További Magyar cikkek
A taxistársaságok legutóbbi, jellemzően december-januárban végrehajtott tarifaemelése után a telefonos rendelésnél már alig maradnak el a díjak a leintéses tarifától. Ennek összege pedig már hosszabb ideje elérte a 240 forintos, a Fővárosi Önkormányzat rendeletében meghatározott maximumot. A táblázatból is kiderül, hogy a legtöbb fővárosi társaságnál 218 és 229 forint között van a kilométerenkénti díj. Két évvel ezelőtt utcai leintésnél a cégek töbségénél ugyanúgy 240 forint volt a tarifa, telefonos rendelésnél azonban még jóval 200 forint alatti összeget kellett fizetni kilométerenként. Akkor sokkal inkább megérte telefonon rendelni, ma már olyan kicsit a különbség, hogy ez az előny lassan elszáll.
Elérik a maximumot
A társaságok szerint a következő tarifaemeléskor már a telefonos rendelésnél is elérik a hatóságilag maximált árat, így mindenképpen változtatni kellene azon. A jogszabály szerint a személyfuvarozásban alkalmazható legmagasabb árat az illetékes önkormányzat állapítja meg (az érintettek megkérdezésével), ez a fővárosban most 240 forint. A maximált ár azonban már hét éve nem változott, 2000. óta legfeljebb 240 forintot kérhetnek kilométerenként nappali tarifaként, hiába az infláció, a drágább autók, a magasabb adók vagy az emelkedő benzinárak – mondják a taxisok. Az önkormányzat a rendeletben nem rögzítette, hogy milyen időközönként kell felülvizsgálni a díjat – nyilatkozta az Indexnek Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének főtitkára, a Buda Kft. igazgatója. Felülvizsgálatkor ugye nem feltételnül emelésre kell gondolni, ha úgy alakulnak a körülmények, akár a maximált tarifa csökkentéséről is lehet szó – magyarázta Dudás.
Társaság | Alapdíj |
Utcai |
Telefonos |
Szerződéses |
Budataxi | 300 |
240 | 225 | 206 |
Tele5 Taxi |
300 | 240 | 225 | 206 |
City Taxi |
300 | 240 | 229 | 218 |
Főtaxi | 300 | 240 | 220 | 205 |
6x6 Taxi |
300 | 240 | 229 | 208 |
Rádió Taxi |
300 | 240 | 218 | 194 |
Taxi 2000 |
300 | 240 | 219 | 210 |
Taxi4 | 300 | 240 | 218 | 202 |
Mobiltaxi | 300 | 240 | 168 | 130 |
A társaságok és az érdekképviseleti szervezet egy évvel ezelőtt kezdeményezték a tarifák megváltoztatását. Jelenleg nappali időszakban az alapdíj maximum 240 forint, a távolsággal arányos, azaza a kilométerdíj 240 forint kilométerenként, az idővel arányos egység, vagyis a várakozási díj 60 forint percenként. Az éjszakai tarifáknál ugyanezek a díjak 420, 336 és 84 forintot tehetnek ki maximum a rendelet szerint, de az éjszakai tarifát egyik társaság sem használ. A taxisok javaslata szerint az alapdíjat 600 forintra, a kilométerenkénti díjat 360 forintra, a várakozási díjat pedig 90 forintra kellene emelni. Ez ugye a plafon emelése, nem jelenti azt, hogy azonnal ennyire is ugranának a tarfiák.
Nincs árverseny
Az előbb említett érveken kívül (az elmúlt hét évben minden drágult) a legfőbb indok, hogy a telefonos rendelésnél lassan elérik az utcai leintéses tarifát. Ebben az esetben pedig gyakorlatilag értelmetlenné válna a telefonközpont – nyilatkozta Garamszegi Miklós, a Főtaxi vezérigazgatója. Pedig az elmúlt években az utasok hozzászoktak ahhoz, hogy ha telefonon rendelnek kocsit, akkor olcsóbban utazhatnak, időben találnak taxit, akár előre is megrendelhetik, egyszóval kényelmesebb nekik. A társaságoknak sem mindegy, hogy rendelik vagy leintik az autót, hiszen telefonos rendelésnél jobban tudják védeni kollégákat.
