További Magyar cikkek
Éjszakázók és nyitásra egy kilométeres sor várta a legújabb Electroworld áruház megnyitását és az ezzel járó árleszállítást Dunakeszin. Most is lehetett négyezer forintos porszívót és ötezres mikrohullámú sütőt, ezerforintos vasalót, ötezer forintos mp3-lejátszót és kártyafüggetlen mobiltelefont venni. És az emberek vették is, kettőt-hármat egyszerre. Leghamarabb a 72 centis síkképernyős Sony tévé fogyott el, meglepő módon ennek volt a legnagyobb sikere - nyilatkozta az Indexnek a cég vezetője. Sebestyén Péter arra számított, hogy a csúcs kategóriás tévék lesznek a sláger termékek, de a 299 ezer forintos plazmából kevesebb fogyott a vártnál. Jól fogyott még a 99 ezer forintos laptop, a 29 990 forintos asztali dvd-író és természetesen az mp3 lejátszó. Ez utóbbiból az eladók szerint négyet-ötöt is elvittek egyszerre, délelőtt 11-re el is fogyott az egész készlet.
Az akciós termékek egy részénél valóban a beszerzési árak alá megy az áruház - ismerte el az Index kérdésre az igazgató, aki szerint a meghirdetett készülékek körülbelül feléről volt ez elmondható. De megérte: délelőtt 11-ig 2500-an vásároltak, a nap végére 5-6000 vásárlóra számítanak, miközben egy átlagos napon a legforgalmasabb budaörsi áruházban 1500-an fordulnak meg.
Éjszakázás volt, de elmaradt hisztéria
Három éve Budaörsön még tömeghisztéria volt, egymást taposták az emberek az olcsó porszívóért. A dunakeszi nyitást sokkal nyugodtabban várták a leendő vásárlók, alig néhányan éjszakáztak ott. Nekik az áruház vezetése vitt kávét és teát. Sebestyén Péter szerint sokan voltak már tapasztalt táborozók, akik az eddigi Electroworldök nyitásainál is jelen voltak. Ők a már megszerzett tapasztalatok birtokában tanítgatták az újoncokat, hogyan kell sorban állni, hova kell futni, hogy biztosan jusson az akciós újságban kinézett termékből.
A legtöbben azonban nyitás előtt mentek ki, ők egy órát álltak sorban, hogy bejussanak. A cég azonban rájuk is gondolt, ásványvizet osztogattak, a közeli Auchanban található pizzériából csak délig száz nagy pizzát hozattak, desszertnek pedig gumicukrot is kaptak a sorban állók. Fél 12-re már nem is volt sor a kapuk előtt. Az igaz várakozás csak az áruházban kezdődött, a pénztárak előtt kígyózó sorok már-már a vásárlást is megnehezítették, a szagelszívókhoz, háztartási kisgépek nagy részéhez például csak küzdelem árán lehetett közel férkőzni.
Összességében a budaörsi nyitás után ez a második legsikeresebb nyitás -- értékelte a forgalmat Sebestyén Péter. Ezen számok tükrében érthető, miért éri meg a beszerzési ár alatt adni a nyitási akcióban részt vevő termékek közel felét.
Akciókhoz igazított vásárlások
Nyugat-Európában már nem képzelhető el, hogy egy áruháznyitásra éjszakázással készüljenek az emberek - mondta az Indexnek Kozák Ákos, a Gfk ügyvezető igazgatója. Ez nem feltétlen azért van így, mert kevésbé árérzékenyek az emberek, hanem mert sokkal inkább beállt a piac, teljes a kínálat, és az éles versenyben folyamatosak az akciók. Magyarországon ugyanakkor még mindig érvényesül a földrajzi hatás is: egy adott, addig valamilyen kereskedelmi egységgel le nem fedett területen a vásárlók akár a tervezett beszerzéseik elhalasztásával vagy előrehozásával is készülnek a nyitásra.
Ezzel együtt a nyitási akciós árak vonzerejét sem lehet lebecsülni, bár az árversenyben egyre olcsóbbak a műszaki termékek. Ez utóbbinak is köszönhető, hogy a Gfk felmérései szerint a tavalyi évben volumenében ugyan nőtt az úgynevezett fehér- és barnaáruk, azaz a háztartási- és szórakoztató elektronikai cikkek piaca, értékben már nem generált a korábbinál nagyobb forgalmat. Az idén - ahogy egyébként a kereskedelem szinte minden területén - csökkent a növekedés dinamizmusa, a forgalom kisebb ütemű bővülése már összefüggésben lehet a háztartások magasabb ellátottságával is. A GFK tavasszal publikált felmérése szerint az újszerű, illetve a digitális technológiát képviselő árucsoportok 2004 novemberig is átlag feletti növekedést mutattak.
A valamennyi szegmensben jellemző, de különböző mértékű - 2 és 35 százalék közötti - árcsökkenés mellett szembeszökő fejlődés jellemezte a dvd-k, különösen a felvevők, a digitális videokamerák, a hordozható cd-lejátszók és a házimozik piacát. 2004-re majdnem a háztartások negyede (22 százalék) rendelkezett már dvd-lejátszóval, a még mindig luxuscikknek minősülő videókamerával a 2003-as öt helyett 10 százaléka. Házimozi 2003-ban minden száz háztartásból csak kettőben volt, de 2004-ben ez az arány négyszeresére, 8 százalékra nőtt.