További Magyar cikkek
Amint elhagyjuk a fővárost a 11-es úton, észak-kelet, a Duna felől már látszik egy hatalmas sárga darutorony, "arra kell mennünk", önti el lelkünket a megnyugtató érzés, mintha Sólyomszem mutatná utunkat. A hatalmas sárgaság a 200 tonnás teherbírású Clark Ádám úszódaru, amely korábban a Lágymányosi, előtte az Árpád híd építésében is múlhatatlan érdemeket szerzett.
Demszky elkésik
És most néhány száz méterre délre lebeg a Lupa szigettől, amelyet egy közlekedési táblán Luppa-szigetnek írtak; a helyiek szerint hibásan, bár mi egy térképen is a két p-s változatot találtuk. De nincs időnk nyelvészkedni, nem ezért jöttünk.
Hanem azért, mert itt, a budakalászi Duna-parton épül az M0-s északi Duna hídja. Vagyis nemcsak itt, hanem a keleti oldalon, a nagy Duna-ágnál is folynak már a parti munkálatok - mint már a helyszínen Rapkay Kálmántól, a Hídépítő Zrt. Duna-hidak igazgatóságának vezetőjétől megtudjuk -, de az építkezés itt, a szentendrei Duna-ágon van előrehaladottabb állapotban.
Olyannyira előrehaladottban, hogy már miniszteri és főpolgármesteri bejárásra is alkalmas. Valami furcsa okból kifolyólag erre a déli egy órát tartják a legalkalmasabbnak, időnként tüdőnkig porban, néhány barátságosan hűs ásványvíz és legalább negyven Celsius fok társaságában várjuk a potentátokat. Kóka meg is érkezik időben, de Demszky késik. "Rádőlt egy oszlop a Margit-hídon, felpúposodott előtte a sín, dugóba került a Hungárián, várja a négyes metrót" - kezdődnek izgatott találgatások, de végül a hivatali terepjáró csodát tesz, a főpolgármester is megérkezik, és végigrohanunk az építési területen.
Csúszás: húsz év és még nyolc hónap
Vagyis átgyalogolunk a Szentendrei szigetre az építkezési területen - ha rosszindulatú munkavédelmi ellenőr lennék, megjegyezném, hogy védősisak nélkül, de igazából a francnak se hiányzott negyven fokban, hogy egy sisakban főjön a feje -, útközben meg-megállva, de se nyikorgó kosár, se padlás. Csak vasak mindenhol, a talpunk alatt is, úgy érezzük, cipőnk ráolvad a hídra, majd mi is szép lassan mellé, és mi leszünk az M0-s hídfőjén díszelgő Nepomuki Szent János szobrok.
A Szentendrei szigeten a fürgeléptű politikusok rögtönzött sajtótájékoztatót tartanak. Kóka János felidézi, hogy már egy húsz évvel ezelőtti minisztertanácsi határozat rögzítette a fővárost elkerülő körgyűrű északi hídjának nyomvonalát, ám "azóta kevés dolog történt", bár nyomban hozzáteszi: "kivéve az utóbbi néhány évben". Így most épül a kétszer kétsávos híd, bár az árvizek és a jogi procedúrák miatt a tervezettnél lassabban. Az átadás 2007. decemberéről 2008. augusztusára tolódott - ismerte el Kóka János. A csúszás okai az engedélyeztetés problémái mellett az árvizek, a mostani hőség miatt viszont még nem kellett munkanapot kihagyni, "több ásványvízzel, de megoldjuk" - mondja Rapkay Kálmán újabb munkavédelmis kérdésünkre.
Bár késve, de igazi hídkomplexumot kapnak a hidak szerelmesei és a fővárost elkerülni vágyó autósok. Az egész beruházás gyakorlatilag egy öt hídból álló, kétszer kétsávos hídegyüttest hoz létre, amely teljes egészében az Árpád híd hosszának csaknem kétszerese lesz, nem csoda, hogy 62 milliárd forintba kerül. A nagy Duna-ág felett 590 méter hosszú ferdekábeles acélhíd, a Szentendrei Duna-ág felett 332 méter hosszú acélhíd épül, míg az ezekhez csatlakozó vasbeton hidak hosszúsága 922 méter lesz a közlekedési tárca tájékoztatása szerint.
Nagyhíd, kishíd, lehajtó
Az épülő híd közelében, a Szentendrei szigeten lévő Szigetmonostor lakói viszont egy ennél sokkal kisebb, de a szigetet szentendrei Duna-parttal összekötő híddal is megelégednének. Vagy akár egy M0-s lehajtóval is, ám ennek megépítését Kóka szerint "forgalomtechnikai okok nem indokolják". Azt viszont igen, hogy Szigetmonostort összekössék a szárazfölddel - teszi hozzá, és megjegyzi: erről jelenleg is egyeztetnek a település vezetői a közlekedési minisztériummal.
Helyben már megszületett a megegyezés (korábban Szentendre és Budakalász egyaránt a másikra próbálta hárítani a hidat), de a szigetmonostoriak már bizalmatlanok. Így perelnek, hogy az ő kishídjuk az M0-sal egyidejűleg épüljön meg - úgy tudjuk, a minisztérium az átmeneti időszakra ingyenes kompjáratot biztosítana a település és Szentendre között. A per ellenére az M0-s - amelynek egyébként környezetvédelmi okok miatt sem lehet lehajtója a Szentendrei szigetre - épül tovább.
Pató, Kossuth, Deák, Maderspach
Sőt, nemcsak épül, hanem nevet is fog kapni. A fővárosi önkormányzat és a GKM ugyanis össznépi hídkeresztelő akciót indít - jelentette be Kóka pénteken. Július 21-e és augusztus 21-e között a híd honlapján bárki javaslatot tehet az új híd nevére. A beérkezett javaslatokra az interneten szavazni is lehet ebben az időszakban, majd a tíz legnépszerűbből augusztus 21-e és szeptember 8-a között ismét szavazást tartanak. Az ekkor legnépszerűbb három elnevezés kerül az úgynevezett Földrajzinév-bizottság elé, amely a végleges döntés meghozza.
Mi, mint a köz dolgait a legvégsőkig szem előtt tartó állampolgárok, máris több névjavaslattal is élnénk. Ezek közül - főként az újabb csúszásra gondolva, de egy korábbi szavazásunk alapján olvasóink véleményére is rímelve - első helyen a Pató Pál híd elnevezést említenénk. Ha esetleg ezt túl destruktívnak érzik, akkor jöhetnek a nemzet nagyjai, bár Széchenyiről már van elnevezve, a Kossuth pedig nem túl jó ómen, a róla elnevezett híd nem túl sokáig állt.
Marad még Deák Ferenc, esetleg lehetne Szent István, bár inkább egy másik kormány esetén, vagy lehetne legfőbb országimázsunk, Puskás Öcsi. Esetleg javasolhatnánk Maderspach Károlyt, mint a magyar hídépítés egyik legmeghatározóbb alakját vagy kései utódait, a spagettihíd-bajnok Varga Gyula Balázst és Miovácz Balázst, továbbá házon belülről szeretett kollégánkat, a korábbi verőcei kötődései miatt a Dunával kapcsolatban szerintünk némi előjoggal rendelkező SZIM (Szegő Iván Miklós) kollégát is.
És ha egyikük sem, akkor az építést övező pereskedéseknek emléket állítva nevezhetjük Fülemile hídnak is. Ha más, jobb, frappánsabb ötlete van, ne tartsa magában: ossza meg velünk vagy a GKM-mel!