További Magyar cikkek
Az Index ugyanakkor úgy tudja, a légitársaságok közel sem ítélik meg ilyen kedvezően a helyzetet. A Magyarországról repülő fapadosok közül az itt legnagyobb forgalmat bonyolító négy társaság (WizzAir, SkyEurope, EasyJet, AirBerlin) közül egyelőre csak a SkyEurope nyilatkozott úgy, hogy BA által kínált feltételeket elfogadva adta be jelentkezését. Az Air Berlin elutasította az ajánlatot, míg a WizzAir és az Easyjet további tárgyalásokat tart szükségesnek a korábban magasnak minősített árak miatt - tudtuk meg a légitársaságoktól.
Fapados centrumot akartak
Az I-es terminál jövőjét döntően a fapados légitársaságok kikötőjeként képzeli el a BA, de természetesen minden légitársaság előtt nyitva marad a lehetőség, hogy a várhatóan a jövőben is olcsóbb díjakkal dolgozó repteret válasszák - mondta az Indexnek Fórika Ibolya kommunikációs igazgató még tavaly júliusban, hangsúlyozva, a fapadosok a jövőben várhatóan valamennyien az 1-es terminált veszik majd igénybe. A diszkont társaságok azonban elfogadhatatlannak minősítették a Ferihegy 1-re tervezett 9,15 eurós alapról induló, a forgalmas időszakokban akár magasabb illetéket.
Olcsó vagy drága
Tény: a 2B terminálon jelenleg érvényes 13,35 eurós illetéknél jelentősen, közel 33 százalékkal olcsóbb az 1-esen alkalmazni kívánt 9,15 euró. A tarifa a BA szerint a régióban is versenyképes, a cég közleménye szerint "Közép-Európában egyedülállóan versenyképes árakat tudtunk meghatározni, a budapesti repülőtér új termináljának díjai jóval a prágai és bécsi vetélytársak által meghatározott árak alatt vannak". Összehasonlító árakat ugyan sem a BA, sem a légitársaságok nem közölnek, utóbbiak szerint az 1-es terminál kifejezetten drágának minősül régiós összevetésben is.
A tényleges összehasonlítást több dolog is nehezíti: egyrészt az utasokra terhelt repülőtéri illeték mellett egyéb díjakat is kell fizetni a légitársaságoknak a repülőtereken, de ami ennél fontosabb lehet, hogy a legtöbbször előtérbe kerülő illetékkel szemben milyen szolgáltatásokat képes biztosítani a repülőtér. Az AOC, a Magyarországon üzemelő légitársaságok szövetségének vezetői korábban arra hívták fel az Index figyelmét: az 1-es terminálon számos olyan szolgáltatás hiányzik, mely a nagy nemzetközi repülőtereken a hagyományos társaságok igényei miatt nélkülözhetetlen. Ilyen a tranzit váró vagy az átszállásos utazás előtti két útra történő, teljes bejelentkezés (full checking) lehetősége, ezekre ugyanakkor a fapadosoknak nincs szüksége.
Ugyancsak könnyebben elviselik például a diszkonttársaságok, hogy nincs saját pultjuk, vagy hogy az utasokat a mindenütt szokásos hídak hiányában buszok viszik a reptér műemléknek minősített épületétől a gépekig. A BA szerint "a műemléki beruházás egy kompromisszum: gyorsan, közel egy év alatt másfélszeresére növeljük Ferihegy kapacitását, de cserébe egy kisebb szolgáltatási csomagot nyújtó terminált hoztunk létre. Az átköltözők ugyanakkor olcsóbban tudják majd használni Ferihegyet".
A kis hagyományosok mennek át?
Mindezen szolgáltatások hiánya még egy célcsoportnak lehet vonzó: az olyan kisebb, vagy legalábbis Magyarországon kis forgalmat lebonyolító hagyományos társaságoknak, akik egy-egy speciális, kis forgalmú útvonalat biztosítanak jellemzően anyaországuk és a magyar főváros között. Az Index megkeresésére egyelőre egyetlen légitársaságnál sem kívánták kommentálni az 1-es terminál iránti érdeklődést, amíg annak tényleges mértéke nem válik ismerté, de többen is aggodalmuknak adtak hangot amiatt: ha kisforgalmú társaságok mennek át az 1-es terminálra, az nem fogja megoldani a már elviselhetetlennek mondott zsúfoltságot a kettesen.
A BA szerint "a régi-új 1-es terminál középtávon megoldja a ferihegyi repülőtér zsúfoltsági gondjait". A költözését már biztosra mondó SkyEurope magyarországi ügyvezető igazgatója, Borsos György azonban már a közeli jövő iránt aggódik: mint mondja egyelőre azt nem látják, hogyan biztosítja majd - elsősorban a Ferihegyet bázisrepülőtérként használó diszkont társaságok (Sky, Wizz) részére -a növekedés lehetőségét. A SkyEurope a közelmúltban jelentette be, hogy új Boeing flottát vásárol, és nem látják biztosítottnak, hogy a jövő nyáron a tervezett számú géppel üzemelhetnek Ferihegyen.