További Magyar cikkek
Az már biztos, hogy több mint ezer kilométernyi gyorsforgalmi út van az országban, ám bármilyen meglepő is, azt nehéz pontosan megmondani, hogy pontosan mennyi. És így azt is, hogy igaza volt-e Kóka Jánosnak – az Index számításai szerint azonban nem, és a bűvös ezrest nem az M3-ason, Görbeháza és Nyíregyháza között, hanem már egy héttel korábban, az M7-es nagykanizsai szakaszán elérték a sztrádaépítők.
Abban biztosak lehetünk, hogy a múlt pénteki ünnepi beszédében a miniszter meglehetősen pontatlan adatokat közölt (és sajnos mi is pontatlanul kalkuláltunk). Ráadásul ugyanaz volt a hiba alapja: az egyes autópályák és autóutak hosszát a nulla kilométerkőtől, a Lánchíd budai hídfőjétől számolta Kóka, és mi is. Ezért beszélhetett 234 kilométer hosszú M3-asról, és arról, hogy jövőre, a Balatonkeresztúr-Nagykanizsa és a Letenye-horvát határ közötti szakaszok átadásával 245 kilométeres lesz az M7-es.
Hol a nulla?
Valójában azonban a 11. kilométerkőnél kezdődő M3-as csak 223 kilométeres, hiszen a 234-es kilomérernél van az M3-as és a 403-as út csomópontja. Az M7-es a 6. kilométerkőnél kezdődik, ráadásul az első hat kilométere az M1-essel közös szakasz. Így az M7-es jelenleg csak 186 – a közös szakasz nélkül 180 kilométeres –, amihez jövőre 37 kilométer jön, és akkor lesz 223 (217) kilométer hosszú.
A nullás kilométerkőtől számoltnál valójában 12 kilométerrel rövidebb az M5-ös is, amelynek a tényleges autópályahossza így csak 162 kilométer Budapesttől Röszkéig. Az M1-es 173 helyett 161 kilométer hosszú, így a négy "nagy" sztráda hossza ténylegesen csak 732 kilométer (benne az M1/M7 közös szakaszával).
Ehhez jön még 5 kilométernyi M43-as, az 54 kilométeres M6-os, a 10 kilométeres M8-as (a dunaújvárosi Pentele híd és a hozzá vezető utak), valamint az M3-ashoz kapcsolódik 28 kilométernyi M30-as és 44 kilométernyi M35-ös. Az autópályák hossza így összesen 873 kilométer.
Autóutas kuszaságok
A gyorsforgalmi úthálózat részét képezik az autópályák mellett az autóutak is, ezekkel azonban még kuszább a helyzet. Az elmúlt években "minősítették vissza" főúttá a 8-asnak a korábban autóúti besorolású, Öskü és Veszprém közötti szakaszát, ugyanakkor a 2-es gyorsforgalmi út kezdetbe autóút volt, aztán levették róla az autóút-jelzést, majd áprilisban, amikor a teherautók számára fizetőssé vált, ismét autóút lett, immár M2 elnevezéssel.
Jelenleg így autóútnak számít a csaknem 15 kilométer hosszú M15-ös, a 10 kilométernyi M19-es (az M1-es és az 1-es főút összekötése), a 30,6 kilométernyi M2-es (Budapest és Vác között), a Vecsést és Üllőt északról elkerülő, 12,4 kilométernyi M4-es, a szlovén határhoz vezető, 19 kilométer hosszú M70-es.
Ugyancsak autóút az M9-es két szakasza, a kaposvári elkerülő és a szekszárdi Duna-híd – ezek összesen mintegy 40 kilométer hosszúak –, valamint az M0-s már elkészült, összesen 44 kilométernyi szakasza. Ugyancsak autóútként üzemel a 3-as főút több mint 5 kilométeres gyöngyösi bevezető szakasza. Az autóutak hossza tehát összesen megközelítőleg 176 kilométer, ami a 873-hoz adva 1049-et jelent.
Lehet egy kicsivel több?
