, amely szerint

  1. szeptemberben a parlament elé viszi az új személyszállítási törvényt, amelyben a közlekedéshez való jogot állampolgári joggá szeretné nyilvánítani, és szabályozná, hogy ezen a területen mi illeti meg minimálisan a polgárokat. Ennek az állampolgári jognak Lázár szerint része kell legyen, hogy minden magyar a lakóhely és a járáshely között naponta háromszor oda-vissza átszállás nélkül el tudjon jutni, járáshely és megyeszékhely között pedig kétszer; 
  2. új vasútpálya-építési program: négy év alatt 500 kilométer vasutat kell megépíteni. A budapesti HÉV-eket csak akkor újítják fel, ha megérkeznek az uniós pénzek. Lázár János bejelentette: a kormány az Európai Beruházási Bankhoz fordul 1 milliárd eurós hitelkérelemmel (ami 30 évre szólna), ehhez a kormány is ad 1 milliárd eurót. A 800 milliárd forintból megépítendő 500 kilométernyi új vasút munkálatait 2025-ben kezdik. Ebből a pénzből például még a villamosvonalakat is felújítják, a Gubacsi hidat is újjáépítik. Vasúti digitalizáció is benne van ebben a pénzben, sőt transzformátorokat is építenek néhány vonalon;
  3. új járműveket kell beszerezni. Lázár János erre több opciót is megnevezett. Az első, hogy vadonatúj járműveket vásárolnak. Másodsorban a magyar gazdaság gyárthatna új járműveket, egy külföldi partner megvásárlásával. A harmadik lehetőség, hogy használt járműveket szerezzenek be, de Lázár szerint jó minőségűből kevés van. Ettől függetlenül igyekszik Lázár János ilyen járműveket is beszerezni. 
  4. az utasok komfortérzetének erősítése. Új MÁV-applikáció jön 2025-ben, lesz új utastájékoztatás is. Felújítanak vasútállomásokat, pályaudvarokat, például a Nyugati pályaudvart Pesten, de megújul az állomás Debrecenben, Győrben és Siófokon is; 
  5. újjászervezik a MÁV-ot és leányvállalatait. A MÁV Zrt. lesz a bázis, ennek három leányvállalata lesz. Az egyik személyszállítással fog foglalkozni, a másik a pályaműködtetéssel, a harmadik ezeknek a cégeknek a kiszolgálását fogja végezni. 

Lázár János a tájékoztatón elismerte, hogy nem a tömegközlekedés volt a fókuszban az elmúlt években, azt sem tagadta, hogy kötött pályára csak uniós forrást költöttek. Szerinte a tarifareform most nagy fordulatot hozott, immár egyértelmű, hogy kell-e tömegközlekedés, vagy nem. A home office szabállyal kapcsolatban elmondta, hogy egy ekkora vállalatnál nem dolgozhat több ezer ember otthonról.

A miniszter nagy hibának tartja, ha valaki a hőség következményeiből politikai hasznot akar kovácsolni. Mint mondta, most már fel kell az országnak készülnie az időjárás-változásra.

A megoldás egyelőre az, hogy buszokkal váltjuk ki a vonatokat. 50 éves járművekkel nem tudunk nekivágni a 40 foknak

– tette hozzá.

A miniszter nemrég keményen kritizálta Mészáros Lőrincet, mint mondta, ebben semmi meglepő nincs, az ő posztján a vállalkozókkal való csata mindennapos. 

Lázár János beszélt Vitézy Dávidról is, aki a tavaszi főpolgármester-választáson az LMP és civilek támogatásával indult, és pár szavazat híján alulmaradt a regnáló baloldali főpolgármesterrel szemben. Vitézy Dávid Lázár szerint két nagy lehetőséget kapott a Fidesztől, de egyikkel sem élt. Mint mondta, ő Vitézynél komoly mentális problémát lát, „igazából ő az egyetlen oka, hogy nem lett közlekedési miniszter és nem lett főpolgármester”. 

Vitézy Dávid az elmúlt időszakban többször is azt mondta, hogy a MÁV helyzete látványosan romlik, az InterCityk felújítása az elmúlt két évben elmaradt, és annyit késnek a távolsági vonatok, mint az adatok mérése óta soha. A bejelentéssel kapcsolatban sem titkolja véleményét, szinte azonnal reagált a megjelent hírekre. Úgy véli, Lázár Jánosnak nem másokat kellene leváltania, hanem le kellene mondania. Erről szóló cikkünket alább olvashatja.

(Borítókép: Lázár János 2024. 08. 16-án. Fotó: Szollár Zsófi / Index)