Emelnék a díjplafont a taxisok

2008.02.20. 10:05
A legutóbbi taxis tarifaemelések után a telefonos díjak már majdnem elérik a rendeletileg előírt maximált díjat. A díjat hét éve állapították meg, azóta nem módosítottak rajta, pedig a körülmények nagyon megváltoztak. A taxisok emelnének, mert lassan ugyanannyiért rendelhetünk taxit, amennyiért leintjük az utcán. Az önkormányzat azonban máshogy gondolja: ha kevesebb taxi lenne, de azok kevesebbet állnának, nagyobb kihasználtsággal dolgoznának, már nem is lenne olyan nagy probléma a jelenlegi tarifalimit.

A taxistársaságok legutóbbi, jellemzően december-januárban végrehajtott tarifaemelése után a telefonos rendelésnél már alig maradnak el a díjak a leintéses tarifától. Ennek összege pedig már hosszabb ideje elérte a 240 forintos, a Fővárosi Önkormányzat rendeletében meghatározott maximumot. A táblázatból is kiderül, hogy a legtöbb fővárosi társaságnál 218 és 229 forint között van a kilométerenkénti díj. Két évvel ezelőtt utcai leintésnél a cégek töbségénél ugyanúgy 240 forint volt a tarifa, telefonos rendelésnél azonban még jóval 200 forint alatti összeget kellett fizetni kilométerenként. Akkor sokkal inkább megérte telefonon rendelni, ma már olyan kicsit a különbség, hogy ez az előny lassan elszáll.

Elérik a maximumot

A társaságok szerint a következő tarifaemeléskor már a telefonos rendelésnél is elérik a hatóságilag maximált árat, így mindenképpen változtatni kellene azon. A jogszabály szerint a személyfuvarozásban alkalmazható legmagasabb árat az illetékes önkormányzat állapítja meg (az érintettek megkérdezésével), ez a fővárosban most 240 forint. A maximált ár azonban már hét éve nem változott, 2000. óta legfeljebb 240 forintot kérhetnek kilométerenként nappali tarifaként, hiába az infláció, a drágább autók, a magasabb adók vagy az emelkedő benzinárak – mondják a taxisok. Az önkormányzat a rendeletben nem rögzítette, hogy milyen időközönként kell felülvizsgálni a díjat – nyilatkozta az Indexnek Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének főtitkára, a Buda Kft. igazgatója. Felülvizsgálatkor ugye nem feltételnül emelésre kell gondolni, ha úgy alakulnak a körülmények, akár a maximált tarifa csökkentéséről is lehet szó – magyarázta Dudás.

  Társaság   Alapdíj
  Utcai
  Telefonos
  Szerződéses
  Budataxi 300
240 225 206
  Tele5 Taxi
300 240 225 206
  City Taxi
300 240 229 218
  Főtaxi 300 240 220 205
  6x6 Taxi
300 240 229 208
  Rádió Taxi
300 240 218 194
  Taxi 2000
300 240 219 210
  Taxi4 300 240 218 202
  Mobiltaxi 300 240 168 130

A társaságok és az érdekképviseleti szervezet egy évvel ezelőtt kezdeményezték a tarifák megváltoztatását. Jelenleg nappali időszakban az alapdíj maximum 240 forint, a távolsággal arányos, azaza a kilométerdíj 240 forint kilométerenként, az idővel arányos egység, vagyis a várakozási díj 60 forint percenként. Az éjszakai tarifáknál ugyanezek a díjak 420, 336 és 84 forintot tehetnek ki maximum a rendelet szerint, de az éjszakai tarifát egyik társaság sem használ. A taxisok javaslata szerint az alapdíjat 600 forintra, a kilométerenkénti díjat 360 forintra, a várakozási díjat pedig 90 forintra kellene emelni. Ez ugye a plafon emelése, nem jelenti azt, hogy azonnal ennyire is ugranának a tarfiák.

