További Magyar cikkek
A Naturlife Kft. ellen az idén februárban indított vizsgálatot a GVH, mert a vállalkozás reklámjaiban az általa forgalmazott termékeknek (Naturlife cseppek, Flavan Naturlife, Flavokid, Falavonoid, Flavion, Flavorex étrend kiegészítõknek stb.) kedvezõ élettani, betegségmegelõzõ és gyógyító hatást tulajdonított. A vizsgálat megállapította, hogy a vállalkozás bizonyítékokkal alá nem támasztott tájékoztatást adott a fogyasztók számára a készítmények összetételére, hatóanyagainak tulajdonságaira vonatkozóan. Az érintett készítmények egyike sem rendelkezik az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) engedélyével, ennek ellenére a cég állította, hogy az eljárásban érintett termékek betegséget megelõzõ illetve gyógyító hatásúak, valamint csökkentik a sugárterápia és kemoterápia mellékhatásait.
Érzékeny fogyasztói kör
A GVH véleménye szerint a Naturlife Kft. hirdetései alapján az egészséges fogyasztók a hirdetések alapján az remélik, hogy egyrészt bizonyos betegségekben nem fognak megbetegedni, másrészt általában egészségesek maradnak, ha szedik az adott terméket. A beteg fogyasztók pedig a termékek fogyasztásától sokféle betegségükbõl való teljes meggyógyulásukat remélik. Csakhogy a Naturlife a reklámozott termékek tekintetében tudományosan nem igazolta az egészségmegõrzõ hatást, csak azok egyes összetevõire vonatkozóan csatolt két tanulmányt, illetõleg állította az összetevõk kedvezõ hatásának közismert voltát. Ezzel a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást folytatott, ami miatt a GVH 2 millió forint bírságot szabott ki.
Súlyosbító körülményként merült fel, hogy a cég reklámtevékenysége sérülékeny fogyasztói kört érintett és a jogsértõ hirdetések hosszú idõn keresztül elérhetõek voltak. A bírság összegét csökkentette viszont, hogy a Naturlife piaci részesedése csekély mértékû, a társaság pedig önként kifejezte azt a szándékát, hogy a jövõben jogkövetõ magatartást folytat.
Ugyancsak ezév februárban indult eljárás a Max-Immun kft. ellen, mivel a cég vitanaX és vitanaX PX4 termékeit sajtóhirdetésekben, szórólapokon, több honlapon szakmailag nem kellõen megalapozott módon hirdette. A két termékrõl a vállalkozás azt állította, hogy azok kedvezõen befolyásolják az emberi egészséget, a rákos és egyéb betegségeket pedig gyógyítják. A GVH vizsgálata feltárta, hogy egyik termékkel sem végeztek klinikai kísérletet. Így aztán például a Max-Immun Kft. a reklámokban használt felsõfokú jelzõk (legerõsebb természetes immunerõsítõ, legerõsebb rákellenes hatóanyag stb.) valóságtartalmát nem tudta igazolni. De nem sikerült bizonyítékokkal alátámasztania a hirdetésekben több helyen szereplõ túlzó állításokat (az élet védelmezõje, eddig soha nem látott hatékonyságú eszköz stb.) sem. Mivel a megfelelõ tudományos bizonyítékokkal kellõen nem alátámasztott állítások alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére, a GVH a Max-Immun Kft-t egymillió forintra bírságolta. Jelképes bírságról van szó, mivel a cég az eljárás kezdeti szakaszában önként változtatott hirdetési gyakorlatán.