Márpedig ha az 1049-ből kivonjuk azt a 39-et, ami az M3-ason Görbeháza és Nyíregyháza távolsága, akkor 1010-t kapunk – ezek szerint tehát az ezredik kilométert már Nyíregyházától több mint 400 kilométerre, valahol Nagykanizsa határában, a Sormás és Becsehely közötti 12 kilométer avatásakor átadták. A pontatlanul számoló, 234 kilométeres M3-asról beszélő Kókának – aki ezzel a logikával feltehetően az M1-est, M5-öst és M7-est is hosszabbnak számolja –, már ennél is hamarabb, a viadukton ki kellett volna hoznia az ezredik kilométert.
Gondoltuk, hogy a szaktárca segít majd rendet vágni a számok dzsungelében, és kiderül, hogyan jött ki az M3-as hajdúsági-szabolcsi szakaszára a bűvös ezres. A minisztérium sajtóosztályától kapott válasz azonban nem oszlatta el a homályt, sőt, tovább fokozta azt. A tárca ugyanis sajátos adatsort közölt: a kiindulási alapnak azt vették, hogy "2002 nyarán 534 kilométernyi gyorsforgalmi út volt állami kezelésben" – hogy melyek, azt sajnos nem sorolták fel, ami lehetetlenné teszi az összevetést a mi számainkkal –, és ehhez tették hozzá a táblázatban szereplő, a 2002-es kormányváltás óta átadott 23 szakaszt.
Ha ezeket összeadjuk, akkor 491 kilométert kapunk, amit az 534-hez adva 1025 kilométer jön ki. Csakhogy ennek a táblázatnak van egy komoly hibája: hiányzik belőle a 2002. októberében átadott kaposvári elkerülő, márpedig ennek a 19 kilométeres hossza máris a lényegében a mi számításainkkal megegyező, 1044 kilométer hosszúságúra növeli a hazai gyorsúhálózatot. És az M3-as 39 kilométerét ebből kivonva is 1000-nél többet kapunk, vagyis a pontosított minisztériumi válasz is cáfolja Kókát.
Titokzatos, de nagyon ünnepi honlap
Azt gondoltuk, hogy a dilemmát segít megoldani az ünnepi alkalomra 1,07 millió forint plusz áfáért összedobott honlap – aki megnézi, láthatja, hogy nem túlzás ez a jelző –, ám tévedtünk. A minisztérium által microsite-nak nevezett oldal ugyanis nem ad sok támpontot, ha az ember a tényekre kíváncsi.
Az egyetlen használható része a kvízjáték, bár abban is van egy apróbb hiba, a 8-as kérdésre ugyanis három hibás választ ad. A kérdés az, van-e kétszer egysávos autópálya Magyarországon, a válaszlehetőségek között a jónak szánt az, hogy nincs, minden autópálya kétszer kétsávos, ami nem igaz, kellene oda egy legalább szó is.
Persze a kvízben az mégis jó, hogy legalább egyéves autópálya-matricát lehet vele nyerni 2008-ra – feltéve, ha igazságérzetünkön felülemelkedve hajlandóak vagyunk a tizes kérdésre a készítők által jónak vélt rossz választ megadni. Hiszen minden adat arra utal, hogy nem Görbeháza és Nyíregyháza közötti az ezredik kilométer, de egy nyamvadt matrica esélyéért mégis megjelöljük.
A weblap többi része viszont tényleg mit sem ér: az interaktív térképről hiányzik az ezredik kilométeresnek mondott Görbeháza-Nyíregyháza szakasz, de nincs rajta a nagykanizsai és a viaduktos M7-es, se az M8-as Duna-hídja, sőt még a tavaly átadott M35-öst és a 2004-ben elkészített M70-est sem sikerült feltüntetni rajta. Az 1000-hez oly fontos autóutak szintén hiányoznak a térképről.
A weblapon nincs lista a gyorsutakról, még egy nagyon egyszerű kis excelfájl sem arról, mit mikori átadással, milyen kivitelező mennyiért épített meg. Működik viszont rajta 22 webkamera, ami jól jöhet, ha baleset van az M0-son, M3-ason, M30-ason vagy M7-esen, és épp a webkamerák előtt, és mi éppen abba az irányba akarunk indulni a számítógépünk elől felállva. A szájt legnagyobb értékét azonban a nyitóoldal utolsó bekezdésének már-már irodalmi értékű mondata adja: "Ismét bebizonyosodik, hogy nehézkesnek tűnő munkagépek és sok-sok kilométernyi aszfalt nyitottabbá és élhetőbbé tehetnek egy egész országot."