Nem lesz fapados centrum Ferihegy 1?

2005.06.01. 12:29
Nem kívánja elárulni a Budapest Airport Rt., hogy hány légitársaság jelentkezett az ősszel nyitó 1-es terminál igénybevételére. A légitársaságok egy része attól tart, a forgalom nagy része továbbra is a 2-es terminálon marad.
Számos légitársaság jelentkezett a versenyképes árakat kínáló 1-es terminál igénybevételére - így summázható a Budapest Airport Rt. közleménye, melyet azt követően adtak ki, hogy május 30-án lejárt a cég által szabott határidő a jelentkezésekre. Azt, hogy pontosan hányan jelezték igényüket, a jelentkezők között hány diszkont, illetve hány hagyományos társaság akad, a BA nem hozza nyilvánosságra, ahogy azt sem, hogy összességben a társaságok hány százaléka fejezte ki érdeklődését.

Az Index ugyanakkor úgy tudja, a légitársaságok közel sem ítélik meg ilyen kedvezően a helyzetet. A Magyarországról repülő fapadosok közül az itt legnagyobb forgalmat bonyolító négy társaság (WizzAir, SkyEurope, EasyJet, AirBerlin) közül egyelőre csak a SkyEurope nyilatkozott úgy, hogy BA által kínált feltételeket elfogadva adta be jelentkezését. Az Air Berlin elutasította az ajánlatot, míg a WizzAir és az Easyjet további tárgyalásokat tart szükségesnek a korábban magasnak minősített árak miatt - tudtuk meg a légitársaságoktól.

Fapados centrumot akartak

Az I-es terminál jövőjét döntően a fapados légitársaságok kikötőjeként képzeli el a BA, de természetesen minden légitársaság előtt nyitva marad a lehetőség, hogy a várhatóan a jövőben is olcsóbb díjakkal dolgozó repteret válasszák - mondta az Indexnek Fórika Ibolya kommunikációs igazgató még tavaly júliusban, hangsúlyozva, a fapadosok a jövőben várhatóan valamennyien az 1-es terminált veszik majd igénybe. A diszkont társaságok azonban elfogadhatatlannak minősítették a Ferihegy 1-re tervezett 9,15 eurós alapról induló, a forgalmas időszakokban akár magasabb illetéket.

Olcsó vagy drága

Tény: a 2B terminálon jelenleg érvényes 13,35 eurós illetéknél jelentősen, közel 33 százalékkal olcsóbb az 1-esen alkalmazni kívánt 9,15 euró. A tarifa a BA szerint a régióban is versenyképes, a cég közleménye szerint "Közép-Európában egyedülállóan versenyképes árakat tudtunk meghatározni, a budapesti repülőtér új termináljának díjai jóval a prágai és bécsi vetélytársak által meghatározott árak alatt vannak". Összehasonlító árakat ugyan sem a BA, sem a légitársaságok nem közölnek, utóbbiak szerint az 1-es terminál kifejezetten drágának minősül régiós összevetésben is.

A tényleges összehasonlítást több dolog is nehezíti: egyrészt az utasokra terhelt repülőtéri illeték mellett egyéb díjakat is kell fizetni a légitársaságoknak a repülőtereken, de ami ennél fontosabb lehet, hogy a legtöbbször előtérbe kerülő illetékkel szemben milyen szolgáltatásokat képes biztosítani a repülőtér. Az AOC, a Magyarországon üzemelő légitársaságok szövetségének vezetői korábban arra hívták fel az Index figyelmét: az 1-es terminálon számos olyan szolgáltatás hiányzik, mely a nagy nemzetközi repülőtereken a hagyományos társaságok igényei miatt nélkülözhetetlen. Ilyen a tranzit váró vagy az átszállásos utazás előtti két útra történő, teljes bejelentkezés (full checking) lehetősége, ezekre ugyanakkor a fapadosoknak nincs szüksége.

Ugyancsak könnyebben elviselik például a diszkonttársaságok, hogy nincs saját pultjuk, vagy hogy az utasokat a mindenütt szokásos hídak hiányában buszok viszik a reptér műemléknek minősített épületétől a gépekig. A BA szerint "a műemléki beruházás egy kompromisszum: gyorsan, közel egy év alatt másfélszeresére növeljük Ferihegy kapacitását, de cserébe egy kisebb szolgáltatási csomagot nyújtó terminált hoztunk létre. Az átköltözők ugyanakkor olcsóbban tudják majd használni Ferihegyet".

A kis hagyományosok mennek át?

Mindezen szolgáltatások hiánya még egy célcsoportnak lehet vonzó: az olyan kisebb, vagy legalábbis Magyarországon kis forgalmat lebonyolító hagyományos társaságoknak, akik egy-egy speciális, kis forgalmú útvonalat biztosítanak jellemzően anyaországuk és a magyar főváros között. Az Index megkeresésére egyelőre egyetlen légitársaságnál sem kívánták kommentálni az 1-es terminál iránti érdeklődést, amíg annak tényleges mértéke nem válik ismerté, de többen is aggodalmuknak adtak hangot amiatt: ha kisforgalmú társaságok mennek át az 1-es terminálra, az nem fogja megoldani a már elviselhetetlennek mondott zsúfoltságot a kettesen.

Több mint ötvenen
Ferihegyre, illetve Ferihegyről több mint ötven légitársaság indít járatokat, a Budapestről elérhető célvárosok száma pedig meghaladja a százat. Míg azonban a legnagyobbak naponta akár 5-10 közötti járatot is indítanak, sok olyan társaság akad, mely hetente csak egyszer-kétszer tűnik fel a hazai repülőtéren. Utóbbiak minimális részesedést képviselnek a BA korábban publikált becslésében, mely szerint 2005-ben 7,7 millió utas fordul majd meg a Ferihegyen, ebből 1,6 millió fapados cégekkel fog utazni.

A BA szerint "a régi-új 1-es terminál középtávon megoldja a ferihegyi repülőtér zsúfoltsági gondjait". A költözését már biztosra mondó SkyEurope magyarországi ügyvezető igazgatója, Borsos György azonban már a közeli jövő iránt aggódik: mint mondja egyelőre azt nem látják, hogyan biztosítja majd - elsősorban a Ferihegyet bázisrepülőtérként használó diszkont társaságok (Sky, Wizz) részére -a növekedés lehetőségét. A SkyEurope a közelmúltban jelentette be, hogy új Boeing flottát vásárol, és nem látják biztosítottnak, hogy a jövő nyáron a tervezett számú géppel üzemelhetnek Ferihegyen.