További Magyar cikkek
Az Indexnek egy hétig tartó nyomozás után sikerült kiderítenie, hogy szeptember 1-jétől nem emelkednek a BKV tarifái. Az áfatörvény módosításával ugyan a személyszállítás forgalmi adója 15-ről 20 százalékra emelkedik a jövő hónaptól, emiatt az állami tulajdonban lévő MÁV, a GYSEV és a Volán társaságok - áthárítva az áfaemelés államra eső részét - nyolc százaléknál nagyobb mértékben drágítanak. A BKV viszont nem változtatta a tarifákat, így az utasok változatlan árakon utazhatnak, a közlekedési társaság viszont 3,6 százalékos veszteséget szenved el emiatt.
Októberig semmiképp - vagyis mégse
Ennek kiderítése azonban nem volt egyszerű - úgy tűnt, még a főpolgármesteri hivatal munkatársainak sem. A sajtóosztályon még a múlt héten előbb azt mondták: "Októberig semmiképp nem emelünk árakat". Ez frappánsnak tűnt, október elején van az önkormányzati választás, aztán már történhet bármi. Ám nem sokkal később visszahívtak, hogy pontosítsák a nyilatkozatot.
Az új változat szerint évente egyszer, decemberben dönt a közgyűlés a tarifákról. Amikor felvetettük, hogy rendben, de szeptember elsejétől változik a személyszállítás áfája, úgy tűnt, mintha a fővárosnál erről nem tudtak volna eddig. Nem sokkal később Vajda Pál főpolgármester-helyettes sajtósával beszéltünk, aki a BKV-hez irányított, mondván: mivel a tarifaemelést adóemelés váltaná ki, ehhez nem kell közgyűlési döntés.
A BKV-nál viszont azt mondták, hogy de igen, kell. A társaság tarifáit ugyanis a közgyűlés határozza meg akkor is, ha azt külső okok miatt kell változtatni. "A BKV-nak nem hatásköre a viteldíjak megállapítása, hivatalosan nem jött hozzánk olyan megkeresés, hogy változtassunk az árakon szeptembertől" - kaptuk a választ, és egy tanácsot: próbálkozzunk mégis inkább a fővárosnál.
|
A BKV állja a számlát
Próbálkoztunk, visszahívást ígértek, két nappal később újra próbálkoztunk, ismét visszahívást ígértek, hiába. Végül annyit sikerült megtudnunk: az augusztusi közgyűlés elé nem került olyan előterjesztés, amely a BKV áraival foglalkozna. Legközelebb a szeptemberi közgyűlés foglalkozhat a témával, akkor októbertől nőhetnek a BKV-árak. Ha nem, akkor újabb egy hónapos csúszás következik.
Addig, amíg a tarifa nem emelkedik, az adóemelés miatt a BKV-nak a nettó árait kell csökkentenie, hogy a bruttó árak ne nőjenek, ami 3,62 százalékos veszteségnövekedést jelent. Egy 185 forintos vonaljegy nettó ára jelenleg 160,87 forint, a fennmaradó 24,13 forint az áfa. Ahhoz, hogy a jegy ezentúl is 185 forint legyen, a nettót 154,17 forintra kell csökkenteni, ennek az összegnek lesz az új áfája 30,83 forint, így jön ki a változatlan 185 forintos bruttó.
A jegyárakon ugyan csak 6,7 forintot bukik a BKV, sőt egy húszdarabos gyűjtőn csak 113,95 forintot - vagyis jegyenként csak 5,7-et -, azonban a bérleteken már jóval komolyabb a vesztesége. Egy napijegyen 41,7 forint lesz a közlekedési társaság vesztesége, egy diákbérleten csaknem egy százas, egy hetijegyen 123,2 forint. Egy felnőtt havi bérleten 250 forintot veszít a cég azzal, hogy nem emeli az árait.
Az ügyfélszolgálat tudta
Amit egyébként nem hivatalos forrásból már tudakozódásunk első napján kideríthettünk. A BKV ügyfélszolgálatát egyszerű utasként felhívtuk, hogy megtudjuk: drágít-e a BKV is, mert azt olvastuk, hogy a MÁV és a Volánbusz igen. Az ügyfélszolgálatos hölgy azonban közölte: "Nem, nem emelünk árat, ezt csak a MÁV és a busztársaságok vezetik be szeptembertől." Bár a válasz nem volt teljesen precíz, a lényeget gyorsabban megtudhattuk, mint a hivatalos forrásból.