Átszabná a közösségi közlekedést a kormány az uniós elvárásokra hivatkozva. A MÁV kettészakad és gazdát cserél, a vasutat és az autóbuszos szolgáltatókat összefogó közlekedési holding tervét ellenben elvethetik. Horváth Gergely Domonkosnak, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatójának július 1-jéig kell újraosztania a lapokat, ám a megálmodott rendszer látszólag nincs összhangban a kormány korábbi ígéreteivel - írja a Népszabadság.
A napilap úgy tudja, a központi szervezet nemzeti pályavasúti szolgáltatóként három, legfeljebb négy hónapon belül a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) kezébe kerülhet. Ez azt jelenti, hogy az MNV lemond a mintegy 7800 kilométeres országos vasúthálózat felett rendelkező MÁV tulajdonosi jogairól. Az idő rövidsége miatt új vagyonleltár feltehetően nem készül, a MÁV szakértői azonban tudják: az állam bankja hozzávetőleg 130 ezer vasúti ingatlanra teheti rá a kezét, a korábbi értékelések szerint 400 milliárd forintot meghaladó értékben. Igaz, ebben a portfólióban az államkincstár tulajdonában lévő, a vasútnál csak kezelésben lévő ingatlanok is benne vannak. De a „hasznosítható” vagyon értéke így is meghaladhatja a 360-370 milliárdot.
A bizalmasan kezelt tervek szerint a másik érintett vasúti szervezet a MÁV-Start Zrt. lesz. A személyszállító cég a Volán-társaságok tulajdonosi jogaival is rendelkező MNV kezelésében marad. A helyzet annyiban lehet új, hogy az Európai Unió elvárásainak megfelelően a pályavasút és a személyszállító vasút végleg elkülönül egymástól.
"Az új struktúrában nem lesz szükség a korábban beharangozott Nemzeti vagy aktuális munkaneve szerint Magyar Közlekedési Holding (MKH) létrehozására sem. A vasúti és a helyközi autóbuszos személyszállítási szolgáltatásokat akár az MNV is összehangolhatja" - írja a lap.