Egy MÁV-ügylettel tehermentesítenék az idei költségvetést

2009.10.06. 13:14 Módosítva: 2009.10.06. 13:25
A kormány a szorult költségvetési helyzet miatt azt kéri a MÁV-tól, hogy ne igényelje vissza az őt megillető 20 milliárdnyi áfát és pótlékot. Ez azonban egy üzlet egyik lába lenne, van rá esély ugyanis, hogy cserébe a jövő évi támogatáscsökkentésbe beleszámítana ez a tétel, így effektíve kevésbé vágnák meg a vasúttársaság állami juttatását.

A közlekedési miniszter megtiltaná a MÁV-tól, hogy visszaigényelje az amúgy neki járó, közel 19 milliárd forintra rúgó áfát és annak kamatait – értesült a Népszabadság.

Mint arról az Index többször beszámolt, október 20-ig az állami támogatást elnyert cégek, gazdálkodó szervezetek visszakérhetik azt az áfaösszeget, amelyet 2004 májusa és 2005 decembere között nem engedett levonni nekik a magyar állam. Az Európai Bíróság hozott ilyen döntést közel fél évvel ezelőtt.

Ez alapján járna a vasúttársaságnak a Népszabadság írása szerint 14 milliárdnyi áfa és annak közel 5 milliárdnyi kamata. Vélhetően az idei büdzsé szorult helyzete miatt kérte most azt Hónig Péter miniszter, hogy a MÁV tekintsen el ennek az összegnek a visszaszerzésétől. A lap azt írja, hogy a MÁV-nál mégis úgy gondolkodnak, hogy ha nem igényelnék vissza ezt a tetemes összeget, pedig megtehetnék és járna is nekik, akkor ezzel hűtlen kezelést követnének el. Csak akkor mondanának le erről a lépésről, ha a miniszter tulajdonosi határozattal elvonja a MÁV-igazgatóság hatáskörét és felelősségét.

Az ügy több szempontból érdekes. Egyrészt, így már érthető, hogy az áfa visszaigénylésére meghatározott határidő lejárta előtt két héttel miért kértek vissza a korábban gondolttól jelentősen elmaradó összeget az érintett cégek, gazdálkodó szervezetek. Mint az Indexen beszámoltunk róla, a Pénzügyminisztérium korábban 60 milliárdos cechre számított, azonban eddig csak 14 milliárdos igény érkezett be az APEH-hez, ebből pedig csupán 6,1 milliárdot utaltak ki, megfejelve 2,1 milliárdnyi késedelmi pótlékkal. Ha ehhez hozzászámoljuk a MÁV által visszaigényelhető summát, és figyelembe vesszük, hogy két hét még rendelkezésre áll a cégeknek, a pénz pedig addig is kamatozik nekik, akkor már jóval közelebb lehet a végső összeg a 60 milliárdos előzetes kalkulációhoz, mint a MÁV-tétel nélkül.

Az ügy kapcsán az Index úgy értesült, hogy az áfavisszaigényléstől való tartózkodás kérése a MÁV-tól egy üzlet része lehet a vasúttársaság és a kormány között. Úgy tudjuk, felmerült ötletként a kabineten belül az, hogy a vasúttársaságot megkérik arra, hogy ne kérje vissza az összesen közel 20 milliárdos tételt idén, cserébe ezt az összeget beszámítják a jövő évre előirányzott 40 milliárdos támogatáscsökkentésbe. Vagyis jövőre nem 40, hanem csak 20 milliárddal kevesebb állami apanázshoz jutna a vasút az idei juttatáshoz képest.

Ez azt jelentené a költségvetési egyenleg szempontjából, hogy az idei egyenleget szépítik a jövő évi szaldó terhére. Erre a lépésre az kényszerítheti a kormányt, hogy az idei államháztartási folyamatok láttán igen keményen kell fognia a gyeplőt az IMF és az EU felé vállalt hiánycél eléréséhez.