Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nincs alternatívája a vonatritkításnak

2012.03.14. 09:16

Jelentős politikai veszteség nélkül nem nagyon van a múlt héten nyilvánosságra került drasztikus vonatritkításokon kívül más lehetősége a kormánynak, ha végre akarja hajtani a Széll Kálmán terv vállalásait, ami alapján idén a GDP 0,1, jövőre pedig 0,2 százalékát kellene megspórolni a közösségi közlekedésen, derül ki a Policy Agenda elemzéséből. A tervek szerint áprilistól 412 vonatot nem közlekedtetne, további nagyjából száz vonatot az eddigitől eltérő gyakorisággal közlekedtetne a MÁV.

Az árkedvezmények megnyirbálása komoly politikai akadályokba ütközik, ugyanis két igazán komoly létszámú és befolyású rétegnél nagyok a kedvezmények, ezek egyike a vasutasok és családtagjai, a másik pedig a nyugdíjasok. Ez a két társadalmi csoport olyan jelentős érdekérvényesítő képességű, hogy a velük való konfrontáció nem tűnik valószínűnek az elemzőintézet szerint.

Az alacsony kihasználtságú szárnyvonalak bezárása éppen a kormánypártok korábbi kommunikációja miatt nem alternatíva, hiszen az fontos politikai témává vált az előző kormányzati ciklusokban. Láthatólag a szakmai mozgásteret jelentősen megköti, hogy a párhuzamosságok megszüntetése, vagy az utaslétszám miatti döntéseknek sem lehet az egyes vasúti szakaszok bezárását jelentő látszata - írja az elemzés.

Az egyetlen szakmai megoldás az lenne, ha a vasúti és a közúti tömegközlekedés közötti párhuzamosságokat megszüntetnék, ezzel néhány helyen vagy csak autóbusz, vagy csak vonat állna a közlekedők rendelkezésére. Ugyanakkor az elemzőintézet szerint az nem látszik, hogy egy ilyen kedvezményezést ténylegesen, és érdemi megtakarításokkal járó módon képes lesz e végrehajtani a kabinet.

Szóba jöhetne még a bérköltségek csökkentése és az elbocsátás, azonban ennek a végrehajtása sem egyszerű, mivel a köznapi értelemben vett vasutasok elbocsátása egyrészt társadalmi ellenállást váltana ki, másrészt a munkaerőpiac jelenlegi állapota miatt tovább terhelné a szociális ellátórendszert.

A kormány egyelőre szigorúan ellen áll minden olyan nyomásnak, amely átmeneti foltozásokkal próbálná megoldani a cégek napi gondjait, de láthatólag egyelőre nincsen arra politikai elszántsága, hogy módszeresen végrehajtsa a szervezeti racionalizációt, zárul az elemzés.