Fizetni kell a Tescóban a zacskókért

2008.02.25. 12:41
Egyelőre csak néhány vidéki Tescóban kell fizetni a szatyrokért, de a tervek szerint év végére már a lánc minden üzletében pénzt kérnek majd értük. Az áruház a környezetvédelemmel indokolja az ingyenes zacskók megszüntetését.

A Tesco folyamatosan kivonja a forgalomból a hagyományos, lassan elbomló szatyrokat az áruházakból és helyette teljesen lebomló táskákat adnak a vásárlóknak. Február elsejétől vezetik be a lebomló táskákat országszerte, már valamennyi áruházban vannak ilyen szatyrok, a régi fajtából pedig már nagyon kevés helyen van. A legtöbb áruházban egyelőre ingyenesen adják az új zacskókat is, de néhányban már most pénzt kérnek érte. Jelenleg 19 vidéki Tescóban kell fizetni az új típusú táskákért, darabjáért öt forintot – tudta meg az Index a cég PR-osztályának vezetőjétől, Benkó Zsuzsannától.

Fokozatosan vezetik be

A többi áruházban folyamatosan fogják bevezetni, hogy fizetni kell a táskákért, fokozatosan próbálják rászoktatni erre a vásárlókat. Azokban a boltokban, ahol bevezetik a fizetős rendszert, az első héten minden vásárlónak adnak (ötezer forintnyi költésenként) egy-egy úgynevezett örökzöld táskát. Ez egyébként 29 forintba kerül, újrahasznosított nejlonból készül. Előnye, hogy ha elhasználódik, a fogyasztó visszaviheti és igyen kap helyette másikat. Ezek a táskák már 2005 óta, vagyis a termékdíj bevezetése óta kaphatók a Tescókban, de akkor még 50 forintért árulták darabját. A rossz kommunikáció miatt azonban nagyon sokan nem tudták, hogy ingyen kicserélik ezeket, így nagyon alacsony volt a visszaváltási ráta. A legtöbben azt gondolták, hogy ez csak egy erősebb táska – magyarázta Benkó Zsuzsanna.

Emellett tavaly decemberben öt új táskát mutattak be az áruházakban, ezek tartós anyagból készültek különféle dizájnokban, a legolcsóbb 149, a legdrágább 349 forint (a legnépszerűbb éppen a legdrágább zacskó, a rózsaszínű katicás).

A lebomló szatyor öt forintba kerül. A bevezetés első fázsában csak a vidéki áruházakban vezetik be, de a tervek szerint év végére már a fővárosi boltokban is fizetni kell. Budapestet illetően ugyanakkor még nincs végleges döntés, mert a lánc versenyhátrányba kerülhet a többi lánccal szemben, hiszen itt nagyobb a boltválaszték és sokan gondolkodhatnak úgy, hogy inkább olyan helyen vásárolnak, ahol ingyen adják a szatyrot.

Drágább, de környezetbarátabb

A fizetős rendszer bevezetése a vidéki áruházakban szinte tökkenőmentesen zajlott. Persze voltak panaszok, néhányan azt mondják, nekik jár az igyentáska, mert ott vásárolnak. Benkó Zsuzsanna szerint ez annak köszönhető, hogy az áruházak az évek alatt rászoktatták az embereket az ingyenzacskókra. A Tescónál felkészültek a fizetős rendszer bevezetésére, az első héten ingyentáskát adtak, a pénztárosokat felkészítették, szórólapokat osztogatnak. Az első héten kevesebb is volt a panasz, amikor már nem kaptak az "örökzöld" táskából, akkor jött a több kifogás.

Az új, lebomló szatyroknak drágább az előállítása, mint a régi hagyományos nejlonzacskónak. Két méretben készülnek, a 3000 négyzetméternél kisebb boltokban ugyanakkora, mint a régi zacskó és az erőssége is ugyanolyan. Az ennél nagyobb áruházakban 25 százalékkal nagyobb zacskókat és erősebbeket vehetnek a fogyasztók. Benkó Zsuzsannak hozzátette, tudják, hogy sokan szemeteszsáknak használják ezeket, a nagyobb méret pedig könnyebben belefér a kukákba. Ráadásul olyan anyagból készül, hogy 18 hónap alatt teljesen elbomlik.

A lebomló zacskókból befolyó bevételt felajánlják környezetvédelmi szervezeteknek. Általában helyi kezdeményezéseket támogatnak majd, a pénzt évente adják oda.

Külföldi példák

Tavaly összesen 303 millió ingyenes táskát osztottak szét a vásárlóknak, mivel korábban nem volt semmilyen korlátozás, nagyon sokan csak belemarkoltak és hazavittek néhányat. Nagy-Britanniában és Írországban adnak lebomló szatyrokat vásárláskor. Írországban ugyanígy fizetni kell érte, mint itt, Angliában pedig ha visszaviszik a zacskót, akkor zöld pontokat kapnak klubkártyájukra, a pontokat pedig ajándékokra cserélhetik. A két országban 10 százalékra esett vissza a szatyorhasználat. Magyarországon arra számítanak, hogy 15 százalékra esik vissza és a 303 millió helyett 40-50 millió szatyrot adnak el évente.

A termékdíjat 2005-ben vezették be Magyarországon, az áruházláncok különböző módon reagáltak erre. Néhány lánc a vásárlókra hárították az ökoadót, néhányan lenyelték a többletköltséget. A Match például az addig ingyenes zacskókért öt forintot kért, a hipermarket láncok azonban továbbra is ingyen adták. A Cora elbomló szatyrokat vezetett be, a Tesco pedig az örökzöld táskát. Az Auchanban a pénztárosok teszik a szatyrokba a termékeket, a lánc akkor azt ígérte, hogy megpróbálnak kevesebbet adni, mint addig. Papírzacskót nagyon kevés helyen adnak.

Legutóbb Kínában döntöttek úgy, hogy júniustól megtiltják az üzletláncoknak, hogy ingyen adjanak nejlonzacskót. A kormány ezt azzal indokolta, hogy túlzott mértékűvé vált a környezetszennyezés. Egyben arra is felszólították a vásárlókat, hogy használjanak hagyományos szövetszatyrot. Júniustól az áruházakban jól láthatóan kell feltünteni a zacskók árát.