Tömeges bedőléstől tartanak a lízingcégek

2009.02.18. 12:43 Módosítva: 2009.02.18. 13:43
Az utolsó negyedévben 26 százalékos volt a visszaesés a lízingpiacon, az idén egész évre 25 százalékos csökkenésre számítanak. Ha elhúzódik a válság, tömegessé válhat, hogy nem fizetik a törlesztőket az ügyfelek.

A válság a lízingpiacot sem kímélte, tavaly 1,5 százalékos volt a visszaesés 2007-hez képest. Ez nem tűnik vészesnek, de ha a tendenciát nézzük, már van ok az aggodalomra. Az utolsó negyedévben 26 százalékos volt a visszaesés.

Egyre kevesebb

A lízingszerződések száma folyamatosan csökken, éves szinten 11 százalékos, az utolsó negyedévre vetítve 32 százalékos a visszaesés. A forint gyengülése miatt az a furcsa a helyzet állt elő, hogy miközben csökken a szerződések száma, jelentősen megnőtt a forintban számolt teljes követelésállomány.

Az új autó értékesítésnél éves szinten 8 százalékos a visszaesés, az utolsó negyedévben 28 százalékos a csökkenés forintban, darabszámra pedig 30 százalékos. Tavaly 54 ezer szerződést kötöttek a lízingcégek, egy évvel korábban még 77 ezret. Idén januárban még nagyobb volt a csökkenés, 2009 januárjában 50 százalékkal kevesebb új autót adtak el.

A piacon most először tapasztaltak koncentrálódást. A szűkülő pénzintézeti források, csökkenő beruházási kedv, a finanszírozott eszközök leértékelődése következtében több lízingcég forgalma visszaesett, egyes részterületeken szinte megszűnt a finanszírozás, a szerződések száma pedig folyamatosan csökken. Az ingatlan szegmensben hasonló tendencia következett be; a tavalyi utolsó három hónap 38 százalékos visszaeséssel zárult.

A növekedés motorját 2008 utolsó negyedévében a gépek, berendezések finanszírozása jelentette, a bővülés itt három százalékot tett ki, míg a flottafinanszírozásnál nem volt érzékelhető visszaesés a piacon.

Jövőre még rosszabb lesz

Idén előreláthatóan 25 százalékal csökken éves szinten a teljes finanszírozott összeg, ekkora csökkenésre még soha nem volt példa. Ezen belül a gépjármű piac lesz a legérintettebb terület a maga 32 százalékos visszaesésével - mondta Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.

A különböző lízingpiaci szegmenseket megvizsgálva, a tavalyi év utolsó negyedévében tovább csökkent a személyautó finanszírozás részesedése az újautó-értékesítések visszaesése miatt, azonban növekedés volt megfigyelhető az ingatlanok, a gépek és berendezések lízing piacán.

A Lízingszövetség előrejelzése szerint idén tovább szűkül a piac, leginkább a hitelfelvételi lehetőségek szigorodása, és az új eszközök értékesítésének akár 30 százalékos visszaesése miatt. Kedvező tendencia lehet a hitel finanszírozás kiváltása lízinggel, ami a finanszírozó pénzintézet számára nagyobb biztonságot, ezért az ügyfeleknek elérhető forrásokat jelent.

Idén egyedül az ingatlanlízing és az eszközlízing finanszírozásában várnak növekedést, abban az esetben, ha a visszlízing illetékébe beszámítható lesz az eredeti illeték, illetve engedélyezik a pénzügyi lízing használatát az EU támogatásoknál – tette hozzá Mészáros György.

Tömeges bedőléstől tartanak

A szövetség tart attól, hogy tömegesen bedőlnek hitelek. Mint a hitelpiacon, itt is túlsúlyba kerültek a frankalapú hitelek, így a forint gyengesége miatt 30-40 százalékkal is megugorhattak a részletek. Eddig enyhén emelkedő tendenciát mutattak a bedőlési számok.

A december végén kezdődött jelentős gyengülés hatását március-április körül tudják majd számszerűsíteni a lízingcégek, hiszen akkor látják majd, hogy hányan estek 90 napos késedelembe. De már most látják, hogy decemberben megnőtt a nemfizetők száma.

A másik kérdés, hogy mennyire lesz általános a válság, hányan veszítik el munkájukat, illetve meddig marad tartósan magas az árfolyam. Ha a forint erősödik, akkor kevesebben kerülnek olyan helyzetbe, hogy nem tudják fizetni a részleteket. A lízingcégek eleve magas értékvesztést építettek bele a hitelekbe, így ha rövid ideig tart a válság, akkor nem lesz nagy a veszteség.

Ha azonban elhúzódik és mélyül a válság, akkor komoly gondba kerülhetnek a finanszírozó cégek is.