A rendőrség szerint nincs csalás a PPO-ügyben
További Magyar cikkek
Az, ha az ÁSZF-ben (az általános szerződési feltételekben) nem biztosítanak teljes körű tájékoztatást az ügyfeleknek, fogyasztóvédelmi kérdés, a csalás tényállásában szereplő elem, a megtévesztés megállapításához nem alkalmas - alighanem ez a kulcsmondata annak a szeptember 2-án kelt rendőrségi határozatnak, melyet most kaptak kézhet azok, akik feljelentést tettek az év elején a PPO ellen.
Eltűnt az oldal
A januárban kirobbant botrány nyomán az Állami Autópályakezelő és a Telenor (Pannon) is felmondta velük a szerződést, a cég pedig július 31-én hivatalosan is megszüntette addigra megcsappant szolgáltatását. Az ÁAK-kal nem ment simán a szakítás, az állami cég feljelentést tett 65 millió forint eltűnése miatt, a nyomozás zajlik. A cég időközben vidékre költözött és csődvédelmet kért.A cég elsősorban autópályamatrica-vásárlási valamint telefonfeltöltési lehetőséget kínált online felületen ügyfeleinek. Az ingyenes csomagra több mint 30 ezren jelentkeztek bankkártya adataik megadásával, míg az ügyfelek alig 4 százaléka vette igénybe a fizetős szolgáltatási csomagok valamelyikét, derül ki a rendőrségi határozatból is. Emlékezetes: az év elején robbant ki a botrány, amikor a PPO-s ügyfelek számlájáról előzetes értesítés nélkül vont le a cég 2490 forintot, mondván a korábbi ingyenes csomag megszűnt, az alapcsomag díját pedig mindazoktól levonták, akik nem jelezték külön, hogy ez esetben nem kívánják külön igénybe venni a szolgáltatást. A változásokról azonban a cég lényegében nem szólt.
A rendőrségi határozatból kiderül: a még januárban kezdett nyomozás során a hatóság lépésről-lépésre feltárta a történteket, lényegében pontosan azt állapították meg, amit az első napokban is tudni lehetett. Az Indexet tájékoztató károsultak csalódottságának oka a fent idézett megállapítás: bár a határozat alapján is úgy tűnik, joggal érezhetik magukat átverve, de a rendőrség szerint ez így nem csalás.
Mi is történt? A PPO mögött álló Investtech kft. 2004 óta üzemeltette a weboldalt, ahol a tagságért nem, csak a tényleges tranzakciók után kellett a cégnek díjat fizetni, a lényeg, hogy rajtuk keresztül már akkor is lehetett online telefonegyenleget feltölteni vagy sztrádamatricát venni, amikor erre másképp még nem volt lehetőség.
A tranzakciókhoz szükség volt arra, hogy az ügyfél megadja a bankkártyája adatait a regisztrációnál, így a PPO-nak elvben lehetősége volt arra, hogy valójában az ügyfél akarata, szándéka ellenére is elindítson fizetési tranzakciókat. Erre persze nem került sor, pontosabban nem került sor 2010 januárjáig.
75 millió egy pillanat alatt
Akkor ugyanis több mint 30 ezer, az ingyenes szolgáltatási csomagba regisztrált tagtól levontak 2490 forintos díjat. A cég - a rendőrségen is előadott álláspontja szerint - annyi történt, hogy a korábbi ingyenes csomag, amit eleve csak promóciós csomagnak szántak, megszűnt, helyébe a 2490 forintos éves díjba kerülő light csomag lépett. Azokat a tagokat, akik nem jelezték külön, hogy ezzel már nem kívánnak élni, automatikusan ide tették át, és megterhelték a számlájukat. (Külön csavar a történetben, hogy addigra már a levonást egy svájci cég intézte, a Centillion AG intézte.)
A nyomozás szerint 2008-ban amikor a csomagválasztás elkezdődött, a PPO oldalán semmilyen utalás nem szerepelt arra, hogy az ingyenes csomag ideiglenes, promociós jellegű lenne. Ugyancsak nem volt erre utalás az akkor ÁSZF-ben sem, sőt, az kifejezetten úgy szólt, hogy bár határozatlan időre jön létre, nem automatikusan megújúló tagságot jelent, regisztrációs díja pedig nincsen. A cég valamikor később - úgy tűnik, a nyomozás során sem sikerült megállapítani, hogy mikor - saját oldalán elhelyezett ugyan egy hirdetést arról, hogy 2009 januárjától a Free csomagot a Light váltja, de arról egy szó sem volt, hogy mit is jelent a váltás. Sokáig egyébként megintcsak semmit nem jelentett - tudni kell ráadásul, hogy az ügyfelek egy jelentős része egyszeri tranzakcióként tekintett a regisztrációra, adott pillanatban vásárolt mondjuk egy sztrádamatricát, majd nem is törödött az ingyenesnek hitt szolgáltatással.
Tetszettek volna odafigyelni?
A fogyasztóvédők perelnek
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a honlapján olvasható közlemény szerint áprilisban közérdekű keresetet nyújtott be a Fővárosi Bírósághoz a Centillion és az Investech ellen. A hatóság azt kéri a bíróságtól, hogy az állapítsa meg: a 2490 forintot a ppo.hu üzemeltetői jogalap nélkül vonták le, valamint kötelezze a cégeket a levont díj automatikus visszatérítésére.
Januárban, a PPO-botrány kirobbanása után a Gazdasági Versenyhivatal is eljárást indított az ügyben. A GVH nemcsak az Investech, hanem a ppo.hu-t jelenleg is üzemeltető svájci Centillion AG ellen is vizsgálatot folytat.
A rendőrségi határozat szerint az ügyfelek is hibáztathatók azért, hogy nem olvasták a megváltozott ÁSZF-et. Pedig alaposan megváltozott: 2009. január 20-tól a Light csomagot már mint egy éves díjjal rendelkező szolgáltatást definálta a cég az általános szerződési feltételekben, csakhogy akkor még nem vontak pénzt - az egyszeri vásárló tehát megintcsak nem észlelt semmit. Azt a nyomozást megszüntető határozat is leszögezi, hogy az ÁSZF-en kívül semmilyen módon nem értesítette a változásokról ügyfeleit a cég.
2010 januárjában viszont már levonták a 2490 forintban meghatározott díjat, bő 30 ezer ügyféllel számolva ez mintegy 75 millió forint egyszeri bevételhez jutatta az Investech Kft-t időközben váltó svájci Centilliont - utóbbi cég képviselője egyébként egyezik az Investech első emberével.
A rendőrségi szerint a feljelentők hibája is, hogy nem olvasták a változó általános szerződési feltétleleket, az pedig polgári jogi kérdés, hogy annak milyen egyoldalú módosítása esetén nem elég a módosítás elfogadásához az ügyfelek egyszerű hallgatása.