Bemondással nyerte a Stadler a MÁV-tendert

2005.03.24. 18:02
A MÁV motorvonattenderén egy perdöntőnek bizonyuló szempont, a járművek fogyasztása esetében a bírálóbizottság a pályázók saját bemondását fogadta el. Pedig rendelkezésre álltak a bizottság kérésére a műegyetemen elkészített tudományos alaposságú vizsgálat eredményei is. Igaz, ezek alapján a százmilliárd forintos nagyságrendű tendert nem a Stadler, hanem a Bombardier nyerte volna.

A MÁV elővárosi villamos motorvonatok beszerzésére kiírt tenderének kiértékelésében újabb furcsaságot tárt föl az Index, miután korábban talált egy olyan adatot, amely akár gépelési hibára is utalhat. A több mint 100 milliárd forintos közbeszerzés menetét a vasút pénzügyi vezérigazgató-helyettese is bírálta az Indexnek nyilatkozva. Ellene a MÁV vizsgálatot indított és fölfüggesztette állásából.

A vonattenderen két szempontból bizonyult markánsan jobbnak a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro Közlekedési Rt. pályázatában szereplő Flirt, mint a kanadai-német Bombardier második helyezést elért Talentje. Az összesen 1000 pontos értékelésben 38,19 pontot vert a Flirt a Talentre a Karbantartási és 30,27 pontot a fogyasztási, azaz "üzemenyag-" költségeken. A vasúttársaság ugyanis nemcsak a járművekre, hanem azok 30 éves üzemeltetésére is ajánlatot kért. Mivel a MÁV a Stadlert összesen csak 6,57 ponttal hozta ki győztesnek, egyértelműen kijelenthető, hogy az olcsóbb üzemeltetéssel nyertek a svájciak.

A MÁV pontozása az elővárosi villamosmotorvonatok tenderén
Pontok Súlyozott pontok
Szempontok Mértékegység Bombardier Stadler Bombardier Stadler
Talent Flirt Súly Talent Flirt
Pénzügyi 60 531,54 547,07
Átlagos beszerzési ár euró/férőhely 11227,15 13226,67 23 230,00 195,23
Karbantartás euró/év/férőhely 412,62 307,56 15 111,81 150,00
Fogyasztás költsége euró/év/férőhely 119,03 83,00 10 69,73 100,00
Világítás, fűtés, klíma euró/év/férőhely 57,65 65,30 5 50,00 44,14
Napi takarítás euró/év/férőhely 21,14 27,73 5 50,00 38,11
Karbantartóbázis beruházása euró/év/férőhely 25,24 25,78 2 20,00 19,58
Kereskedelmi 15 150,00 139,26
Utolsó jármű szállítási határideje hónap 24,00 24,00 6 60,00 60,00
Első jármű szállítási határideje hónap 12,00 12,00 6 60,00 60,00
Felajánlott ellentételezés euró/jármű/év 49333,33 31666,67 3 30,00 19,26
Szolgáltatási 12 119,58 116,79
Férőhely 383 375 8 80,00 78,33
Egy ajtóra jutó férőhely fő/db 63,83 62,50 2 19,58 20,00
A folyosó legkisebb szélessége mm 682 600 2 20,00 18,46
Műszaki 13 121,38 125,96
Indító gyorsulás m/s2 0,85 1,20 3 23,18 30,00
Max. tengelyterhelés tonna/tengely 15,80 18,00 2 20,00 17,78
Az alacsony padlós rész aránya % 60,00 90,00 2 18,46 20,00
Hőszigetelés W/m2/K 1,60 1,60 2 20,00 20,00
Zajszint az utastérben dBA 64,00 64,00 1 10,00 10,00
Zajszint a környezetben dBA 78,00 76,00 1 9,74 10,00
Üzemi megbízhatóság ezer km 440 400 2 20,00 18,18
Mindösszesen 100 922,51 929,08

Csakhogy úgy tűnik, a fogyasztás pontozásával valami nem stimmel. A MÁV által az újságíróknak kiosztott, itt is látható táblázat szerint a vonattovábbítás energiaköltségére a Flirt a maximálisan lehetséges 100 pontot kapta, a Talent 69,73-at. A MÁV ezt a villamosenergia-fogyasztási adatból kalkulálta, mégpedig úgy, hogy az ajánlattevők a maximális pontszámnak akkora hányadát kapták, amekkora hányada volt az adatuk a legjobbnak. (A legjobb ebben az esetben még mind a négy, ajánlatot beadó pályázó közül kikerülhetett, a végső értékelés előtt azonban már kizárták a német Siemenst és a francia Alstomot.) A pontszámok aránya megfelel a táblázatban szintén szereplő adatok arányának. Egy Talent motorvonat e szerint férőhelyenként 119,03 eurónyi elektromos energiát fogyaszt, konkurense viszont férőhelyenként csupán 83-at. Ha az adatokat felszorozzuk a férőhelyek számával (383, illetve 375), azt kapjuk, hogy a Bombardier vonata 45 588 eurónyi, a Stadleré pedig 31 125 eurónyi energiát emészt föl haladásához.

