További Magyar cikkek
Még soha nem volt ilyen erős a forint, mint az elmúlt időszakban. Ez azt jelenti, hogy az importtermékeket átszámolva jóval olcsóbban tudják beszerezni a cégek, mint korábban. Adódik a kérdés, a fogyasztók is olcsóbban jutnak-e a külföldről behozott műszaki cikkekhez, élelmiszerekhez, ruhákhoz vagy akár gépkocsikhoz. Egyelőre azonban úgy tűnik, kevesen reagálnak gyorsan: sem a hipermarketek, sem az elektronikai és ruházati láncok, sem az autóimportőrök nem kapkodnak az árcsökkentéssel. Az erős forint jótékony hatását így egyelőre az eurózónában, illetve a neten vásárolva érezhetjük.
Nem a forint miatt olcsóbb a TV
A többségében importcikkeket árusító Média Markt áruházakban nem csökkennek az árak. Elméletileg ugyan olcsóbban lehetne árusítani a termékeket, hiszen olcsóbban is szerzik be azokat, de a megnövekedett energiaköltségek kompenzálják ezt a különbséget. Az áruházláncban a hazai árakat egyébként a beszerzési árhoz szokták igazítani, de most például a szállítási költségek miatt nem tudnak csökkenteni.
Az Electro Worldnél az árképzés során az árfolyamváltozások hosszú távú trendjét veszik figyelembe, számoltak be az Index érdeklődésére, de ezen felül még számos más tényező (a műszaki cikkek piacának jellemzője a gyors fejlődés, a termékek gyors elöregedése) is hatással van az árakra. Épp ezek hatására a műszaki cikkek piacán jelenleg árcsökkenés figyelhető meg. De a forint gyengülésének vagy erősödésének az árakba való beépítéséhez hosszabb távú árfolyamstabilitásra van szükség.
A Tescóban hasonló a helyzet, bár ott sokkal hosszabb távra teveznek, ott készletgazdálkodás folyik. Az áruházlánc alapvető stratégiája, hogy igyekeznek minél olcsóbbak lenni, vagyis nem az árfolyamhoz, hanem a többi áruházhoz igazodnak – nyilatkozra az Indexnek Hackl Mónika szóvivő. A beszerzés hosszabb folyamat, mire az áruházba kerülnek a termékek, bármely irányba változhat az árfolyam.
Ez nem csak a műszaki cikkekre, hanem az élelmiszerekre is igaz, hiszen mindegyik terméken más az árrés, így próbálják szinten tartani az árakat.
280-as kurzus a H&M-nél
Egyes nemzetközi ruházati láncoknál az árcédulákon több európai országban érvényes árak is szerepelnek. A H&M árcéduláin feltüntetett árak alapján a svéd ruházati lánc nem bízott a forintban, amikor megállapította idei árait: a most ugyan többségében már a nyári kiárusításban akciósan kapható darabokon fityegő árcédulák szerint 280 forintnál drágább euróra, azaz kifejezetten gyenge forintra is fel voltak készülve. Egy egyszerű barna, férfi lenvászon nadrág 6990 forintba kerül itthon, míg Bécsben 24,90 euróba: ez 280,72-es kurzust jelent, de a találomra kiválasztott néhány termék között nem volt olyan, aminek ára 267-es árfolyam alatti szintet tükrözött volna. A cég sajtóközpontjának feltett kérdéseinkre nem érkezett érdemi válasz, mindössze annyi, hogy az árak tükrözik azon koncepciót, hogy divatot és minőséget a legjobb áron adjanak, figyelemmel a költségekre és a helyi versenyre. Az árfolyamok jövőbeni alakulására nem tudnak spekulálni - áll a kétmondatos válaszban. Mindenesetre most egy nagyobb bevásárlás esetén lehet, hogy megéri egy bécsi üzletüket felkeresni: az említett nadrág esetében 235 forintos árfolyammal kalkulálva több mint ezer forintot spórolhatunk meg kint.
