Bajban a fapadosok?

2006.11.10. 15:07
Először fordul elő, hogy az elmúlt 12 hónapban a fapados légitársaságok kevesebb utast szállítottak, mint a megelőző évben - derül ki a Budapest Airport adatiból. A diszkonttársaságok úgy veszítenek teret, hogy közben a hagyományosok forgalma emelkedik. A fapadosok a magas budapesti illetékeket okolják, egy iparági szakértő azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy új célpontok hirdetése helyett sok az egymást átfedő járat.

A Budapest Airport 739 908 utast szolgált ki októberben, 1,5 százalékkal, 10 860 utassal többet, mint 2005 hasonló hónapjában. Október végéig az elmúlt 12 hónapban összesen 8,288 millió utas fordult meg a ferihegyi repülőtéren, ami 6 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest - derül ki a BA által közzétett adatokból.

A hagyományos légitársaságokkal közlekedő utasok száma 7,6 százalékkal emelkedett, idén októberben 509 448 utast szállítottak. Az elmúlt 12 hónapban számuk elérte 5,416 milliót, ami 10,5 százalékos növekedés a 2005-ös év hasonló időszakához képest.

Öt hónapos trend érett be

Ehhez képest októberben - tavaly októberhez képest - 4,9 százalékkal csökkent a diszkont légitársaságokkal közlekedő utasok száma, mindösszesen 191 497-en utaztak fapadossal. Az elmúlt 12 hónapban 2,22 millió diszkontutas volt Ferihegyen, ami 0,5 százalékkal elmarad az előző év hasonló időszakában mérttől: 2004 októbere és 2005 októbere között 2,25 millió utasuk volt a diszkonttársaságoknak.

Az, hogy 12 havi bontásban csökkenést mutat a fapadosok száma, először fordul elő, ugyanakkor részben nem meglepetés. Május óta tart az a tendencia, amelyben a havi adatok az előző év ugyanazon hónapjával való összehasonlításában az idén már nem növekedést, hanem visszaesést mutattak. Az idei ötödik hónapban 5,2 százalékkal volt kevesebb utas, mint a tavalyiban, ekkor azonban a mostanra 0,5 százalékos csökkenésbe átcsapott éves összehasonlítás 35 százalékos pluszt hozott. Részben persze a nagyon erős és óriási megugrást hozó 2005-ös nyár biztosította bázisadatoknak volt köszönhető ez is, és az is, hogy az idei nyáron viszont minden hónapban kevesebb utas választotta a fapadosokat, mint korábban.

Összetett okok

Egy neve mellőzését kérő iparági szakértő az Indexnek három okot is megjelölt a diszkontok térvesztésének lehetséges magyarázataként. Az egyik, hogy a hagyományos légitársaságok is egyre olcsóbbá válnak, igyekeznek felvenni a versenyt, és előfordul, hogy egy hagyományos jegy már olcsóbb, mint amit a diszkontok kínálnak. A másik, hogy a diszkonttársaságok egymással is harcolnak, és új desztinációk helyett a biztosnak számító útvonalakra koncentrálnak: London vagy Róma több társasággal is elérhető, miközben számos európai város egyáltalán nem. A harmadik - és a diszkontok által legfontosabbnak tekintett - ok Ferihegy áraiban keresendő: a budapesti repülőtér elismerten drágának számít, így kevésbé éri meg ide, vagy innen járatot indítani.

Ez utóbbival kapcsolatban Szollár Domokos, a BA szóvivője az Indexnek elismerte: valóban magasak a ferihegyi tarifák, még azzal együtt is, hogy az idén áprilisban - januárig visszamenő hatállyal - öt százalékkal csökkentették a díjakat, ami összesen 1,3 milliárd forintos megtakarítást jelent éves szinten a légitársaságoknak. Januártól további csökkentést terveznek, ennek mértékéről még nincsenek információk.

Ferihegy, te drága

A Budapest Airport a piaci fejlődés gátja - emlékeztetett egy októberi sajtótájékoztatón a Váradi József Wizz Air-vezérigazgató által tett kijelentésre Kázmér Natasa. A légitársaság szóvivője hangsúlyozta, régóta jelzik az októberi utasforgalmi adatokban is látható tendenciát és annak okát. A Wizz Air öt repteret is bázisként használ a régióban, ezek közül egyértelműen Budapest a legdrágább: a földi kiszolgálási és biztonsági díjakat, illetve a leszállási és utasilletékeket tartalmazó reptéri díjak Ferihegyen átlagosan négyezer forinttal magasabbak utasonként, mint másutt.

Kázmér Natasa szerint ennek oka egyebek között a ferihegyi költségstruktúrában is keresendő: a légitársaságok fizetnek a terminál és a betonon álló reptér közötti buszos utazásért, amelyet a BA biztonsági okokból mond kötelezőnek, mégis vannak repterek, ahol az utasok gyalog - és olcsóbban - juthatnak el gépig.

A magas ferihegyi árak elsődleges szerepét mutatja Kázmér Natasa szerint az is: a Wizz Air 2004-ről 2005-re is nagyobb mértékben tudta az utasszámát a teljes hálózatán belül növelni, mint konkrétan Budapesten. Akkor a különbség még nem volt kiugró, Magyarországon 94, összességében pedig 128 százalékos növekedést értek el. 2005-ről 2006-ra viszont a teljes hálózaton elért 50 százalékos bővülés mellett Magyarországon már csak egyszázalékos növekedést sikerült elérni.

A SkyEurope így is növekedett

A fapados légitársaságok között általános nézet, hogy Ferihegy drága - mondta az Indexnek Hegedűs Judit, a SkyEurope szóvivője, aki szerint mivel a légitársaság itt kíván tovább fejlődni, ennek érdekében tovább fáradozik a reptéri díjak csökkentésének elérésében.

Ugyanakkor a szóvivő jelezte: a repülőtér által kiadott statisztikák szerinti csökkenés más fapados cégeket érint közvetlenül, mivel a SkyEurope Airlines forgalma 22 százalékos növekedést mutat a 2004. november-2005. novemberig terjedő időszak és a 2005. november-2006. novemberig terjedő időszak összevetésében.