Nem is gondolná, mivel kísérleteznek a hírportálok szerkesztőségeiben
További Gazdaság cikkek
- Fizetőssé tenné a kormány a személyi igazolványokat
- Leállt a Barátság kőolajvezeték, reagált a Mol az Indexnek
- Elbúcsúzott Orbán Viktor egyik leghűségesebb minisztere
- Gigantikus fejlesztések indulnak Budapesten, két új városrész is épül a fővárosban
- Együttműködési megállapodást kötött a Magyar Vagon csoport és a BME
Arról már rengeteget írtunk, hogy az élet megannyi területén szélsebesen terjed a mesterséges intelligencia, legyen az egészségügy, a művészetek vagy az egyetemi oktatás. Jim Egant arról kérdeztük, hogy a médiaiparban, az újságírói szakmában milyen változásokat hozhatnak az olyan generatív nagy nyelvi modellek, mint a ChatGPT.
Az FT Strategies szakértője szerint az első kategória, ahol nagy változásokat hoz, az a szerkesztés.
Az elmúlt 18 hónapban láttunk néhány igazán érdekes szerkesztési innovációt, bár ezek az újítások többnyire inkább a szerkesztőségeknek szólnak, mint a nagyközönségnek
– mutatott rá Jim Egan. Ennek oka a legnagyobb kockázathoz kapcsolódik, nevezetesen ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia sokkal jobb a szavak, mint az igazság generálásában. Ez hatalmas aggodalomra ad okot minden olyan komoly médiaszervezet számára, amelynek meg kell védenie a márka hírnevét.
A második kategória kereskedelmi jellegű. Ezen a területen a mesterséges intelligencia (vagy adattudomány vagy big data) valójában már régebb óta létezik, és használata eléggé elterjedt olyan területeken, mint a közönségelemzés és a bevételek optimalizálása. De természetesen a kereskedelmi oldalon is sok újításra lehet még számítani.
A kisebb hírszolgáltatók sokat nyerhetnek
A szakértőt arról is kérdeztük, hogy milyen eltérések vannak a különböző országok médiapiacán a mesterséges intelligencia terjedésében. A fő különbségek szerinte abban látszanak, hogy eltérő a technológia elfogadottsági aránya, azonban egy kiugró trendre is felfigyelt:
Különösen a mesterséges intelligencia esetében figyeltük meg, hogy az innováció és a kialakulóban lévő szakértelem Skandináviában koncentrálódik, ami kifejezetten érdekes
Egy másik érdekes kérdés, amelyre még senki sem tudja a választ, hogy vajon a mesterséges intelligencia előnyeit elsősorban a legnagyobb, legjobban felszerelt vállalatok fogják-e élvezni. Ugyanis megnyílik a lehetőség a kevésbé gazdag piacok kis hírszolgáltatói előtt, hogy aránytalanul előnyösen használják ki a mesterséges intelligenciát, mivel az egyes AI-eszközök alacsony költségűek és sokszor nyílt forráskóddal működnek.
Javában zajlik az innováció a szerkesztőségekben
A szakértőt ezután arra kértük, hogy mondjon példákat arra, amikor az FT Strategies segített a médiapiaci ügyfeleinek AI-megoldást beépíteni.
A Google News kezdeményezéssel együttműködve idén 24 európai hírportálcéggel dolgozunk együtt, hogy egy hat hónapos program keretében azonosíthassuk és kísérletezhessünk különféle mesterségesintelligencia-ötletekkel
– árulta el lapunknak Egan, hozzáfűzve, hogy e vállalatok közül nyolc már a program végére ért. Elmondta, hogy klienseik sokféle kezdeményezésre mondtak igent, ezekből fel is sorolt párat:
- A mesterséges intelligencia alkalmazása az új sztorik felismerésére,
- a szöveges cikkek összefoglalása,
- és az online történeteken alapuló podcastek automatizált generálása.
A kísérletek némelyikét most terjesztik ki a nagyközönségre. „Egy dolog biztos – a hírszolgáltató cégek mindegyike úgy érzi, hogy mostantól sokkal magabiztosabb a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, és leküzdötték a kezdeti félelmi faktort, amely gyakran a fejlődés útjába állhat” – állítja a szakember.
A hitelesség mindennél többet ér a médiapiacon
A szakértőt ezután arra kértük, hogy mondjon jóslatot arra, milyen szerepet játszhat az AI a médiaiparban a következő 5–10 évben.
Túl korai lenne megmondani, hogy milyen hatása lesz tíz év múlva, és én nem bíznék senkiben, aki azt állítja, hogy tudja, mi lesz a jövő ezen a területen. Általánosságban úgy érzem, jelenleg arra kell összpontosítanunk, hogy az újságírást, ahogyan azt jelenleg értjük, jobbá tegyük
– válaszolta kérdésünkre. Szerinte a hangsúly hamarosan eltolódik a már meglévő tartalmak javításáról az új történetek megtalálásának, közlésének és a közönséghez való eljuttatásának teljesen új módszereire. „De nem vagyok naiv, természetesen óvatosnak kell lennünk. A közönség bizalma nélkül a hírszolgáltatók semmit sem érnek” – tette hozzá.
Hétfőn kezdődik az Indamedia csúcstalálkozója, az AI Summit
Végül arról kérdeztük, hogy a hétfőn kezdődő AI SUMMIT 2024 konferenciánkon milyen mesterséges intelligenciás témákat vitatna meg legszívesebben.
Két dolgot várok. Először is, nagyon szeretnék többet hallani arról, hogy a hírszolgáltatók és a magyarországi közönség mit gondol a mesterséges intelligencia lehetőségeiről és veszélyeiről, a finom különbségek az egyes országok saját AI-vitájában mindig lenyűgöznek
– válaszolta. „Másodszor, nagyon érdekel, hogy többet tudjak meg az AI kilátásairól más iparágakban. A média néha buborékszerű tud lenni, és szerintem nagyszerű, hogy a csúcstalálkozó lehetőséget nyújt arra, hogy megnézzük, hogyan változtatja meg az AI a dolgokat az élet számos különböző területén” – zárta gondolatait Jim Egan.
Tudjon meg többet az AI-trendekről, találkozzon a BDO Corporate Finance csapatával az AI Summit konferencián!
(Borítókép: Iroda. Fotó: Geoff Doran / Construction Photography / Avalon/Getty Images)