Soros és Demján közösen vinné a Malévot?
A Budapestre most is repülő Hainan légitársasággal együtt nyolc légicéget tömörítő HNA holding lapértesülések szerint Demján Sándorral közösen lépne be a tulajdonosok közé - felváltva a jelenlegi 95 százalékos állami tulajdont és vélhetően kiszorítva az orosz érdekeltségű AirBridge-t.
A HNA mögött ott áll Soros György is, aki 18,6 százalékos részvénycsomaggal rendelkezik az ernyőszervezetként is működő Grand China Airlines Holdingban. A kínaiak számára elsősorban az európai repülési jogok lehetnek értékesek, a Malév önmagában nem fontos számukra. Demján partneri szerepe vélhetően a magyar nemzeti minősítés miatt lehet fontos a kormánynak és a jövendő befektetőnek is.
A magyar milliárdos Euroinvest nevű cége indult a Budapest Airport privatizációs pályázatán - egyik partnere akkor is a Hainan volt. A lehetséges magyar-kínai üzletre a miniszterelnök tervezett - és többször elhalasztott - novemberi kínai útján kerülhet pecsét.
Szintén érdeklődik a Malév iránt a török légitársaság. Nyílt titok, hogy a Türkish Airlines hónapok óta keres kelet-európai központot, hiszen nem uniós légitársaságként szüksége van egy, a közösségen belüli cégre és bázisra. A Napi értesülései szerint a terjeszkedés jegyében Budapest, Zágráb és Belgrád is a látóterükbe került, sőt a korábbi jugoszláv légicéget, a JAT-ot már meg is vásárolták és ugyanezt tervezik a bosnyák légitársasággal is. Ugyancsak érdeklődnek a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT megvétele iránt. A Napi kérdésére Ali Genc, a török cég kommunikációért felelős alelnöke azt mondta, egyelőre nem született igazgatósági döntés a Malév részesedésének megvásárlásáról.