Garamszegi szerint éppen ezért ennél jobban már nem lehet emelni. Valódi árverseny sincs a cégek között, elég csak ha a táblázatra nézünk, alig néhány forintos a különbség az árak között. Hasonlóan nyilatkozott a 6x6 Taxi ügyvezetője is, a következő emelésnél már elérik a maximált árat. Surányi Attila – aki egyben a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének az elnöke – szerint normális körülmények között év végére prognosztizálható ez. Normális körülmények alatt azt értjük, hogy nem változnak meg hirtelen a körülmények, például nem emelkedik hirtelen nagyon a benzinár.
Visszadobták
A taxisok javaslatát az Fővárosi Önkormányzat gazdasági bizottsága október végén elfogadta, a közgyűlés azonban visszadobta. A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint két érvet kellett figyelembe venniük. Az egyik a társaságoké volt, miszerint már nem tudnak differenciálni a tarifák között. A másik a Gazdasági Versenyhivatal érve, szerintük igenis van lehetőség a differenciálni péládul kedvezményes tarifákkal. A két érv mérlegelése után döntöttek úgy, hogy nem változtatnak a tarfiákon. Dudás Zoltán szerint amikor még szakmai vita folyt, vagyis a gazasági bizottságál, elfogadták a javaslatot. Alighogy politikai szintre ért, elakadt, a közgyűlés még napirendre sem vette. (A GVH egyébként nem először véleményezi a taxisok árképzését. Tavaly úgy vélte, hiba volt bevenni a jogszabályba, hogy az önkormányzatok fix árakat is kialakíthatnak, a hatóság szerint ez a jelenlegi helyzetben versenypolitikai szempontból nem indokolt. A társaságoknál a fix ár bevezetése is felmerült, az ő érvük emellett, hogy az utasok így mindig tudni fogják, mire számítanak, nem érheti őket meglepetés. A javasolt fix tarifák azonban alighanem meglepetést jelentettek volna, ha azokat sikerül elfogadtatni az önkormányzattal: a taxisok egy része is kikelt az ellen, hogy a telefonos rendelésnél 300 forintos kiállási díjat is előírtak volna, így 600 forintról indult volna az óra.)
A gazdasági bizottság két javaslatot fogalmazott meg a közgyűlésnek, az egyik a maximált tarifák emelése, a másik a szinten tartása volt – mondta Somlyódy Csaba, az bizottság vezetője. A képviselőtestület azonban máshogy döntött, további egyeztetésre visszaadta a javaslatot a képviselőknek.
Összetettebb probléma
Midkét javaslat mellett voltak érvek, az első mellett a taxisok által is hangoztatott érvek, ez indokolná az emelést. A másik mellett érvelők azonban azt mondják, hogy csak tarifaemeléssel nem lehet megoldani a problémát. Ma Budapesten háromszor annyi taxis van, mint például Bécsben. Egyes számítások szerint a fővárosban 3500-3700 taxis tudna megélni, ehhez képest ötezer kiadott engedély van. Somlyódi szerint a taxisoknál nagyon alacsony a kihasználtság, nagyon sok az állási idő, amikor nem szállítanak utast. Ezt próbálják meg a magasabb árakkal kompenzálni. A képviselők közül sokan úgy gondolják, hogy átfogóan kellene szabályozni a taxisok jogállásást, a tarifaemelés nem oldja meg a problémákat. Javítani kellene a minőségen, etikai kódexet kellene elfogadniuk, mellyel kiszűrik maguk közül azokat, akik átvágják az utasokat.
A taxisok jelen pillanatban egyet tehetnek, ebben az összes megkérdezett egyetértett: lobbizni az önkormányzatnál, hogy megint elővegyék tavalyi javaslatukat. Somlyódi Csaba azonban úgy látja, a közeljövőben, vagyis fél éven belül nem valószínű, hogy a javaslat megint a képviselők elé kerülne.