Ezért nem kellett Kínának a Malév

2012.02.20. 07:55 Módosítva: 2012.02.20. 08:00

A kínai HNA Group, a Hainan Airlines anyacége már tavaly októberben lemondott a Malév-projektről – írja az Átlátszó.hu a birtokába került levél (pdf) alapján, amit Adam Tan, a kínai óriáscég ügyvezető igazgatója írt Fellegi Tamás akkori nemzeti fejlesztési miniszternek.

Az oknyomozó portál felidézi: a kínai Malév-projekt azzal indult, hogy a magyar miniszterelnök hivatalos látogatást tett a HNA Group-nál. A magyar állam, a Demján-féle Magyar Tőketársaság és a kínai HNA Group akkoriban abban gondolkodtak ugyanis, hogy légitársaságot hoznak létre a növekvő kínai igények kiszolgálására Európa felé. Ez a közös szándék azonban meghiúsult, pedig a kínai félnek Tan levele szerint jelentős befektetései voltak, például szerződtették Martin Gausst, a Malév korábbi vezérigazgatóját.

A levélben Tan hosszan sorolja a tervezett együttműködést gátló tényezőket, ilyen volt például hogy „nem tehettünk ajánlatot a Malév alkalmazottainak”, vagy hogy az állami támogatások, amelyekben korábban megegyeztek a magyar féllel, „érvénytelenné váltak az EU korlátozásai miatt” – idézi a portál.

Végül is azonban nem ezek az akadályok hiúsították meg az együttműködést, hanem a közösen elképzelt üzleti terv „túlzott optimizmusa”, és a csatlakozó járatok veszteségessége, írja a levél alapján az Átlátszó. Ezek összességében „Demján úrral és jómagammal is beláttatták, hogy elviselhetetlenek a Budapest, mint Európa kapuja projekt költségei és kockázatai”.