Autóbaleset történt a német tőzsdén, meredeken zuhannak a részvények

2024.09.11. 19:59
Hónapok óta bajban a német autógyártás, és nagyon úgy tűnik, hogy a megoldásra még várni kell. A tőzsdén a részvények meredek zuhanásba kezdtek, és van olyan nagy múltú német autógyár, amely a jegyzett értékének harmadát veszítette el az elmúlt időszakban. Továbbra is a Volkswagen áll az élen, viszont ez a cég is elbocsátásokon és gyárbezárásokon gondolkodik, így a probléma mindenkire kihat, még a magyar autóipar is veszélybe kerülhet.

Nagy nyomás alatt vannak a német autóipari részvények, miközben az éves eladások 69 százalékkal estek vissza az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A Volkswagen dolgozói gyárbezárástól tartanak, a részvények árfolyama az elmúlt öt napban több mint 6 százalékot zuhant, és alig több mint 88 eurón állnak, ami még a Covid idején történt esésnél is jobban megviselte a céget (2020 tavaszán 94 euró körül jegyezték a papírokat). 

Az, hogy a VW kényszerű elbocsátásokat fontolgat, és még egy gyárat is eladásra kínál, példátlan! A helyzet rendkívül veszélyes

– mondta a Bildnek Ferdinand Dudenhöffer, a CAR Intézet igazgatója, autóipari szakértő.

Más német márkák is zuhanórepülésben vannak:

  • A Mercedes részvényei kevesebb mint egy hét alatt – alig 7 százalékkal – 56 euró alá estek, éves szinten pedig mintegy 15 százalékos eséssel számolnak,
  • A Porsche egy év alatt tőzsdei értékének mintegy harmadát elvesztette,
  • A BMW öt nap alatt 12 százalékot zuhant az autóvisszahívást követően.

Robert Halver, a Baader Bank tőzsdei szakértője szerint „a német autóipari részvények részben kiárusításra kerülnek. Utoljára 2020-ban, a koronavírus idején, valamint 2015-ben, az euróválság idején fordultak ilyen mélyrepülésbe az autóipari részvények, mint most a VW, a BMW, a Porsche és a Mercedes esetében. A számok drámaiak. Halver „multikrízisről” beszélt.

A gyenge gazdaság miatt a kereslet összeomlott. Sok német félti a munkahelyét, és halogatja az autóvásárlást. Ugyanakkor Ázsia felől versenykényszer is jelentkezik. A magas energia- és bérköltségek miatt a német gyártók nem tudnak lépést tartani

– mondta a gazdasági szakember. Ráadásul a német gyártók elhanyagolták az olcsó szegmenst, és túlságosan a prémium járművekre koncentráltak – tette hozzá Halver. A kereslet most már ott is akadozik.

„Először le kell nyugtatnunk a dolgokat. A piacoknak tisztán kell látni a keretfeltételeket. Ez vonatkozik például az e-autó támogatásra és az alapvető bizonytalanságra” – summázta. Dudenhöffer szerint „a vásárlók most magasabb árengedményeket követelhetnek. 2024 nagyon kemény év lesz a német autóipar számára”.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hétfői interjújában arról beszélt, hogy Magyarország nagyban függ a német gazdaság erejétől, ami jelenleg nagyon rossz állapotban van, viszont egy erős és rugalmas gazdaságban – ha a kommunikációt meg tudják oldani a különböző oldal képviselői – meg tudják oldani a felmerülő problémákat.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport