A sírból tért vissza a Sopie
További Magyar cikkek
Visszabillent a gyártók közti erőviszony a cigaretta-árháború alatt, a korábbi piacvezető BAT British American Tobacco Magyarország Kft. újra átvette az első helyet, míg a második a Philip Morris Magyarország Kft. Ám a két gyártó között közel sincs akkora különbség, mint két évvel ezelőtt. A februári Nielsen-adatok szerint a BAT 42,7 százalékkal vezet a gyártói piacon, míg a Philip Morrisnak 38,6 százalékos a részesedése.
Az árháború tavaly novemberben indult, decemberre lényegében az összes boltban olcsóbban lehetett megvásárolni a két gyártó "húzó" márkáit - esetenként 60-80 forinttal került kevesebbe a termék. Ugyanakkor, amire számítani lehetett, a kisebb gyártók, mint például az Imperial vagy a Japan Tobacco, illetve a Continental összességében vesztett november óta a pozíciójából – írja a Napi Gazdaság.
A tavalyi árháború indítása a BAT nevéhez köthető, az elemzők szerint a piaci elsőség visszaszerzéséért aligha csinálhatott volna mást. A cigarettapiacon szűkös marketinglehetőségek vannak, a terméket nem vagy csak nagyon korlátozottan lehet reklámozni. A legerősebb reklám így a termék árának drasztikus csökkentése lehet.
Az árháborúba beszálló Philip Morris, azon túlmenően, hogy saját pozícióját védte, egyben reménykedett abban, hogy a dohánypiacból egyre nagyobb szeletet kihasító vágott vagy sodródohány erősödésének dinamikáját is megtöri. A két nagyvállalat csatájának első időszakában ez valóban így volt, a sodródohányok a tavaly novembertől idén januárig terjedő időszakban 1-2 százalékos forgalomcsökkenést mutattak, de februártól, amikor az árháború első időszaka után valamelyeset emelkedtek az érintett cigarettamárkák ára (átlag 20 forinttal), a vágott dohány ismét magára talált és a pipadohánnyal együtt számolva a teljes piacból februárban újra 30 százalék erejéig részesedik.
Sopie vs. Bond
Ami a cigarettamárkákat illeti, a BAT lényegében sírból hozta vissza a négy évvel ezelőtt szinte egyeduralkodó Sopianae terméket. Tavaly augusztusban a részesedése az egykori 23 százalékos szintről (folyamatos csökkenés után) 14 százalékra esett, míg a konkurens Philip Morris Bondja tavaly nyáron alulról súrolta a 20 százalékot. (Mindkét termék középárasnak számít.) A "Szofi" februárban ismét elérte a 20 százalékot, ám a Bond sem vesztett eget rengetően sokat, jelenleg 17,9 százalékon áll.
Az árháború másik frontja a középártól valamivel feljebb pozícionált márkák voltak, így a Multifilter és a Pall Mall. Ez utóbbi BAT-márka az adatok szerint lényegében nem csinált semmit az árháború alatt, tartotta 9 százalék körüli részesedését. Ugyanakkor a Multifilter több mint egy százalékot hozott és februárra megverte az árban alá pozícionált Viceroyt is.
Buktak is a nagyok
Mindkét mogulnak voltak veszteségei is. A BAT a Viceroyon és a Pall Mallon vesztett (utóbbin csak azért, mert annak is jelentősen csökkent az ára, mégsem erősödött a részesedése), a Philip Morris viszont a Marlborónál könyvel el komolyabb veszteséget, ugyanis a márka a háború előtt 7 százalék felett állt, majd az árzuhanást követő forgalmi törés után a termék folyamatosan vesztett pozíciójából. Ezt a márkát pedig a Philip Morris egyértelmű zászlóshajónak tekinti, vagyis a későbbiekben vissza kell hoznia részesedését, mindez pedig súlyos pénzekbe kerül.
Mindent összevetve az elemzők szerint az augusztusi árfolyamon számolva a mostani árháború nagyjából 35-40 millió dollárjába, azaz akár 8 milliárd forintjába kerül az iparágnak - kérdés, meddig tart még a csatározás. A hat évvel ezelőtti, amikor a gyártók elsősorban a feketepiac ellen küzdöttek - megfricskázva az akkori kormányzat jövedékiadó-emelési politikájára - 50 millió dollárba került.