Nem fogják bírni a bankok a végtörlesztők rohamát
A várhatóan százezres nagyságrendű végtörlesztési ügyletek kezelése komoly szervezési feladatot jelent a bankok számára, a PwC könyvvizsgáló számításai szerint a bankredszer pótlólagos munkaerő kapacitásigénye 1000 és 2500 fő között alakul a következő hónapokban.
A PricewaterhouseCooper's hétfői elemzése szerint a pénzintézetek az átmenetileg megnövelt kapacitások mellett egyszerűsített eljárások kidolgozásával gyorsíthatják fel a végtörlesztési ügyintézést.
Már az ügyfelek tájékoztatása is jelentős terhelést jelent, hiszen sokkal többen érdeklődnek, mint ahányan végül élni fognak a végtörlesztéssel. Bár a bankok nyilván készülnek írásos anyagokkal is, a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen bonyolult ügyekben az ügyfelek a szóbeli tájékoztatást keresik. Ráadásul sok a tisztázatlan kérdés a végtörlesztés körül, és ez időben elnyújtja a tájékoztatást. A bankok tehát kénytelenek lesznek növelni ügyfélszolgálataik létszámát.
A legegyszerűbben kezelhető eset, amikor az ügyfél készpénzzel végtörleszt. Becslések szerint 100-120 ezer ember fog élni ezzel a lehetőséggel. Ezeknek az ügyeknek a lezárása 200-300 fő kapacitásigényt jelenthet a bankoknál.
A hitelből törlesztés már bonyolultabb, főleg akkor, ha az ügyfél más banktól igényelt hitellel kívánja végtörleszteni a hitelét. Ebben az esetben végig kell járni az értékbecslés, szerződéskötés, földhivatali bejegyzés három lépcsőjét, ez pedig időigényes, így 800-1000 embernyi pótlólagos kapacitást tehet szükségessé a pénzintézetekben.
A legnehezebb feladat a centralizált hitelbírálati rendszert üzemeltető bankok központi hitelbírálónál lesz. Ezeknek a szervezeti egységeknek a létszámát a bankok az elmúlt években már alaposan lecsökkentették, még nagyobb bankok esetében is 5-10, de legfeljebb 15 munkatárs dolgozik. A központi bírálati területek kapacitásigénye a teljes bankrendszerben akár 120-150 emberre is megnövekedhet.
Kulcsfontosságú, hogy a bankok milyen mértékben tudják egyszerűsíteni, standardizálni eljárásaikat - hívja fel a figyelmet a PwC. Különösen az ügyfélbírálat és a fedezetértékelés terén lehet indokolt alapos meggondolás után egyszerűsítések elfogadása, például előző bank értékbecslésének használata, jól teljesítő adósok esetében egyszerűsített ügyfélbírálat.
A Fundamenta-Lakáskassza épp a múlt héten jelentette be, hogy ügyviteli kapacitásainak maximális kihasználtsága miatt felfüggesztette a lakáshitel kiváltásra igényelhető áthidaló kölcsönigények befogadását. A normál ügymenethez képest ugyanis az utolsó négy hétben ötszörös-hatszoros hitelfelvételi igény jelentkezett a lakáskasszánál, ami 4-5 havi feldolgozási többlet tevékenységet generált.