Spórolj, de nem tudod, mi vár rád

2007.08.15. 07:58
A Magyar Bankszövetség riasztónak és értelmetlennek látja a Pénzügyminisztérium javaslatait, a 0 százalékos hozamszámítás elveheti a befektetők kedvét.

Leáldozhat a bankbetétből és befektetési jegyekből összeállított megtakarítási öszvéreknek, ha a kormány a Pénzügyminisztérium nyilvánosságra hozott javaslatai alapján módosítja a betéti kamatokról, illetve a teljes hiteldíjmutató (thm) számításáról szóló rendeletét. E szerint a rendkívül vonzó, ám kifejezetten rövid futamidőre és egyre inkább csak a megtakarítani kívánt összeg kisebb részére kínált betéti kamatokhoz tartozó egységesített betétikamatláb-mutató (ebkm) feltüntetése mellett meg kell hirdetni a konstrukció egészének várható hozamát is.

A tervezet szerint a befektetési alap hozama csak abban az esetben lehet e mutatóban pozitív, ha arra a kibocsátó hozamgaranciát vállal, ellenkező esetben a befektetési jegy várható hozamát 0-nak kell tekinteni. Ez pedig azt jelenti, hogy a rendkívül vonzó kamatajánlat mértéke töredékére csökken majd, hiszen van már olyan termék a piacon, amelyben mindössze 20 százalék a betét részaránya. Első ránézésre mellbevágó a tervezet ezen része – mondta el a Napi Gazdaságnak Nyers Rezső, a Magyar Bankszövetség főtitkára, aki szerint a szövetség csak a thm módosítása kapcsán fogalmazott meg javaslatokat.

Véleménye szerint a javaslat így sem képes kezelni az alapproblémát, a rendkívül magas, legtöbbször két számjegyű akciós kamatok kérdéskörét. Ha azt vesszük, hogy a befektetési jegyek hozamszintjére előzetesen nem lehet semmit mondani, akár helyesnek is vehetjük a 0 százalékos hozamszámítást, amiről azonban tudni kell, hogy sohasem lesz nulla – mondta a főtitkár.

Az bizonyos, hogy az eddigieknél hangsúlyosabban meg kell bontani a vegyes termékeknél a hozamígéreteket – reagált a Napi Gazdaságnak Balázs László. A Volksbank elnök-vezérigazgatója szerint ugyanakkor nem szerencsés, ha a szabályozó mesterségesen akar belőni egy hozamszintet, hiszen – befektetési termékről lévén szó – a termék hozama negatív is lehet. Ekkor a 0 százalékos hozam is csak vágyálom lesz – mondja Balázs, aki épp ezért ésszerűbbnek tartaná, ha a bankoknak hirdetéseikben ezt a kockázatot kellene hangsúlyosabban megjeleníteniük egy mondvacsinált hozam helyett. Az így "letört" ajánlatok ugyanakkor az elnök-vezérigazgató szerint csak arra jók, hogy a befektetőket elriasszák a modernebb befektetési lehetőségektől.