A Malév 67 millió veszteséget termelt naponta
További Magyar cikkek
24,56 milliárd forint volt a Malév tavalyi vesztesége, 275 millió forinttal kevesebb, mint 2009-ben, közölte a légitársaság tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) pénteken a társaság éves közgyűlésén. Az összeg azt jelenti, hogy a cég naponta 67 millió forint veszteséget termel tulajdonosának – azaz ma a magyar államnak.
Jöhetnének már a kínaiak
(Az állam igyekszik szabadulni a légitársaságtól, leginkább kínai befektetőkkel tárgyal a cég átvételéről. Teljesen felszámolni a Malévot nem lehet, mert a reptér privatizációs szerződése szerint egy ilyen mértékű forgalomesésnél – Ferihegyen 40 százalék körüli részesedéssel bír a Malév – az állam visszavehetné a repteret és százmilliárdokat fizethetne.A közgyűlésen jóváhagyták Martin Alexander Gauss vezérigazgató munkaviszonyának megszűnését is, helyét az új vezérigazgató kinevezéséig Limburger Lóránt veszi át.
Jönnek-mennek a vezetők
Gauss a 2009-es érkezésekor azt mondta: "új irányra van szükségünk ahhoz, hogy a Malévet keresztül tudjuk navigálni a jelenlegi piaci krízisen [...] ilyen helyzeten már többször vezettem át sikerrel más légitársaságokat". A cég még abban az évben 150 fős elbocsátásról döntött, valamint arról, hogy a következő három évben további 300 embert küld el. A lapunknak 2009 őszén adott interjúban azt mondta: már az érkezése évében 6 milliárd forintot spóroltak, és olyan, három évre szóló üzleti tervet készítenek, amely alapján 2012-re nyereségessé válhat a cég.
Pilótaként kezdte
Martin Gauss 2009 áprilisában, a légitársaság akkori orosz többségi tulajdonosa, az orosz állam érdekeltségébe tartozó VEB Bank javaslatára került a Malév élére. A német szakember 1992-ben B737-es pilótaként kezdte légiközlekedési karrierjét a British Airways leányvállalatánál, a Deutsche BA légitársaságnál, és már 1995-től szerepet vállalat a légitársaság menedzsmentjében. 2004 és 2007 között a Deutsche BA nevű légitársaság cégvezetője volt, majd a Cirrus Airline élén állt.
A most távozó vezérigazgató a Malév tizenharmadik vezetője volt 1990 óta, a Leonov Péter távozása után a céget megbízottként vezető Fehérváry Gézától vette át a légitársaság irányítását. Több mint két év után távozik a Malévtól, ennél hosszabb ideig 1998 óta csak Gönci János vezette a légitársaságot.
A pénteki közgyűlés tudomásul vette Gergely Máté igazgatósági tag lemondását és helyére Schneller Márton Domonkost választotta meg öt évre. Miután lejárt a légitársaság üzemi tanácsa által delegáltak mandátuma a felügyelőbizottságban, helyükre Balla Mihályt és Mészáros Lászlót jelölték.
Nincs döntés a tőkerendezésről
A tőkerendezéséről a közgyűlésen nem hoztak döntést, azt az orosz Vnyesekonombankkal folytatandó további tárgyalások miatt június 24-re halasztották.
Mint ismert, a Malévot 2007 tavaszán vette meg Borisz Abramovics orosz üzletember, de a társaság a csőd szélére került, és a magyar állam tavasszal (még a Bajnai-kormány idején) 95 százalékban visszavásárolta. A vita azóta légitársaság tartozásairól szól. Abramovics a cég nevében ugyanis aláírt egy 32 millió euró értékű viszontgaranciát, és további 102 millió euróval is tartozik az állami tulajdonban lévő VEB orosz banknak.
Korábban felmerült, hogy a legegyszerűbb megoldás az lenne, ha csődbe vinnék a céget, és romjain újat alapítanának, ezt a forgatókönyvet azonban valószínűleg az oroszok kemény elutasítása miatt vetette el a visszaállamosításról tárgyaló magyar delegáció. Az oroszok jelezték, hogy Moszkva a Malév-csődöt olyan barátságtalan gesztusként értékelné, aminek "fájdalmas hatásai lennének a magyar-orosz gazdasági kapcsolatok más területein".
Az április elsején megtartott rendkívüli közgyűlésen a fő tulajdonos, az MNV 2,5 milliárd forint tőkét juttatott a társaságnak, amiből 25 millió forinttal emelték meg a jegyzett tőkét 440,1 millió forintra.
Az elmúlt évben a Malév menetrendszerinti járatain 2,984 millióan utaztak, 8 százalékkal kevesebben mint 2009-ben, miközben a járatok száma 13 százalékkal csökkent.