További Magyar cikkek
Ha nem lennének több kisvállalkozásnak is dolgozó könyvelőcégek, több mint egymillió ember lepné el az okmányirodákat az év hátralévő részében, hogy regisztráltassa magát a január 1-jétől kötelező elektronikus adózáshoz. Az adózás rendjéről szóló törvény előírásai szerint valamennyi bevallási és adatszolgáltatási kötelezettséget eletronikusan kell teljesíteni januártól mintegy félmillió társas vállalkozásnak, nagyjából 700 ezer egyéni vállalkozónak, továbbá az áfafizetésre kötelezett magánszemélyek jóval kisebb körének.
Az e-adózásra áttéréshez az érintett egyéni vállalkozónak vagy a társaságot képviselő magánszemélynek - aki a cégnél nem is alkalmazott, külső vállalkozóként dolgozó könyvelő is lehet - először okmányirodában kell magát regisztálnia. A külső könyvelőcégek feltehetően kis- és középvállalkozók százezreit mentesítik a sorbanállástól. Egyébként ha mind az 1,2 millió adózó személyesen regisztrálná magát, az - fejenként ötperces ügyintézéssel számolva - 100 ezer munkaórát jelentene.
Regisztráció mindenhol
Az adóhivatal valószínűleg ezért is javasolta a nyár elején kiküldött levelében, hogy az okmányirodákban lehetőleg a kevésbé forgalmas nyári hónapokban, augusztus 11-ig vagy augusztus 28. és szeptember 8. között regisztrálják magukat azok, akik az adóhivatallal januártól tartani fogják a kapcsolatot. Az okmányirodai regisztráció azért kell, mert később a kormányzati portálon lévő ügyfélkapun keresztül ennek birtokában lehet az elektronikus bevallásokat beküldeni. A regisztrációt személyesen kell elvégezni, ezt bármelyik okmányirodában megtehetjük személyazonosító okmány felmutatásával, egy regisztrációs adatlap kitöltésével, valamint egy felhasználói név és egy e-mail cím megadásával.
Az egyszer használható aktiváló kódot - amely 5 napig érvényes - a megadott e-mail címre küldi el a rendszer, jellemzően azonnal, de maximum 24 órán belül. A kapott azonosítóval és az ideiglenes, egyszer használatos kóddal a kormányzati portálon lévő Ügyfélkapun kell aktiválni a regisztrációt. Az aktiválás során a felhasználói név és az aktiváló kód megadását követően jelszót kell választani. Amennyiben nem sikerül 5 napon belül a kóddal aktiválni, az Ügyfélkapu adminisztrációs felületén az "elfelejtett jelszó" menüpontban új, szintén 5 napig érvényes kódot lehet kérni. A személyes ügyfélkapu határozott ideig érvényes - alapesetben 5 évig, de kérhető ennél kevesebb időre is -, tehát nem kell minden adóbevallás előtt felkeresni az okmányirodát.
A regisztrációsorozat azonban nem ért véget az okmányirodai és ügyfélkapus tennivalók befejezésével. Ezt ugyanis 8 napon belül adóhivatali regisztrációnak kell követni, az adózóknak a 06180-as lapon - ha nem kell e-adózniuk, de szeretnének, akkor a 06181-esen - kell jelezniük e-adózásra történő áttérésüket az APEH-nek (az űrlap letölthető az APEH honlapjáról, és kitöltve, kinyomtatva benyújtható postán vagy személyesen).
Az adóhivatal az Indexet arról tájékoztatta, augusztus 14-ig az 1,2 millió adózóból 223 921-en nyújtottak be 06180-as, míg 21 204-en 06181-es adatlapot, tehát csaknem egymillióan a hátralévő négy hónapra hagyták a belépést. Azoknak, akik már ettől az évtől önkéntesen az e-adózást választották, bár csak 2007-től kellett volna, semmilyen regisztrációt nem kell elvégezniük - közölte az APEH.
Rohamok
A múlt év elejétől az esztendő végéig csak a tízezer legnagyobb adózónak kellett elektronikus adatszolgáltatást és bevallást készíteni (azt megelőzően még csak háromezernek). Az adóhivatal informatikai háttere azonban ezzel sem tudott megbirkózni, akkor január közepén összeomlott a rendszer. A bevallások benyújtásának határnapján, január 20-án az APEH beismerte: nem tudja fogadni az elektronikus úton beküldött adóbevallásokat, ezért papíralapú nyomtatványokat is elfogadtak, és nem is bírságolták azokat, akik a technikai zűrök miatt nem tudták időben beadni a bevallást.
Idén májusban ismét nem bírta az adózók rohamát az APEH informatikai rendszere, pedig még ekkor is csak 50 ezerre nőtt a korábbi 10 ezerről az e-adózása kötelezett vállalkozások száma (bár az APEH tájékoztatása szerint valójában "több mint 200 ezer vállalkozás jelentkezett be az elektronikus adózói körbe"). Az adóhivatal rendszere azonban idén ismét nem bírta az adóbevallás-rohamot, április 20-án összeomlott, és két napig szinte nem volt elérhető. Bár az adóhivatal szerint a honlap és az ügyfélkapurendszer nem volt elérhetetlen, csak lelassult, adózók tízezrei nem tudták időben beadni a bevallásokat. Az APEH akkor sem büntette a késlekedőket.
Az APEH bizakodó
Idén júliusban viszont az APEH felső vezetésének átszervezése során menesztették Futó Ivánt, az adóhivatal informatikai elnökhelyettesét. Bár hivatalosan nem ismerték el, bennfentesek szerint ennek egyértelműen az APEH informatikai rendszerének és szoftvereinek a tökéletlen működése volt az oka. A bevallási programok - köztük a százezrek által használt szja-bevalló szoftver - számos hibával jelentek meg, azokat már a bevallási időszakban fejlesztgették. A programok sokszor küldtek az adózóknak hibajelzést, amikor pedig valóban indokolt lett volna, nem küldtek. A tesztelésre alkalmas programokat későn tették közzé, a május 12-i határidőre az e-bevallásra kötelezettek jelentős részének bevallása nem érkezett meg - sorolhatók a legfontosabb hibák. Holott csak kétszázezer e-adózóról volt szó eddig, míg januártól 1,2 millióan lesznek.
Az adóhivatalnál ennek ellenére bizakodók. Az Index kérdésére azt közölték, hogy informatikai rendszerüket folyamatosan készítik fel az 1,2 millió adózó bevallásainak és adatszolgáltatásainak fogadására. "Meggyőződésünk, hogy az APEH informatikai rendszere felkészült és fogadókész lesz ezeknek a bevallásoknak a fogadására" - válaszolta írásban az adóhivatal, hozzátéve: a május óta kötelezően e-adózó 50 ezer vállalkozás mintegy 3 millió adózó adatait közli, ami komolyabb adatterhelést jelent, mint a január 1-jétől e-bevallásra kötelezett 1,2 millió adózó adatsorai.