Nincs árverseny

Az előbb említett érveken kívül (az elmúlt hét évben minden drágult) a legfőbb indok, hogy a telefonos rendelésnél lassan elérik az utcai leintéses tarifát. Ebben az esetben pedig gyakorlatilag értelmetlenné válna a telefonközpont – nyilatkozta Garamszegi Miklós, a Főtaxi vezérigazgatója. Pedig az elmúlt években az utasok hozzászoktak ahhoz, hogy ha telefonon rendelnek kocsit, akkor olcsóbban utazhatnak, időben találnak taxit, akár előre is megrendelhetik, egyszóval kényelmesebb nekik. A társaságoknak sem mindegy, hogy rendelik vagy leintik az autót, hiszen telefonos rendelésnél jobban tudják védeni kollégákat.

Garamszegi szerint éppen ezért ennél jobban már nem lehet emelni. Valódi árverseny sincs a cégek között, elég csak ha a táblázatra nézünk, alig néhány forintos a különbség az árak között. Hasonlóan nyilatkozott a 6x6 Taxi ügyvezetője is, a következő emelésnél már elérik a maximált árat. Surányi Attila – aki egyben a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének az elnöke – szerint normális körülmények között év végére prognosztizálható ez. Normális körülmények alatt azt értjük, hogy nem változnak meg hirtelen a körülmények, például nem emelkedik hirtelen nagyon a benzinár.

Visszadobták

A taxisok javaslatát az Fővárosi Önkormányzat gazdasági bizottsága október végén elfogadta, a közgyűlés azonban visszadobta. A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint két érvet kellett figyelembe venniük. Az egyik a társaságoké volt, miszerint már nem tudnak differenciálni a tarifák között. A másik a Gazdasági Versenyhivatal érve, szerintük igenis van lehetőség a differenciálni péládul kedvezményes tarifákkal. A két érv mérlegelése után döntöttek úgy, hogy nem változtatnak a tarfiákon. Dudás Zoltán szerint amikor még szakmai vita folyt, vagyis a gazasági bizottságál, elfogadták a javaslatot. Alighogy politikai szintre ért, elakadt, a közgyűlés még napirendre sem vette. (A GVH egyébként nem először véleményezi a taxisok árképzését. Tavaly úgy vélte, hiba volt bevenni a jogszabályba, hogy az önkormányzatok fix árakat is kialakíthatnak, a hatóság szerint ez a jelenlegi helyzetben versenypolitikai szempontból nem indokolt. A társaságoknál a fix ár bevezetése is felmerült, az ő érvük emellett, hogy az utasok így mindig tudni fogják, mire számítanak, nem érheti őket meglepetés. A javasolt fix tarifák azonban alighanem meglepetést jelentettek volna, ha azokat sikerül elfogadtatni az önkormányzattal: a taxisok egy része is kikelt az ellen, hogy a telefonos rendelésnél 300 forintos kiállási díjat is előírtak volna, így 600 forintról indult volna az óra.)

A gazdasági bizottság két javaslatot fogalmazott meg a közgyűlésnek, az egyik a maximált tarifák emelése, a másik a szinten tartása volt – mondta Somlyódy Csaba, az bizottság vezetője. A képviselőtestület azonban máshogy döntött, további egyeztetésre visszaadta a javaslatot a képviselőknek.

Összetettebb probléma

Midkét javaslat mellett voltak érvek, az első mellett a taxisok által is hangoztatott érvek, ez indokolná az emelést. A másik mellett érvelők azonban azt mondják, hogy csak tarifaemeléssel nem lehet megoldani a problémát. Ma Budapesten háromszor annyi taxis van, mint például Bécsben. Egyes számítások szerint a fővárosban 3500-3700 taxis tudna megélni, ehhez képest ötezer kiadott engedély van. Somlyódi szerint a taxisoknál nagyon alacsony a kihasználtság, nagyon sok az állási idő, amikor nem szállítanak utast. Ezt próbálják meg a magasabb árakkal kompenzálni. A képviselők közül sokan úgy gondolják, hogy átfogóan kellene szabályozni a taxisok jogállásást, a tarifaemelés nem oldja meg a problémákat. Javítani kellene a minőségen, etikai kódexet kellene elfogadniuk, mellyel kiszűrik maguk közül azokat, akik átvágják az utasokat.

A taxisok jelen pillanatban egyet tehetnek, ebben az összes megkérdezett egyetértett: lobbizni az önkormányzatnál, hogy megint elővegyék tavalyi javaslatukat. Somlyódi Csaba azonban úgy látja, a közeljövőben, vagyis fél éven belül nem valószínű, hogy a javaslat megint a képviselők elé kerülne.