Egy cégbe vonnák össze a MÁV-Startot és a Volánokat
Országos közlekedési holdingba vonná össze a vasúti személyszállítást és az autóbusz-közlekedést a kormány. A Napi Gazdaság értesülései szerint a MÁV-Start és a 12 helyi Volán-társaság egyesüléséből születne olyan szállítási cég, amellyel jelentős költség- és létszámcsökkentés érhető el, ráadásul elkerülhetőek lennének a párhuzamosságok és egységesíthetők lennének a viteldíjak is.
A közösségi közlekedés átalakítása immár kormányokon átívelő téma és feladat, amelynek meg- és feloldása eddig senkinek sem sikerült. Márpedig a költségvetési kiadásokat a közlekedési támogatások és kiadások megnyirbálásán keresztül is csökkenteni lehetne. Arról nem is beszélve, hogy a magyar kormány és az IMF közötti tárgyalásoknak egyik kulcseleme volt a közösségi közlekedés átalakítása - ha úgy tetszik, áramvonalasítása. (Erről Fellegi Tamás miniszter nyilatkozott a Heti Válasznak.)
Egy korszerűbb szerkezetű, integrált helyközi közlekedés - legalábbis elméletben - akár az utasoknak is olcsóbb lenne, arról nem beszélve, hogy az állam mennyit takaríthatna meg ezzel. Ennek némileg ellentmond, hogy az Orbán-kormány az utóbbi hetekben több, korábban bezárt vasútvonalat nyitott meg újra - bár ezeken naponta pár tíz utas közlekedik csupán.
A MÁV működését 1993-2007 között összesen 1698 milliárd forinttal segítette ki a költségvetés, de a cég ennek ellenére jelenleg 300 milliárdos adósság tetején ül. A Figyelő korábban megjelent értesülései szerint már nyár elején elindult a most három különálló cégben működő MÁV-Start, a gépészet és a vontatás összevonásának előkészítése, mondván, hogy mindhárom zömében a személyszállítási üzletágban tevékenykedik ezért felesleges az elkülönítésük.
A Volán-társaságok holdinggá alakításának ötlete is felmerült már, de a szakszervezetek tiltakozása megakasztotta a folyamatot. Idén augusztusban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményben tudatta, hogy a kormány "új stratégia és működési modell alapján akarja a közösségi közlekedést fejleszteni".
A Napi úgy tudja, hogy az összevonás érdekében korábban a BKV beolvasztását is felvetették (az önkormányzati választásokutánra tervezve) de a fővárosi közlekedési cég hatalmas - egyes becslések szerint 400 milliárdos - adósságállománya miatt letettek erről.
Szintén lekerült a napirendről a Malév "beintegrálása". Erre utal a szaktárca vezetőjének legutóbbi nyilatkozata is, amely a nemzeti légitársaság ismételt eladását is lehetségesnek nevezte.
A nemzeti közlekedési holdinggal kapcsolatos kérdéseinket eljuttattuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, de választ ezekre eddig nem kaptunk.