További Magyar cikkek
Az Európai Bizottság indokolással ellátott véleményében megállapította, hogy a gépjárműadóra vonatkozó magyar jogszabályok továbbra is hátrányos megkülönböztetésben részesítik a másik tagállamból behozott használt gépkocsik vásárlását. Ha Magyarország nem tesz eleget az indokolással ellátott véleménynek, a bizottság az Európai Bíróság elé utalhatja az ügyet – áll a témáról Brüsszelben kiadott közleményben.
A testület kiemelte: a tagállamok nem vethetnek ki más tagországok termékeire a hasonló jellegű hazai termékre vonatkozó adónál magasabb belső adót. A másik országból származó használt autók esetében az adóalap meghatározásakor a tagállamok átalányértékeket alkalmazhatnak, de az így kapott eredménynek tükröznie kell a jármű tényleges értékét.
Rossz volt, rossz maradt
Brüsszel mostani lépésének báját az adja, hogy azt a magyar regadótörvényt találták rossznak, amelyet egyszer már kifogásoltak, a magyar kormány pedig korrigált. Most tehát erről derült ki, hogy ez sem állja ki az Unió próbáját.
Emlékezetes, az uniós bíróság néhány éve már ítélkezett arról, hogy a regisztrációs adóról szóló magyar jogszabály 2004. május 1. és 2005. december 31. között hatályos szövegének egyes rendelkezései ellentétesek voltak az uniós előírásokkal, mivel a szóban forgó adó összegének kiszámításakor nem vette figyelembe a használt gépjárművek értékcsökkenését. Így a más tagállamból behozott használt járművek esetén az adó összege meghaladta a belföldön már nyilvántartásba vett hasonló használt járművek maradványértékében foglalt adó összegét. (2007-ben több milliárd forintot kértek vissza az autósok az államtól.)
Bár Magyarország módosította a regisztrációs adó mértékének csökkentésére vonatkozó, úgynevezett avultatási táblát, hogy eleget tegyen az említett ítéletnek, azonban továbbra is csak egyetlen szempontot vesz figyelembe, a gépjármű korát – állítja most a bizottság. Ez viszont Brüsszel szerint "nem képes garantálni az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatában megállapított követelmények betartását". A rendszer következtében ugyanis a más tagállamokból származó olyan használt autókat, amelyek az áltagosnál többet vesztettek értékükből, magasabb adó terhel, mint a hasonló magyar gépkocsikat.
A békéscsabai incidens
Az ombudsman már tavaly is kifogásolta a békéscsabai megoldást
Hátrányos megkülönböztetéssel járhat és a tisztességes eljáráshoz való jog szempontjából is kifogásolható, hogy a külföldről behozott járművek egyedi regisztrációs adóját az egész országban csak Békéscsabán lehet megállapíttatni – írta már tavaly az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Egy-egy eljárás befejezésére – az ombudsman korábbi figyelmeztetése dacára is – egyre többet kell várni. Az állampolgári jogok biztosa úgy látja, hogy a késedelmet a jogi szabályozás hiányosságai okozzák.
Brüsszel nem ment el szó nélkül amellett sem, ahogyan a magyar hatóságok kezelték az egyedi regisztrációsadó-megállapítást. A 2006 őszi bírósági ítélet után Magyarország bevezette a regisztrációs adó egyedi megállapítására irányuló eljárást, de "annak lefolytatására az ország távol eső részén (Békéscsabán – a szerk.) található egyetlen illetékes szakhatóságot jelölt ki, amelynek feladata az egész országból érkező indítványok feldolgozása, és mivel az eljárás díjköteles, valamint a regisztrációs adóigazgatási eljárás ezáltal meghosszabbodik, egyes autótulajdonosokat ez eltántoríthat attól, hogy kérjék az adó egyedi megállapítását; ez pedig a közösségi jogba ütközik" – kifogásolja Brüsszel.
Lapunk megkereste a Pénzügyminisztériumot, hogy mit lép az uniós intőre – tekintve például azt is, hogy most folyik a parlamentben a 2010-es újabb adócsomag tárgyalása –, a tárca válaszára várunk. A Pénzügyminisztérium közleménye szerint csak a hivatalos iratok kézhez vétele után kívánja kialakítani álláspontját.