Közel 1000 milliárd forint az az állami teher, amit a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-vel kötött szerződés tartalmaz, ha a Malév felszámolásba kerül – közölte Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szerdán.
Az elszámoltatási kormánybiztos felolvasott a szerződésből, amely szerint „a felszámolási megszűnési összeg [...] megegyezik azzal, amely abban az esetben lenne fizetendő, ha a Kincstári Vagyoni Igazgatóság megszünteti a vagyonkezelői szerződést”.
Tájékoztatása szerint a hitelezőnek elsőbbséget biztosító úgynevezett senior adósság 90, illetve a tőkejuttatás 97 százalékát kell megfizetni a Budapest Airport fő tulajdonosának, a német Hochtief cégnek a Malév felszámolása esetén.
Budai Gyula közölte, hogy a vagyonkezelői szerződésben tételesen szerepel senior adósság címén 1,5 milliárd euró, további 60 milliárd forint a részvények ellenértékeként, 390 milliárd forint a 75 évre szóló vagyonkezelési jogért, és 15 milliárd forint ingóságok ellenértékeként.
A Malév múlt pénteken, február 3-án állt le, miután egy gépe a tel-avivi reptérről már el sem tudott indulni, de maradt kinn gépe Dublinban is. Aznap több mint ötven Malév-járat nem indult el, hétezernél több utas maradt a reptereken. A légitársaság csődje elkerülhetetlennek tűnik, miután csak az államnak százmilliárdot kellene visszafizetnie, vagyona viszont nincs, gépeit pedig még a hétvégén elvitte a lízingcég.
Arról már korábban tudni lehetett, hogy a légitársaság megszűnése a privatizációs szerződésben foglaltak szerint súlyos teher lehet a költségvetésnek, azonban korábban a Budai által most említett összegnél kisebbek szerepeltek. Amikor december közepén Fellegi Tamás még az állami vagyont is felügyelő fejlesztési miniszterként bemutatta a Malév úgynevezett Fehér könyvét, akkor arról beszélt: „az állam számára így hozzávetőlegesen 1,5 milliárd euró, azaz kb. 450 milliárd forint azonnali egyösszegű fizetési kötelezettséget keletkeztetne”.