Az Index információi szerint a számokat maguk a pályázók adták meg, természetesen a MÁV-tól kapott alapadatok alapján. A vasuttársaság tehát előírta, hogy egy-egy vonatnak melyik vonalon, milyen menetrend szerint, hányszor kell végigmennie, a pályán hol mennyi a megengedett sebesség, milyen emelkedők, lejtők vannak, és így tovább. Természetesen azt is meghatározták, hogy milyen áramárral számolnak.

Szerződéskötés nincs, vizsgálat lesz
A motorvonattender eredménye egyre több irányból látszik megkérdőjeleződni. Az InfoRádió értesülése szerint a MÁV felügyelő bizottságának egyik tagja, Szántó János kezdeményezte, hogy a testület kezdjen vizsgálatot a közbeszerzésről.

Az Index információ szerint csütörtök délután intézkedett a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) is, amelynél szerdán támadta meg a tender eredményét a vesztesnek kihozott Bombardier. A KDB megtiltotta a MÁV-nak és a Stadlernek, hogy megkössék a szerződést a 30 motorvonat szállítására, amíg nem hoznak végleges döntést.

A bírálóbizottság azonban úgy döntött, hogy a bonyolultan kalkulálható és a végeredmény szempontjából fontos adatokat valamilyen módon ellenőrzi. A nevező vonatok nem álltak rendelkezésre, így a számítógépes szimuláció módszerét választották. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek tanszékén szerencsére több ilyen szoftver is működik, ráadásul a bírálóbizottságnak tagja volt Zobory István, a tanszék vezetője is. Egy ilyen programnak meg lehet adni a jármű paramétereit, hogy milyen pályán és hogyan haladjon. A szimuláció eredményéről a tanszéktől nem tudtunk információt szerezni. Zobory professzor a tanszék titkárságán keresztül üzente, hogy nem kíván újságíróval beszélni. A MÁV kérdésünkre megerősítette az egyetemi szimuláció tényét, ám az írásos válasz arra már nem tért ki, mi lett az eredménnyel. Március 22-én azonban megjelent a Világgazdaságban a teszt eredménye. B. Horváth Lilla, a tenderről szóló cikk szerzője azt mondta az Indexnek, hogy azóta senki semmilyen kifogással nem jelentkezett a lapnál az adatokkal kapcsolatban. Márpedig a Világgazdaságban az szerepel, hogy a Talent 1,666, a Flirt 1,322 Gigajoule energiát fogyasztana a Budapest és Székesfehérvár közötti próbaúton.

Kattintson a nagyításhoz!

A szimulációban tehát ugyanúgy a svájci vonat bizonyult takarékosabbnak, mint a gyártók adatai szerint, ám a különbség sokkal kisebb. A Flirt immár nem 46, csupán 26 százalékkal takarékosabb a Talentnél. Nézzük meg, mit kapott volna a bírálóbizottság, ha ezekkel az adatokkal kalkulál! Ha a fogyasztást euróra számoljuk át, majd elosztjuk a férőhelyekkel, a két vonat étvágya közötti különbség 43 helyett 23 százlékra mérséklődik. Ebben az esetben a Stadler 100 pontja mellett a Bombardier 81,04 pontot kapott volna. Hogyan alakult volna így a végeredmény? A svájci-magyar konzorcium természetesen ugyanúgy 929,08 pontot kapott volna, a Bombardier viszont 922,51 helyett 933,82-őt. Vagyis megfordult volna az eredmény, a kanadai cég kapott volna lehetőséget a 30 (opcionálisan legfeljebb 60) motorvonat szállítására. A MÁV tendereztetői azonban információink szerint úgy döntöttek, nem veszik figyelembe a független egyetemi szakértők által elkészített szimuláció eredményét, hanem mégis maradnak a cégek "bemondásán" alapuló adatok használatánál.

A bíráló bizottság nem szegte meg a tender szabályait, mégis furcsának tűnik, hogy így döntöttek. Kérdéses ugyanis, hogy a jelenlegi körülmények között lemérhetetlen adat pontosabb meghatározását miért nem látták szükségesnek a lehető legjobb döntés, a közpénzek racionális felhasználása végett. Érthetetlen továbbá, hogy akkor miért kérték a műegyetem tudósait a szimuláció elvégzésére. Azt persze nem lehet tudni, hogy akkor fölhasználták volna-e a teszteredményeket, ha azok megerősítik a Stadler győzelmét.