Elbukhatunk az M0-son 40 milliárd forintot
További Magyar cikkek
A Porr Építési Kft. vitatja a Közbeszerzési Döntőbizottságnak azt a határozatát, amely semmissé nyilvánította az ajánlatkérő M0-s autóút M6-os autópálya és 51. sz. főút közötti szakasz kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárást lezáró döntését. Az ajánlat minden követelmények maradéktalanul megfelelt, emiatt a Porr az Európai Bizottság vizsgálatát kéri – ezt Mészáros József, az osztrák érdekeltségű cég ügyvezető igazgatója jelentette be szerdai sajtótájékoztatóján.
Ez a Brüsszeltől kért úgynevezett azonnali audit várhatóan nagyon gyorsan le fog zajlani. A Porr szerint ha a bizottság szabálytanságot állapít meg, akkor ez azt is eredményezheti, hogy elvész az út szélesítésére szánt európai uniós támogatást. A beruházás ugyanis – nemcsak ennek a szakasznak a szélesítése, hanem a teljes déli szektor átépítése, valamint egy új útszakasz elkészítése az 51-es és M5-ös között – 85 százalékban uniós forrásból valósulna meg. Mivel a három fázisban megvalósuló építkezés összesített költsége 50 milliárd forint körül van, a tét több mint 40 milliárd forintnyi uniós pénz.
A múlt héten elsőként az Index számolt be arról, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság lényegében teljesen átírta az M0-s körgyűrű M6-os és 51-es közötti szakaszának szélesítésére kiírt közbeszerzési tender eredményét. A három pályázóból a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. egyet, a legdrágább ajánlatot benyújtó konzorciumét zárta ki. Győztesnek a Porr nettó 28,3 milliárd (egészen pontosan 28 339 397 756) forintos ajánlatát hozták ki.
Az eljáráson vesztes, Nagy Elek érdekeltségébe tartozó Nemzetközi Vegyépszer Zrt., valamint a NIF által kizárt konzorcium – amelyet az Apáthy Endre nevével fémjelzett Hídépítő-csoport vezetett, tagjai voltak mások mellett a Strabag és a Közgép – egyaránt a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult.
Nem kell félteni az EU-s pénzt
Téves következtetésekre jut az, aki az autópálya építő cégek közbeszerzési vitájából azt vonja le, hogy Magyarország elveszítheti az M0-s építésére szánt uniós forrást, a pénz rendelkezésre áll – közölte cikkünk nyomán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. Az NFÜ kiemeli: az Európai Bizottságnak automatikus operatív feladata a versenytárgyalások eredményével kapcsolatban nincs, de panasz, bejelentés esetén végezhet auditot.
A fejlesztési ügynökség szerint a feljebbviteli fórumok döntése előtt félrevezető és felelőtlen bármilyen döntést előre vetíteni. "Az NFÜ és intézményrendszere jogszabálykövetőn, az előírt hazai és uniós eljárásokat teljes mértékben betartva járt el és fog eljárni az ügyben. Az M0-s építésére szánt uniós források rendelkezésre állnak, a folyamatban lévő felülvizsgálati eljárások pedig nem befolyásolják az építkezés menetét, ütemezését, melyek két másik eljárásban leszerződött helyszínen már most is folyamatban vannak" – olvasható a közleményben.
A KDB, mint megírtuk, úgy döntött, hogy az eredetileg kizárt konzorcium adta be az egyetlen érvényes ajánlatot – ez 34,87 milliárdos árat tartalmazott –, míg a Porr és a Nemzetközi Vegyépszer ajánlatát, ahogyan ez a NIF közleményében is olvasható, érvénytelennek nyilvánította. Mészáros József kiemelte, hogy a KDB-döntés miatt csaknem 7 milliárd forinttal drágább lehet a beruházás, márpedig ennyi pénzből egy kisebb város elkerülő útját meg lehetne építeni.
A döntőbizottság által megállapított hiányosságok mindegyike pótolható lett volna, ha az ajánlatkérő ezt már az eljárás során, még a döntés előtt kéri, derül ki a KDB határozatából. Abból, hogy a KDB előírta: 30 napon belül szülessen új döntés, a Porr szerint nem az következik, hogy automatikusan a konzorciumot kell győztesnek nyilvánítani, hanem az, hogy egy új eljárást kell lefolytatni, és ha abban a Porr tudja teljesíteni a hiánypótlási követelményeket, akár ismételten ő lehet a tender győztese. (Mivel egyébként az uniós vizsgálatot is nagyjából harminc nap alatt kell lezárni, nem lenne meglepő, ha a NIF, kockáztatva azt, hogy megsérti a KDB által előírt harmincnapos határidőt, megvárná a brüsszeli vizsgálat végét.)
A cég sajtóközleménye kiemeli: "minden állami autópálya-beruházását az elvárt minőségben és mindig határidőre adta át". A vállalat szerint "a beadott ajánlat megfelel a kiírásnak, az ajánlattételi dokumentációnak, illetve magyar és az európai uniós jogszabályoknak". A Porr alkalmasságát az elmúlt évek munkái bizonyítják – mondta Mészáros József, felsorolva ezeket az utakat: az M6 érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszát, az M0-s keleti szektorának egyes szakaszait, valamint az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszát (ez utóbbit a Viadommal együtt kezdték építeni, majd annak csődje után egyedül fejezték be). A Porr azért is vitatja a KDB döntésétm, mert ajánlatát a NIF tapasztalt szakemberei hónapokig vizsgálták, és abban nem találtak kifogásolnivalót.