Most már biztos nem épül a nagykanizsai elkerülő
A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. pénteken közölte: kezdeményezi a nagykanizsai 61-es elkerülő út építésére kiírt közbeszerzési pályázat nyertesével kötött szerződés felbontását. Az állami útépítő cég döntésének oka az volt, hogy az utat elvileg építő ENV 61 Konzorcium az aláírt és megkötött szerződésben foglaltak ellenére hivatalosan december óta nem folytat munkát (az úton nagyjából két éve senki nem dolgozott).
A nagykanizsai elkerülő szakasz építésére továbbra is biztosítottak az uniós források, közölte a NIF, ezért a szerződésbontást követően a közeljövőben új közbeszerzési pályázatot fognak meghirdetni.
A NIF korábbi tájékoztatása szerint az elkerülő út az M7-es autópályát a Kaposvár felől érkező főúttal köti össze Nagykanizsától délkeletre, a munkálatok 2009-ben kezdődtek el. A kétszer egysávos, közel 3,3 kilométer hosszú út építésére kiírt közbeszerzési eljárást az ENV 61 Konzorcium nyerte el.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként nyert támogatást. A 3,6 milliárd forint beruházás 15 százalékát az operatív programon belüli hazai forrásból fedezik, 85 százalék pedig európai uniós támogatás.
Helyszíni tapasztalatok szerint a munka 2010 ősze óta áll, addig a nyomvonal kialakítása, részben aszfaltozása, valamint a vasutat keresztező híd zsaluzata és szerkezetének egy része készült el. A most is kint lévő táblák felirata szerint 2010 októbere lett volna a befejezési határidő, a konzorciumi tag Nemzetközi Vegyépszer Zrt. azonban időközben csődvédelmet kért, közölte az MTI.
Az ENV 61 Konzorcium az Euroaszfalt Építő és Szolgáltató Kft.-ből és a Nemzetközi Vegyépszer Zrt.-ből áll. Korábban Loppert Dániel, a NIF kommunikációs vezetője az MTI-nek azt mondta: „a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. csődje nincs kihatással erre a beruházásra, mert az Euroaszfalt Kft. már korábban jelezte, hogy egyedül is képes befejezni a projektet”. Az Index úgy tudja – és ennek a munkának a szerződésbontása is arra utal –, hogy jelenleg az Euroaszfalt is finanszírozási és likviditási nehézségekkel küszködik.
A Vegyépszer csődjének idején négy társaság vált ki a Nemzetközi Vegyépszer Zrt.-ből, az alapcéget pedig Vegyépszer Hungária Zrt.-re keresztelték. A kiváló vállalatok nagyjából tiszta lappal indulhattak, a jelentős kötelezettségállományt meghagyták a fennmaradó társaságnál, ennek ellenére a kivált vállalkozások mindegyike csődöt jelentett. Valamennyi társaság székhelye az iparűzési adótól mentes Zala megyei Szentgyörgyvölgyben van. A Vegyépszer csoport tagjai elvileg csődegyezséget kötöttek a hitelezőkkel, ám ezt a hitelezők egy csoportja megtámadta.