Mi lesz, ha nem lesz Emfesz?

2010.03.01. 16:12
Az Emfesz közel 10 hónapja fennálló bizonytalan helyzetének hatására úgy tűnik, hogy a törvényhozás is utolérte magát, és sikerült megalkotni a gázkereskedők ellehetetlenülése esetén alkalmazandó rendeletet. Ezáltal a gázpiaci szereplők, illetve a szabályozó hatóság számára adottá vált a gázkereskedelmi engedélyek felfüggesztésére és visszavonására vonatkozó feltételrendszer, valamint az ilyen, nem kívánt eseményekből adódó problémák kezelésének feltételei is.

A pénteken publikált kormányrendeletből fogyasztói szempontból érdemes kiemelni, hogy a lakossági vételezők (20 köbméter/órásnál kisebb fogyasztásmérővel rendelkezők) a kereskedőjük ellehetetlenülése esetén bármilyen szolgáltatóhoz is kerülnek átmenetileg. Ebben az esetben a díjak tekintetében nem fizethetnek többet az egyetemes szolgáltatás tarifáinál.

Vagyis hiába a liberalizált szabad gázpiac, az állam még az átmeneti időszakban is fogja a fogyasztók kezét, hiszen egy, az ellátás szempontjából kockázatosabb, de áraiban kedvezőbb szabadpiaci szolgáltató választása esetén nincs igazi rizikó, legrosszabb esetben csak a "kedvezményt", az alacsonyabb árat veszíti el a lakossági fogyasztó.

Az egyetlen problémát az jelentheti a gázhasználók számára, hogyha a MEH nem talál olyan gázpiaci szereplőket, amelyek képesek lennének a felfüggesztett engedélyes ügyfeleinek ellátására, mert ebben az esetben az érintett fogyasztók korlátozására is sor kerülhet, bár vélhetően ez nem érintené a lakossági fogyasztókat. Az ipari ügyfelek esetében már lehetséges egy ilyen negatív kimenetel, de jelen gázpiaci viszonyok között erre is vajnyi kevés az esély a túlkínálat miatt.

Ugyancsak szükséges megemlíteni, hogy az engedély felfüggesztését követően a kereskedő és ügyfelei között kötött szerződések automatikusan megszűnnek, és már csak a szerződés megszűnésének időpontjáig fennálló tartozást, illetve az addig megtörtént szolgáltatást kell megfizetniük a fogyasztóknak. Az átmeneti időszak pénzügyi rendezését elősegítendő, a felfüggesztés napjától számított 30 napon belül számíthatnak a fogyasztók az órák leolvasására is, illetve távleolvasható mérőkkel rendelkezők esetében ez már a felfüggesztés napján megtörténik.

Az engedély felfüggesztésnek időtartama 90 nap (ha a kereskedő nem tesz semmit, akkor ezt követően visszavonják az engedélyét), legkésőbb eddig az időpontig kell a fogyasztóknak szolgáltatót választaniuk, illetve azzal megállapodniuk. A lakossági fogyasztók ellátásra lehetőség szerint egyetemes szolgáltatót kell választania a MEH-nek, amelyekkel a 90. napot követően - ha a fogyasztók másképp nem rendelkeznek - automatikusan létrejön az új, immáron egyetemes ellátási szerződés.

Kérdés persze, hogy a gázbeszerzési, illetve különböző anyagi jellegű ügyei miatt az utóbbi hónapokban sorozatosan hírekbe kerülő Emfesz miként lesz képes megfelelni a rendeletben foglalt kritériumoknak, mennyiben általános megfontolások, illetve mennyiben az említett gázkereskedő működéséből származó tapasztalatok vezettek a rendeletben foglalt feltételek megfogalmazására.