Nem itthon döntenek
A ruházati láncok döntő részénél nem a hazai képviselet határozza meg az árakat, azokról jellemzően egy évben egyszer, a külföldi központokban döntenek – mondta el az Indexnek az egyik cég középvezetője. Így a jellemzően tavaly év végén érvényes, illetve az akkori árfolyamvárakozásokat tükröző, az esetek többségében a gyengülés kockáztatát is magába foglaló árakat láthatunk most is a boltokban, ez az év végén változhat, ha erős marad a forint.
A Zara, illetve a Magyarországon már szintén megjelent Berschka és a Pull and Bear anyacége, a spanyol Inditex egyáltalán nem válaszolt az Indexnek, igaz, ez esetben vagtában lőttünk, hiszen mindhárom láncban csak forintban vannak feltüntetve az árak. A New Yorker boltjaiban viszont újra nemzetközi árcédula fityeg a ruhákon, és a szúrópróbaszerű teszt alapján 266 körüli árfolyammal kalkulálhattak, egy melegítő nadrág 260,77-es, egy női felső 257 forintos árfolyamot tükrözött.
A Jackpot Cottonfieldnél viszont aligha várhatunk árcsökkentést az erős forint miatt: az euró és forintárak összevetése alapján az egyébként a fentieknél magasabb árkategóriás termékeket forgalmazó cég ugyanis alighanem erősen tekintettel volt a helyi versenyre, a magyarok kisebb vásárlóerejére: az árak 210 körüli, nem egyszer 208 forintos árfolyamot tükröznek.
Maradnak az autóárak
Bár az erős forint nyilván kedvez az autóimportőröknek, egyelőre sem az általunk megkérdezett, az Opelt és a Chevrolet-t behozó General Motors, sem a Fiat Magyarország nem tervez árcsökkentést. A GM Magyarország pr-igazgatója, Kaszás Zoltán azt mondta: a listaárakhoz ritkán nyúlnak, az erős forint hatása a különböző akciókban csapódik le, márpedig a vevő számára a végső ár a fontos. Szerinte a tíz százalék feletti forinterősödést is vissza lehet adni akciókban. Barta Barbara, a Fiat Magyarország szóvivője szerint azonban a forint erősödése a nyersanyagárak emelkedésével megemelkedett gyártási költségeket ellensúlyozza.
Idő kell az átálláshoz
A forinterősödés hatása korábban is hosszabb idő, 6-12 hónap alatt éreztette jótékony hatását az árakra és az inflációra – mondta Barcza György. A K&H vezető közgazdásza hangsúlyozta: az importőrök árainak meghatározásánál kevésbé az éppen aktuális árfolyam, mintsem a szereplők várakozásai számítanak, vagyis az, hogy a következő időszakra milyen erős és mennyire stabil forintot tartanak elképzelhetőnek. További fontos szempont a beszerzés időpontja is: ha egy magyar cég euróért vásárolt árut hoz be az országba, amit aztán forintért árul, veszteséget könyvelne el, ha a még gyengébb forint idején, magasabb áron megvett terméket most az árfolyamhoz igazodva olcsóbban adná.
Egyéves távlatban Barcza György szerint arra lehet számítani, hogy amennyiben a forint a 235-ös szintnél stabilizálódik, 3-4 százalékkal csökken az iparcikkek inflációja. Ez jelenleg valamivel két százalék fölött van, azaz, ha a várakozás teljesül, mínuszba kerül a mutató. Az iparcikkek súlya mintegy 25 százalékos a teljes fogyasztói kosárban, így mintegy 1 százalékos csökkenést generálhatnak a teljes inflációban – azonban éppen ez lehet az a pont, amin keresztül az erős forint segíti, hogy jövőre sikerüljön elérni a 3-assal kezdődö inflációs mutatót.