További Magyar cikkek
Év eleje
MTI
Egy éve
Sokkal nagyobb a szórás, ha a júniusi adatokat az egy évvel korábban érvényes árakhoz hasonlítjuk. Az egy évvel korábbihoz képest a legnagyobb drágulás Lengyelországban tapasztalható, egy év alatt 13 százalékkal lett drágább a benzin. Belgium szorosan a követi az éllovast, ott több mint 11 százalékkal nőttek a benzinárak. Portugáliában és Litvániában szinte nem is változott az ár, Cipruson pedig egyenesen kevesebbet kell most fizetni, mint egy éve. Magyarország itt is a középmezőnyben van, alig három százalékos volt a drágulás.
Csatlakozás
Megvizsgáltuk azt is, hogy az EU-bővítés után hogyan változtak az árak. Ebben az esetben is Lengyelországban drágult a legjobban az ár, ötödével kell többet fizetni most a benzinért, mint tavaly májusban. Csehországban, Belgiumban, Cipruson és Írországban is tíz százalék feletti volt a drágulás. Németországban szinte ugyanannyit kell fizetni a 95-ös benzin literjéért, Magyarországon pedig több mint öt százalékkal drágább a benzin.
Magas adók
Az árak különbségének egyik oka, hogy a különböző országokban eltérő adók sújtják az üzemanyagárakat. Magyarországon magas a benzin adótartalma. A benzinárból literenként 103,5 forint jövedéki adót kell fizetni, és 3,06 forintot kap a Kőolaj és Kőolajtermékeket Készletező Szövetség. A fix árakon kívül 25 százalékos áfa terheli a benzint. A gázolaj árszerkezete hasonlóan épül fel, az árból 85 forint jövedéki adó, 3,01 forintot kap a készletező szövetség, a gázolajnál is 25 százalékos az áfa.
Az Európai Unió energetikai bizottságának adatai szerint Dánia és Svédország mellett itt a legmagasabb a benzin áfakulcsa. Legkevesebb áfát, 15 százalékot Cipruson és Luxemburgban kell fizetni. A környező országok közül Ausztriában 20, Szlovákiában 19, Szlovéniában 20 százalék áfát kell fizetni a benzin után.
|
Magyarországon a jövedéki adó majdnem 38 százaléka a teljes benzinárnak. Az EU honlapján lévő adatok szerint a benzin után Hollandiában és Németországban kell a legtöbb jövedéki adót fizetni. Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el. Németországban a benzinár 57 százaléka a jövedéki adó, Hollandiában 52 százalék.
Titkos emelések
Magyarországon közvetve a Mol állapítja meg a benzin és dízelolaj árát, hiszen az itt jelenlévő cégek (az OMV kivételével), jellemzően a Moltól vásárolják a benzint. Az olajtársaság július elején jelentette be, felhagy azzal a gyakorlattal, hogy előre bejelenti az áremeléseket, így a jövőben csak a kútnál derül ki, hogy drágult az üzemanyag. Azóta két áremelés is volt, egyszer négy, egyszer pedig nyolc forinttal emelte a Mol a beszerzési árat, így 275 forint fölé csúszott a 95-ös ára, de szakértők szerint év végére nem elképzelhetetlen a 300 forintos ár sem.